Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 23:45
  #13
Medlem
Suck...läste just att ingen verkar ta in filmen i Sverige. Verkar ju vara en otrolig miss av t ex. SF att inte visa den. Lär ju finnas att väldigt stort intresse rent allmänt (säga vad man vill om en re-make).
Citera
2017-10-12, 00:07
  #14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Suck...läste just att ingen verkar ta in filmen i Sverige. Verkar ju vara en otrolig miss av t ex. SF att inte visa den. Lär ju finnas att väldigt stort intresse rent allmänt (säga vad man vill om en re-make).

Situationen är den samma här i Norge för stunden. Men tror den nog kommer.., skulle förstås ha varit trevligt att sett den innan 6.12

Noterar dock att "Tom of Finland" samt en Kaurismäki film skall visas..
(antar att kultur-jönssarna skall prioriteras först då..)
Citera
2017-10-27, 22:30
  #15
Medlem
Snapcounts avatar
Jag har lite läst recensioner om filmen.

Här är Svenska Yle`s :

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...inte-nydanande
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...film-om-kriget

Den finsktalande pressen är mer positiva (men länkar ej till de).

Det bägge sidor förefaller vara konsekvent eniga om, är karaktären "Rokka" :

Men den som utan tvekan lyser allra starkast är Eero Aho i rollen som Rokka. I samma ögonblick som hans krigsvane, auktoritetstrotsande karelare träder in i handlingen är det som om stämningen förtätas och duken börjar vibrera.

För att uttrycka det tidsenligt: Aho äger.


Jag lägger in en sak till :

Det är ofrånkomligt att en film som denna är tung att se. Inte bara för att det tar på krafterna att hela tiden sitta på helspänn i väntan på nästa oundvikliga dödsfall, utan också för att den utdragna speltiden kräver sitt.

I takt med att soldaterna blir tröttare och mer uppgivna blir även betraktaren det. Skall lidandet aldrig ta slut?


Jag ser fram med spänning att få sett detta !
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2017-10-27 kl. 22:42.
Citera
2017-11-28, 19:03
  #16
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen skall filmen ha premiär i Sverige på "rätt datum", dvs den 6.12
(ett tack till Svensk filmindustri som tog detta datum !)

Dessvärre.., utav någon outgrundlig orsak skall filmen vara förkortad ifrån sina originala tre timmar, till två och en kvart.., trist !

(den internationella versionen är nerkortad, varför ?)

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6811895

Var för ett par veckor sedan i mitt gamla hemland och fick sett den tre timmars versionen. Denna remake kändes faktiskt bra, den kändes mera komplett.

Storyn känner man ju igen ifrån de tidigare versionerna, men det finns lite mera nytt i denna rulle !

(annars riktigt hyggligt, att veteraner i Finland får se filmen gratis !)
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2017-11-28 kl. 19:32.
Citera
2017-11-28, 19:12
  #17
Medlem
längtar...
Citera
2017-12-06, 13:37
  #18
Medlem
Vill gärna höra era åsikter om filmen. Jag har inte sett den ännu
Citera
2017-12-06, 18:45
  #19
Medlem
KungAllans avatar
Ska se den på fredag, får väl lämna nåt slags recension efter det.
Citera
2017-12-07, 22:57
  #20
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Såg den nyss, är väldigt berörd.
Dessa män som offrade sina liv för att jag och min familj fick födas och leva i ett fritt Finland.

Det som saknades i den internationella versionen verkar vara Rahikainen, han finns med i några scener men inget som i föregående filmer.

Blir troligtvis några vändor till på bio för min del.
Citera
2017-12-13, 02:11
  #21
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Såg den nyss, är väldigt berörd.
Den berör som bara faaan. Hade en far o 2 av hans bröder med i kriget. En av bröderna stupade.
Dom som säger att dom blev berörda av Dunkirk ska inte kolla på den här.
För mig var Dunkirk bara en snygg film annars helt ointressant kände inte för en enda person.
Citera
2017-12-14, 18:02
  #22
Medlem
io3uri9uys avatar
Såg nyss, bra film som berör. Kändes surrealistiskt att komma ut från biosalongen och mötas av "verkligheten". Filmen rekommenderas, den var mycket bättre än Dunkirk (håller med ovan talare, den kändes otroligt själlös).
Den var kanske inte riktigt i klass med Stalingrad men inte långt ifrån - det är väl dock olika typer av film. Denna var väl lite mer åt Järnkorset hållet men med mer levande historia.
Citera
2017-12-16, 13:10
  #23
Medlem
Jag har inte sett någon annan version av filmen.

Överlag rätt okej med tanke på att det är en produkt från våra breddgrader med allt vad låg budget osv heter i jämförelse mot Hollywood och andra storproduktioner. Tyvärr får man ingen känsla för människorna, det blir en situation där jag inte bryr mig om att de dör, det hade behövts mer bakgrund. Filmen handlar också bara om två perspektiv, hemmet och kriget. Jag hade velat ha mer av gråzonen, sedan snurrar filmen kring ett få antal personer och det känns som att man borde ha breddat sig något.

Men sevärd alla gånger, dock inget mästerverk som andra krigsfilmer ex. Saving Private Ryan, Full metal jacket, Tunna röda linjen och den berömda serien Band of brothers.
Citera
2018-01-05, 22:21
  #24
Medlem
Saknar faktiskt vissa saker i filmen. Klippningen i vissa scener är kass, vissa saker är helt borta och att ta bort Koskela helt som huvudperson är ju fel. Att inte ens visa Vanhala sittade sjuka "fattig folk i Finland" är ju ganska dåligt.

Lite synd att inget djupt kring Rokka finns mer än att han vill ha tillbaka sin gård. Kul se Alma i en kort scen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback