Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-05, 12:24
  #1
Medlem
evilbeavers avatar
Hej,

Jag har tidigare varit ägare av en macbook pro modell tidigt 2011 vars batteri nu akut svullnat upp och brytit sönder datorn, detta har gått sjukt snabbt och jag har inget annat val än att köpa en dator inom en mycket snar framtid.

Jag vill gärna ha en ny mac och funderar på antingen

macbook air:
1,6 GHz processor
128 GB lagring
1,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor
Intel HD Graphics 6000
8 GB minne
128 GB PCIe-baserad flashlagring

Alternativt macbook:
256 GB inbyggd PCIe-baserad flashlagring1
1,1 GHz dubbelkärnig
Intel Core m3-processor
Turbo Boost upp till 2,2 GHz
8 GB minne
Intel HD Graphics 515


Jag håller på mycket med photoshop, iövrigt använder jag inga krävande program, pluggar sista året på universitetet och skriver en del arbeten det är det jag kommer använda datorn till mest.
Macbook är circa 4000 kr dyrare än macbook Air men jag har läst att apple ska avveckla denna modell. En polare berättade att det kommer komma nya macbook airs om en månad, stämmer detta? är det i sådant fall värt att vänta tror ni, jag kan klara mig utan dator framtillsdess men det blir jobbigt.

Vilken dator hade ni köpt? Hade ni väntat en månad på eventuella nua macbook airs eller köpt en nu.
Citera
2016-06-05, 12:39
  #2
Medlem
penols avatar
Om det bara är batteriet som är trasigt på din gamla Macbook Pro, så tycker jag att du ska lämna in till Apple och få bytt bara batteriet (lämna inte till någon turkbutik). Sen kan du vänta i lugn och ro på att det ska komma något nytt vettigt att köpa.

Här har du pris för batteri med byte. https://support.apple.com/sv-se/mac-...ervice/pricing


Jag vill själv inte ha nuvarande Macbook eftersom den bara har en enda användbar USB-port och det är dessutom USB-C, så för att kunna koppla in någon av mina gamla grejer i den behöver jag adaptrar och elände. Jag väntar på nästa modell som har minst två portar, om den kommer nu eller sen vet jag inte, men jag är övertygad om att det kommer.
Citera
2016-06-05, 14:47
  #3
Medlem
Parasights avatar
Det är skitenkelt att byta batteri själv. Jag brukar handla SSD, minnen och batterier på OWC. Lätt att se precis vad man ska ha, bra tutorials. https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP15MBU78W/
Passa på att stoppa i lite mer RAM och en SSD när du ändå håller på (om du inte redan har gjort det), så känns datorn som ny sen.
Om den är så trasig att du måste köpa nytt, så är Macbooken en mycket bättre dator. Lättare, mycket bättre skärm, tillräckligt snabb för dina behov som det låter. Jag skulle inte köpa en Air nu, nuvarande modellen måste vara på väg ut/aktuell för större uppgradering med bättre skärm.
Citera
2016-06-05, 15:26
  #4
Medlem
evilbeavers avatar
Jag gick med datorn till appstore och när jag tog fram maskinen skrek butikspersonalen av fasa! De skrek att batteriet kunde spricka och spruta giftiga ämnen ifrånsig, jag tror seriöst de blev rädda när de såg den.
Hela underredet är sönderbucklat av batteriet och styrplattan på ovansidan är totalt spräckt, de hade aldrig sett något likande i butiken. De sa att det skulle kosta minst 10000 att laga datorn.

Datorn har dessutom varit seg i flera år och jag tänker den är klumpig och jobbig att släpa runt på, jag känner att tiden är inne för en ny dator.
Citera
2016-06-05, 17:09
  #5
Medlem
Hey, bara kolla in denna:

http://buyersguide.macrumors.com/

De samlar nyheter, rykten osv för att sammanställa en lista över när man ska köpa en ny
Citera
2016-06-05, 23:54
  #6
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Jag gick med datorn till appstore och när jag tog fram maskinen skrek butikspersonalen av fasa! De skrek att batteriet kunde spricka och spruta giftiga ämnen ifrånsig, jag tror seriöst de blev rädda när de såg den.
Hela underredet är sönderbucklat av batteriet och styrplattan på ovansidan är totalt spräckt, de hade aldrig sett något likande i butiken. De sa att det skulle kosta minst 10000 att laga datorn.

Datorn har dessutom varit seg i flera år och jag tänker den är klumpig och jobbig att släpa runt på, jag känner att tiden är inne för en ny dator.

Det låter ju inte så bra. Men funkar den fortfarande? i så fall är den kanske inte bortom räddning, om du kan leva utan styrplattan. Om moderbordet är spräckt, så den inte startar, är det bara att kasta och köpa nytt.
Citera
2016-06-06, 12:01
  #7
Medlem
cykelsadels avatar
Då TS vill köpa en ny så rekommenderar jag en MB över en MBA. Fläktlös och lite nyare teknik när det gäller processor.

MBA har en vana att rusa iväg fläktmässigt om man belastar de. Vilket en MB inte liver utav då det inte finns någon fläkt.

Dock tycker jag att du skall besöka en butik med datorerna och klämma och känna. Jag gillar speciellt inte tangentbordet på en MB om jag jämför med min MBP. Men kanske är en vana.
Citera
2016-06-06, 18:30
  #8
Medlem
Släpps en ny Macbook Pro 14:e juni (om man ska tro rykten). Verkar vara en större uppgradering på ingång, planerar själv att köpa den. Du kan åtminstone vänta till den 14:e för att se vad dom presenterar.
Citera
2016-06-06, 19:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol
Om det bara är batteriet som är trasigt på din gamla Macbook Pro, så tycker jag att du ska lämna in till Apple och få bytt bara batteriet (lämna inte till någon turkbutik). Sen kan du vänta i lugn och ro på att det ska komma något nytt vettigt att köpa.

Här har du pris för batteri med byte. https://support.apple.com/sv-se/mac-...ervice/pricing


Jag vill själv inte ha nuvarande Macbook eftersom den bara har en enda användbar USB-port och det är dessutom USB-C, så för att kunna koppla in någon av mina gamla grejer i den behöver jag adaptrar och elände. Jag väntar på nästa modell som har minst två portar, om den kommer nu eller sen vet jag inte, men jag är övertygad om att det kommer.
Dock är det den nya Macbook Air som bara har USB-C och ett hörlursuttag. Macbook Pro har HDMI, Thunderbolt, USB.
Citera
2016-06-06, 19:36
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlolol
Dock är det den nya Macbook Air som bara har USB-C och ett hörlursuttag. Macbook Pro har HDMI, Thunderbolt, USB.

Nej, Macbook Air har två USB, en Thunderbolt och hörlursuttag. Macbook har ett USB-C samt hörlursuttag.

Om du behöver en dator nu så skulle jag satsat på 13-tum Macbook Air. Om du klarar dig med 128 Gb lagring så sparar du 3500 kr jämfört med Macbook. Lägg dessutom till att du kanske behöver köpa en adapter för att kunna koppla in dina USB-prylar i USB-C uttaget. Det blir några hundralappar till. Större skärm får du dessutom på Air.
Citera
2016-06-23, 19:25
  #11
Medlem
perry2s avatar
Nya macbook har även ett tangentbord gjort för mindre vikt o tunnare skal, MBA har ett bättre tangentbord.
Skulle även säga att processorerna på nya MBA är bättre.
Om du jobbar mycket med bilder så är kanske Macbook retina det bästa alternativet, men den väger mer.
Citera
2016-06-23, 19:27
  #12
Medlem
perry2s avatar
[quote=cykelsadel|

MBA har en vana att rusa iväg fläktmässigt om man belastar de. Vilket en MB inte liver utav då det inte finns någon fläkt.

.[/QUOTE]

Min nyaste MBA med Haswell kör fläkten väldigt sällan, jag har hört den två gånger. Äldre MBA som övriga familjen har där går fläktarna ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback