Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 09:52
  #661
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
Fantomen bor i en grotta med en hund och en häst..Hero och Devil... Också Guran som är småfet och hjälper till när han inte är för trött..
Sen har han en ring som gör att han får tio tigrars styrka.. Men han får ändå inte vara med när de övriga superhjältarna räddar världen, inte Mandrake heller
Ringen är inte magisk på något sätt. Inte i serierna i alla fall. Men om jag minns rätt så kunde han frammana tio tigrars styrka, på det sätt du beskriver, i den gamla tecknade TV-serien Defenders of the earth. Superhjältegruppen som bestod av Flash Gordon, Fantomen, Mandrake och Lothar.
Citera
2018-05-01, 10:20
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Vad skulle han svara på det? Han har uppenbarligen gått in i rollen som vänsterextrem istället för redaktör för en 80 år gammal serietidning. Alla inlägg från den här användaren är ju bara att gå in och kolla på om man vill och avgöra om "jag" är "pedofil". Minns själv inte var de flesta gamla inlägg kommer ifrån och vem som skrivit vad eftersom de första åren var det ett delat konto med polare och fyllt med en massa pinsamt trams, men pedofili eller något olagligt finns knappast. Han är antagligen själv pedofil med tanke på vad han skrivit och gjort och försöket projicera det på mig. Beskyllningen av högerextremism är antagligen endast på grund av exemplen från Sydafrika och IS. Det är högerextremt.
Jag menar det svar du redan har fått. Det hade varit intressant att få ta del av, lite mer i detalj.

Om redaktören för Fantomen ägnar sig åt hat och hot på nätet så är det förstås ett problem. Om än inom ett litet universum.
Citera
2018-05-01, 10:22
  #663
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag fick ett väldigt intressant och vänsterinriktat svar av redax. Han har letat upp vad jag skrivit här och försöker hota mig eller något liknande, osäker på vad det handlar om egentligen. Hans svar kom några dagar senare med att ta ett screenshot av ett startat ämne den här användaren gjort för 8-9 år sedan och frågade om de kanske skulle göra ett äventyr av det? Tillsammans med mitt förslag om Sydafrika och IS så bevisar det att jag är högerextrem och pedofil enligt honom! Och att det är något min arbetsgivare säkert inte vill se. Notera att det här svaret kom efter att jag på ett trevligt och normalt sätt tagit upp idén med att Fantomen kan slåss mot den etniska utrensningen i Sydafrika som du skrev om, och tog även att han kanske skulle slåss mot IS i Mellanöstern också. Det var tydligen högerextremism och skulle hotas bort, allt i den goda vänsterns namn.

Den trevlige mannen som är redax är inte hemlig på något sätt men har läst obehagliga grejer om honom, de flesta avslöjar jag inte här. Mikael Sol heter han.

https://www.facebook.com/mikaelsol

http://www.mikaelsol.se/?page_id=1336

https://www.goodreads.com/book/show/...-psykiskt-sjuk

Pokémonmössa, tydligt att han är vänsterpartist, feministisk porrmodell och någon form av psyksjuk eftersom serierna verkar vara självbiografier.

Detta är alltså dagens redax på Fantomen. Tänk vad sorgligt Sverige är där slöddervänstern nästlar sig in precis överallt i beslutsfattande positioner. Vem bryr sig egentligen om det där numret med polackerna, fråga är vad för redax tidningen har. Undrar om Egmont tycker det är ett bra sätt att försöka hota trogna kunder med screenshots om random grejer över den officiella Facebookhemsidan? Kanske ska höra med dem om det är okej, de kanske är vänster också och tycker det är bra dock.

Mikael Sol har ju tidigare skrivit här i eget namn, bl.a. kring nätserietidningen Babian, så det vore förstås roligt om han även ville diskutera sitt arbete som redaktör för Fantomen.

Om ovanstående är korrekt återgivet är det förstås mycket anmärkningsvärt. Och kanske ytterligare ett exempel på att kreativa människor sällan bör ha administrativa uppdrag. En av mina ständigt ältade älsklingsteser är att vår tids "kritiska" diskurs har blivit så pass snedvriden just därför att mellanleden mellan kulturklassen och publiken – redaktörerna, journalisterna, bibliotekarierna, lärarna, kritiker, marknadsförare och projektledare – har fasats ut, och ersatts av folk som själva är eller vill vara esteter och artister. Därav den stora överrepresentationen av queer-attityder i kulturen, eftersom detta är ett grundmodus hos många skönandar, och den narcissistiska fixeringen vid outsiderns problematik. Det är väl en sak om detta leder till tråkiga serier, det får man stå ut med, men oroväckande om det skall innebära att förlag och redaktion börjar hota kritiska läsare.
Citera
2018-05-01, 10:29
  #664
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Yikes!
Nog för att jag visste att Mikaels åsikter var något av punch-a-nazi-vänster. Men att han går fullt ut och verkar stalka dig (om jag fattar dig rätt) börjar ju bli obehagligt. Får bara hoppas att din arbetsgivare tror mer på dig än någon rabiat främling om han får för sig att ta kontakten.
Vad du skulle kunna göra är att kanske få tag på någon högre chef på Egmont och förklara att Sols agerande är mindre professionellt. Men du får skynda dig innan han själv tar kontakt med dem och varnar för att de kommer att bli "telefontrakasserade av nazister" snart. (För han sitter säkerligen och smygläser här)

Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag menar det svar du redan har fått. Det hade varit intressant att få ta del av, lite mer i detalj.

Om redaktören för Fantomen ägnar sig åt hat och hot på nätet så är det förstås ett problem. Om än inom ett litet universum.
Du förstår rätt, och helt oprovocerat. Jag hade antagligen inte varit så öppen med kontot om det fanns bevis för att jag eller någon som skrivit på det varit en riktig pedofil eller begått brott. De första åren visste/vet en massa vilka som skrev/skriver här och ingen bryr sig längre. Pinsamma inlägg, men inget som bevisar något brottsligt så klart. Frågan är vad det spelar för roll egentligen, det handlar ju om varför han hotar och försöker utpressa mig. Han får gärna snacka med min arbetsgivare och samtidigt förklara varför han gör det, för det är ganska oklart än så länge. Ser fram emot det verkligen.

Klart han smygläser och gråtrunkar samtidigt, det var det han gjorde när han hittade mig. Han räknade helt klart med att jag inte skulle svara eftersom han säkert trakasserar folk lite då och då i roll som vänsterextremist. Synd att han oprovocerat (och då menar jag HELT oprovocerat) skulle ge sig på en sån jobbig snubbe som mig som man aldrig blir av med. Vi får se vad Egmont och vilka det nu är tycker om det här beteendet. De kanske sopar det under mattan. Kanske inte.

Mitt svar till idéer börjar så här. Inget ändrat, kopierat rakt in:

Jag förstår. För att göra det lite mindre pk och faktiskt inte ha vita som skurkar för en gångs skull så har jag ett bra exempel i ANCs och andra separatisters utrensning av vita människor i Sydafrika. Att Fantomen drar dit och skyddar lantbrukare mot separatister. Jag tror ärligt talat att det är en skitbra idé och väldigt intressant att se vad responsen skulle bli. Kriga mot IS i Mellanöstern också!

Svaret blir då ett screenshot på ett av det här kontots startade trådar för 8 år sedan och att han undrar:

Det är här som du skrivit på Flashback kanske du vill ha som story också? Vit pedofil-man som ger sig på småflickor.

Jag: Eh? Det här ska bli kul när alla får veta vad redax skriver. Väldigt kul

Micke: Fantomens redax avslöjar högerextrem pedofil. Men vi låter våra chefer reda ut detta mellan sig. Det är ju inget vi behöver syssla med.

Ja Micke, vi låter våra chefer reda ut det här nu till och börja med tycker jag. Och sedan får vi se hur vi fortsätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Mikael Sol har ju tidigare skrivit här i eget namn, bl.a. kring nätserietidningen Babian, så det vore förstås roligt om han även ville diskutera sitt arbete som redaktör för Fantomen.

Om ovanstående är korrekt återgivet är det förstås mycket anmärkningsvärt. Och kanske ytterligare ett exempel på att kreativa människor sällan bör ha administrativa uppdrag. En av mina ständigt ältade älsklingsteser är att vår tids "kritiska" diskurs har blivit så pass snedvriden just därför att mellanleden mellan kulturklassen och publiken – redaktörerna, journalisterna, bibliotekarierna, lärarna, kritiker, marknadsförare och projektledare – har fasats ut, och ersatts av folk som själva är eller vill vara esteter och artister. Därav den stora överrepresentationen av queer-attityder i kulturen, eftersom detta är ett grundmodus hos många skönandar, och den narcissistiska fixeringen vid outsiderns problematik. Det är väl en sak om detta leder till tråkiga serier, det får man stå ut med, men oroväckande om det skall innebära att förlag och redaktion börjar hota kritiska läsare.
Jag tog med vår konversation i texten ovanför. Om någon sedan vill ha bevis i form av screenshot så fixar jag det. Men det kan vi ta senare. Känns surrealistiskt att en redaktör gör det här...? Och oprovocerat. Känner till hans konto men vågade inte skriva om det av rädsla att bli avstängd. Han skriver helt sjuka grejer där enligt mig, obehaglig snubbe.
__________________
Senast redigerad av TheAlamo 2018-05-01 kl. 10:38.
Citera
2018-05-01, 11:34
  #665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Du förstår rätt, och helt oprovocerat. Jag hade antagligen inte varit så öppen med kontot om det fanns bevis för att jag eller någon som skrivit på det varit en riktig pedofil eller begått brott. De första åren visste/vet en massa vilka som skrev/skriver här och ingen bryr sig längre. Pinsamma inlägg, men inget som bevisar något brottsligt så klart. Frågan är vad det spelar för roll egentligen, det handlar ju om varför han hotar och försöker utpressa mig. Han får gärna snacka med min arbetsgivare och samtidigt förklara varför han gör det, för det är ganska oklart än så länge. Ser fram emot det verkligen.

Klart han smygläser och gråtrunkar samtidigt, det var det han gjorde när han hittade mig. Han räknade helt klart med att jag inte skulle svara eftersom han säkert trakasserar folk lite då och då i roll som vänsterextremist. Synd att han oprovocerat (och då menar jag HELT oprovocerat) skulle ge sig på en sån jobbig snubbe som mig som man aldrig blir av med. Vi får se vad Egmont och vilka det nu är tycker om det här beteendet. De kanske sopar det under mattan. Kanske inte.

Mitt svar till idéer börjar så här. Inget ändrat, kopierat rakt in:

Jag förstår. För att göra det lite mindre pk och faktiskt inte ha vita som skurkar för en gångs skull så har jag ett bra exempel i ANCs och andra separatisters utrensning av vita människor i Sydafrika. Att Fantomen drar dit och skyddar lantbrukare mot separatister. Jag tror ärligt talat att det är en skitbra idé och väldigt intressant att se vad responsen skulle bli. Kriga mot IS i Mellanöstern också!

Svaret blir då ett screenshot på ett av det här kontots startade trådar för 8 år sedan och att han undrar:

Det är här som du skrivit på Flashback kanske du vill ha som story också? Vit pedofil-man som ger sig på småflickor.

Jag: Eh? Det här ska bli kul när alla får veta vad redax skriver. Väldigt kul

Micke: Fantomens redax avslöjar högerextrem pedofil. Men vi låter våra chefer reda ut detta mellan sig. Det är ju inget vi behöver syssla med.

Ja Micke, vi låter våra chefer reda ut det här nu till och börja med tycker jag. Och sedan får vi se hur vi fortsätter.


Jag tog med vår konversation i texten ovanför. Om någon sedan vill ha bevis i form av screenshot så fixar jag det. Men det kan vi ta senare. Känns surrealistiskt att en redaktör gör det här...? Och oprovocerat. Känner till hans konto men vågade inte skriva om det av rädsla att bli avstängd. Han skriver helt sjuka grejer där enligt mig, obehaglig snubbe.

Om inte annat kan du ju dra till Fria Tider och Nyheter Idag, garanterar dig att om du har screenshots så kommer dem absolut publicera det hela, svårt att se hur dem skulle backa från ett sånt scoop (Inte minst eftersom FT redan skrivit om Fantomen dealen).
Citera
2018-05-01, 11:41
  #666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Tack för utförligt svar.

Jag struntar i om redax är vänsterpartist och tycker si eller så men det var i den officiella rollen som redaktör för Fantomen han fick förslaget om att göra ett äventyr där fantomen hjälper de vita farmare som drabbas av våldet från svarta i Sydafrika och det var i den rollen han började efterforska den som mejlade och sedan hatade och hotade på nätet.

Det är inte OK på något sätt och hans arbetsgivare borde ge honom en uppsträckning för det för det skadar deras varumärke.


Jag får nöja mig med att Fantomen som seriefigur och fenomen är så mycket större än en enskild redaktör.
Citera
2018-05-01, 12:00
  #667
Medlem
Luzurs avatar
Hahah, hade du förväntat dig nån schysst dialog med nån politisk neutral figur som redaktör för den tidningen med det innehållet vi ser i den senaste tidningen? Har du tur så skickar han inte sina AFA polare på dig nån natt.
Citera
2018-05-01, 14:20
  #668
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4izer
Om inte annat kan du ju dra till Fria Tider och Nyheter Idag, garanterar dig att om du har screenshots så kommer dem absolut publicera det hela, svårt att se hur dem skulle backa från ett sånt scoop (Inte minst eftersom FT redan skrivit om Fantomen dealen).
Finns en möjlighet. Jag är inget fan av dessa sidor men vi får se. Vill så klart inte lägga ut båda min Facebook och en pinsam 10 år gammal tråd från "mitt" konto i en tidning. Dessutom vill jag inte skada Fantomen som tidning egentligen. Fantomen är för närvarande uppenbarligen kidnappad av aktivister. Hoppas de skriver en sådan story i framtiden där våldsamma vänsteraktivister kidnappar honom och försöka utpressa hans familj, vore ju enligt samtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Tack för utförligt svar.

Jag struntar i om redax är vänsterpartist och tycker si eller så men det var i den officiella rollen som redaktör för Fantomen han fick förslaget om att göra ett äventyr där fantomen hjälper de vita farmare som drabbas av våldet från svarta i Sydafrika och det var i den rollen han började efterforska den som mejlade och sedan hatade och hotade på nätet.

Det är inte OK på något sätt och hans arbetsgivare borde ge honom en uppsträckning för det för det skadar deras varumärke.


Jag får nöja mig med att Fantomen som seriefigur och fenomen är så mycket större än en enskild redaktör.
Ska han stalka, hota och försöka utpressa mig så kanske det vore bättre från hans riktiga Facebook istället för att använda sitt jobbs. Svårt att se vad en kunds Flasbhackkonto har att göra med Fantomen och idéer om var hans framtida äventyr skulle kunna tänkas ta plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Hahah, hade du förväntat dig nån schysst dialog med nån politisk neutral figur som redaktör för den tidningen med det innehållet vi ser i den senaste tidningen? Har du tur så skickar han inte sina AFA polare på dig nån natt.
Jag har inte hållit mig så uppdaterad de senaste åren och visste inte ens vem redax var nu för tiden, men nu vet som tur är många människor vilken person han är. Hoppas inte några tidningar får tag på allt material så ännu fler får reda på hur han behandlar kunder som vänligt kritiserar innehållet i en tidning. Jag känner till Ulf Granberg, minns en snubbe som hette Brian och sedan nu denna skojare. Ska se till att hålla dörren öppen om natten de närmaste veckorna så jag kan snacka Fantomen med AFA, ser fram emot det.
Citera
2018-05-02, 12:33
  #669
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Två poddsändningar om det senaste Fantomennumret.

Amerikanska nyhetsanalyser med Ronie Berggren och Eddie Omar. Ingen av dem i första hand seriekännare men de har som fans en skarp blick för de "konservativa" och traditionalistiska elementen i Fantomenmyten som ju ibland förargat progressiva kritiker: idealismen, respekten för historien och förfäderna etc.

Tillsammans med kollegan Mikael Tegebjer pratar redaktören Mikael Sol om det senaste numret i podden Mikael och Mikael. Lite deprimerande i sin förutsägbarhet förstås – all kritik kommer från troll som borde censureras av YouTube, och det är bara alldeles obegripligt varför vi inte helt enkelt kan fortsätta med de sköna kampanjstämningarna från Sols egen uppväxt på 80- och 90-talet – men en tänkvärd påminnelse om mediaklassens världs- och självbild. Och om vad de sysslar med när de inte redigerar serier och hotar kritiska läsare med uthängning.
Citera
2018-05-04, 21:15
  #670
Medlem
TheAlamos avatar
Senaste inlägget på Fantomens sida på Facebook:

"---- Policy för Fantomens Facebooksida ----
Denna Facebooksida drivs av oss som arbetar med och ger ut tidningen Fantomen, och är till för alla som delar vår passion och vårt intresse för Fantomen. Vi delar med oss av exklusiva nyheter, tipsar, inspirerar, kommenterar, svarar på frågor, gör omröstningar, bjuder in till evenemang, och mycket mer.

Du får gärna kommentera och bidra med relevant innehåll på denna sida. Vi tror på öppenhet och diskussion, men med en ömsesidig respekt till varandra och en god samtalston.

Vi lyssnar och svarar på både ris och ros och vi vill att alla våra läsare och kunder ska ha möjlighet att kommunicera med oss i ett öppet sammanhang. Om en kommentar eller ett inlägg bedöms som olämpligt, eller inte håller sig till ämnet, kan vi komma att rensa bort detta – för att säkerställa kvaliteten och relevansen på sidan.


Vi förbehåller oss även rätten att moderera och i de fall det krävs, rensa bort kommentarer och inlägg som vi anser vara kränkande eller stötande, hotfulla eller aggressiva, marknadsför andras verksamheter och produkter, är brottsliga eller bryter mot gällande personuppgiftslagar.

Följare och besökare som inte följer de etiska och rättsliga riktlinjer som anges i denna policy kan komma att blockeras från sidan, samt rapporteras vidare till Facebook.

Om du själv utsätts, eller ser någon annan utsättas, för något anstötligt på denna sida ber vi dig om att omedelbart rapportera detta med ett personligt meddelande.

Vi gör vårt bästa för att besvara frågor och kommentarer så fort som möjligt. Snabbast återkoppling ger vi under de ordinarie öppettider som anges på sidan.

För kundtjänstärenden ber vi dig att kontakta vår kundservice via Dintidning.se eller telefon 040-400 222. Kundservice öppettider är mån-fre kl. 09:00-17:00.

Tack för att du bidrar till att göra vår tidning och vår Facebooksida ännu bättre!"

Trevliga personer där på redaktionen. Är i kontakt med en person på Egmont som jag ska snacka med. Går det inte som jag vill så måste jag tyvärr dra till Fria Tider.
Citera
2018-05-05, 01:24
  #671
Medlem
Jag är nu blockerad från den eminente Herr Sols twitter.
Citera
2018-05-05, 06:03
  #672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aklis
Jag är nu blockerad från den eminente Herr Sols twitter.
Inte mycket att läsa.

Men han ser sig lite grand som en hjälte, om han får säga det själv:
https://twitter.com/mikaelsol/status/991928328415334400

"MIKAEL SOL@mikaelsol 3 maj
Idag är det Pressfrihetens dag! Det firar Pressbyrån med att sälja Fantomen till halva priset (och andra tidningar!) https://www.pressbyran.se/halva-priset-pa-tidningar/Utan pressfrihet hade jag suttit i fängelse nu, så ut och köp!"



Den självbilden. Den verklighetsuppfattningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback