• 2
  • 3
2016-06-28, 13:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Ja precis. Som i mitt fall, bra länge efter att jag är död..
Så du har helt rätt...............

Avkastningen över tid är väl i och för sig rätt ointressant om man ska dö inom 4-6 år.
Citera
2016-06-28, 14:19
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Avkastningen över tid är väl i och för sig rätt ointressant om man ska dö inom 4-6 år.

För att återigen ta upp paradox fallet. Jag har betalat ca 17kkr i isk skatt sen jag började spara.

Vinstskatten för paradox affären blev 38. En affär. 1.

Ska man då ta med en tio bagger på sbz, 115% på lucara, runt 250kkr i boliden derivat. Ja då skulle det blivit jävla intressant skatt i en vp depå.

Visst om man loggar in på sitt konto o köper nån hjärndöd fond vart tredje år. Och inte äger några utdelningsaktier, ja Då kanske ett vp konto är svinbra. Inte för nån som aktivt försöker tjäna pengar.

Edit: bara teoretisk vo skatt från akelius innehavet är nästan dubbelt vad årsskatten på isk är.

Och som du säger "när räntorna går upp" ja visst. Men då får man väl ta och organisera om, den dagen styrräntan är på 15%

Edit 2: 48 -> 38. Fat fingers.
Senast redigerad av rolemodel 2016-06-28 kl. 14:24.
Citera
2016-06-29, 12:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
För att återigen ta upp paradox fallet. Jag har betalat ca 17kkr i isk skatt sen jag började spara.

Vinstskatten för paradox affären blev 38. En affär. 1.

Ska man då ta med en tio bagger på sbz, 115% på lucara, runt 250kkr i boliden derivat. Ja då skulle det blivit jävla intressant skatt i en vp depå.

Visst om man loggar in på sitt konto o köper nån hjärndöd fond vart tredje år. Och inte äger några utdelningsaktier, ja Då kanske ett vp konto är svinbra. Inte för nån som aktivt försöker tjäna pengar.

Edit: bara teoretisk vo skatt från akelius innehavet är nästan dubbelt vad årsskatten på isk är.

Och som du säger "när räntorna går upp" ja visst. Men då får man väl ta och organisera om, den dagen styrräntan är på 15%

Edit 2: 48 -> 38. Fat fingers.

Nu är ju räntan, som sagt, väldigt låg och då blir ISK billigt. Sedan beror det också förstås på hur man handlar. Köper och säljer man ofta blir ISK sannolikt billigare även i längden. Om man däremot köper aktier och "aldrig" säljer dem kan nog VP-konto bli billgare eftersom ingen beskattning utlöses förrän försäljning (förutom utdelningar), medan en ISK beskattas oavsett affärsfrekvens.

Förlustavdraget kan ju ibland vara aktuellt också och talar förstås till VP-kontots fördel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in