Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-05, 13:53
  #1
Medlem
NotBads avatar
Hej! Jag kör alltid med Multiboot, dvs att jag har ett Linux distrobution eller mer, samt Windows 7. Jag spelar endast i Windows 7 och ibland programmerar jag där. Resten gör jag i Linux.

Iallafall, jag hade för många Linux distros kände jag. Så jag tänkte ta bort Ubuntu. Jag använde något program i Windows (7) för att ta bort distrot med. Sedan stod det att jag skulle ta bort partitionerna där distrona låg på. Jag tror jag lyckades ta bort en partition, men sedan kunde ingenting uppdateras eller så, så jag startade om datorn och fastnade i "Starting Windows" skärmen. Antagligen har jag tagit bort fel partition. Jag kan inte installera Linux Mint igen (via startbart USB-minne), då får jag bara "Sacrifice child" felet (dvs. slut på minne).

Jag kommer inte in i Safe Mode, jag kan inte gå in i "Repair Your Computer" när jag trycker på F8, samt kan jag inte boota med LKGC.

Jag har kollat RAM-minnena och hårddisken (det är en HDD). RAM-minnena har gott om utrymme enligt BIOS. Ska jag köpa ny HDD eller vet någon något annat jag kan pröva?

Rigget står i signaturen. Hoppas jag inte missat skriva någon information!

Svar uppskattas!

Edit: Upptäckte nyss att det inte står så mycket specifikt om samtliga komponenter. Iallafall, datorn är hemmabyggd och HDD:n är en WD Blue 1TB 7200RPM, RAM-minnena har nog inte så mycket med saken att göra men de är iallafall 8GB Corsair Vengeance (2x4GB), 1600MHz.
Citera
2016-06-05, 21:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Jag kan inte installera Linux Mint igen (via startbart USB-minne), då får jag bara "Sacrifice child" felet (dvs. slut på minne).

Jag kommer inte in i Safe Mode, jag kan inte gå in i "Repair Your Computer" när jag trycker på F8, samt kan jag inte boota med LKGC.

Jag har kollat RAM-minnena och hårddisken (det är en HDD). RAM-minnena har gott om utrymme enligt BIOS. Ska jag köpa ny HDD eller vet någon något annat jag kan pröva?

Rigget står i signaturen. Hoppas jag inte missat skriva någon information!

Svar uppskattas!

Jag läser ditt inlägg som att du kommit fram till att alla partitoner och boot-bara OS är "körda" på din disk, så att du bara vill börja om från början?

I så fall - Gör så här ("nollställer"/raderar partitionstabeller):
  1. Se till att den HDDn är den enda disk som är inkopplad, både interna och ev USB/eSATA ska kopplas ur tills OS är färdiginstallerat, uppdaterat och ombootat.
  2. Anslut och boota datorn med en USB-/CD-/DVD-Linux (Live- eller Install-)
  3. Starta ett terminal-/konsolfönster (shell) och kör som root:
  4. Kod:
    dd if=/dev/zero count=16 of=/dev/sda
  5. Boota om datorn med 'lämpligt' installationsmedia och installera!

(Innan "dd" - Kolla i BIOS / vid Boot att både disk och boot-image upptäcks. Annars riskerar du att /dev/sda pekar på ditt USB - Och skulle därmed raderas... T.ex "mount" är ett kommando som kan hjälpa till.)

Om du vill/kan installera dual-/multi-boot med Windows, så rekommenderar jag att du börjar med Win för att få minsta pyssel med boot-krångel.
Citera
2016-06-11, 11:44
  #3
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag läser ditt inlägg som att du kommit fram till att alla partitoner och boot-bara OS är "körda" på din disk, så att du bara vill börja om från början?

I så fall - Gör så här ("nollställer"/raderar partitionstabeller):
  1. Se till att den HDDn är den enda disk som är inkopplad, både interna och ev USB/eSATA ska kopplas ur tills OS är färdiginstallerat, uppdaterat och ombootat.
  2. Anslut och boota datorn med en USB-/CD-/DVD-Linux (Live- eller Install-)
  3. Starta ett terminal-/konsolfönster (shell) och kör som root:
  4. Kod:
    dd if=/dev/zero count=16 of=/dev/sda
  5. Boota om datorn med 'lämpligt' installationsmedia och installera!

(Innan "dd" - Kolla i BIOS / vid Boot att både disk och boot-image upptäcks. Annars riskerar du att /dev/sda pekar på ditt USB - Och skulle därmed raderas... T.ex "mount" är ett kommando som kan hjälpa till.)

Om du vill/kan installera dual-/multi-boot med Windows, så rekommenderar jag att du börjar med Win för att få minsta pyssel med boot-krångel.
Har försökt att installera Linux Mint men det blir bara Sacrifice Child. Något du kan rekommendera?
Citera
2016-06-11, 13:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Har försökt att installera Linux Mint men det blir bara Sacrifice Child. Något du kan rekommendera?

Även om det inte är det sannolikaste, så blir det ju hopplöst att slåss emot eventuella hårdvaruproblem med ditt RAM. Så jag skulle köra en omfattande (så att värme uppstår) minnestest med antingen Microsofts http://media801.dropshots.com/photos...9/b_160654.jpg, som bl.a ligger på Win10 boot-DVD, och/eller Memtest86+ (obs PLUS).

Vid fel kan det i båda fallen vara lite knepigt att tolka resultatet - Men meningen är ju att programmen INTE ska rapportera fel...

Och isf undrar man ju vad som käkar upp så mycket minne under installation??
T.ex se till att install-USB inte sitter i en USB3.0-port?
Kan du avgöra hur långt du kommer - Är det kanske först vid uppdatering av alla paket till senaste versioner?
Hur gick det att fylla diskens början med nollor enligt mitt förra tips?


Eller kan du tänka dig att pröva en annan Linux?
Här ett svar jag gav ganska nyligen: (FB) Vilket OS eller vilken dist passar mig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback