Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-25, 12:48
  #10753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De fick kontakt via nätet. Hon såg definitivt hans Facebooksida som han postade från.
Han kom hem till henne med en jättebukett röda rosor och en bunt trisslotter. Hon blev förtjust. Berättade kort därefter för sina anhöriga hur gullig han var och att han suttit 12 år i fängelse.
De hade också andra gemensamma vänner som båda kände. Hon följde med honom och träffade fler av hans vänner vid flera tillfällen då de festade och tränade ihop under följande veckor. Både hon och han snortade kokain.

De träffades i februari. Under april letade de lägenhet och försökte skaffa barn, hon trodde ett tag att hon var gravid. Första misshandeln, när han kastade ett glas så hennes fot började blöda, skedde tre veckor efter att de träffats. I maj reste de bort, hälsade på hans mormor, bodde på hotell, även då blev hon misshandlad.
24 maj publicerade han en bild på sig och en annan kvinna på sin Facebooksida. L blev upprörd, svartsjuk och sur, gick till polisen dagen efter, ville anmälla honom för tidigare fall av misshandel, men ångrade sig.
Han hörde av sig och ”kom tillbaka” till henne kring 30/5, ångrade sig, sa att hon var nummer ett. Hon och han diskuterade gemensam framtid under följande dagar i bevarade sms som finns i FUP.

De hade bestämt att ses och träna ihop samma dag han hög och full kom hem till henne tidigt på morgonen 4/6. Hon hade skickat flera sms under kvällen/natten och bett honom höra av sig. När han till slut kom blev hon sannolikt glad och öppnade och släppte in honom.

Han var mycket påverkad av stora mängder anabola, av knark och alkohol. Han såg syner trodde att det fanns en annan man gömd i hennes lägenhet. När han i god ordning tagit av sig ytterkläder och skor stod hon framför honom i bara stringtrosor och nekade existensen av någon annan man i lägenheten. Han slog henne i ansiktet så att hon ett par dagar senare avled på KS av svåra huvud- och hjärnskador.

Han erkände allt, visade sig ha stora mängder substanser i kroppen på analyser. Dömdes till slut i HR till 18 års fängelse för mord. Sitter idag på Tidaholmsanstalten.
Hennes två systrar och mor boende i Norrland fick ett utdömt skadestånd på en knapp kvarts miljon kronor.
De har därefter stämt svenska staten i Europadomstolen. De kräver ytterligare en miljon av Svenska staten i skadestånd.

Tack för ett klar historia. Du verkar insatt. Är du i umgänget kanske?
Iaf fick jag en bra bild av det hela, särskilt där när Lotta släppte in honom, det har man undrat varför? hon var alltså på ett helt annat plan, trodde en kärleksfull Martin mötte henne..
hennes förmodade svartsjuka ställde också till det..verkar inte gilla att han träffar nån annan trots att hon på ett sätt ville det..De var inne i en destruktiv spiral.

Jag står dock för mina ord att hon inte vara kapabel att tänka bra (det du skrev bevisar det mer) visst kan man reta ihjäl sig på det- men nån skulle hjälpt henne till säkert boende o noll kontakt..Då hade den destruktiva spiralen släppt efter ett tag, förmodligen levt idag med..
Ps. hon var så hjärnskadad att hon bajsat på sig, det är kroppens sista chans att klara sig..
2019-03-25, 14:00
  #10754
Medlem
Sen..grannarna!
Flera har hört slag o bråk från lägenheten och inte gjort någonting!
Ingen har ringt fastighetsvärd eller polis. Man kan faktiskt ringa anonymt om man är rädd.
Detta framstår mer o mer som en tragisk historia med en massa människor som såg o visste, men som inget gjorde. Tror det finns en lag om att man är skyldig att anämla om man ser/hör någon i nöd.

Flera bostadshus där jag bor har haft information var man kan vända sig om man blir slagen. Vanligare än man tror.

Bodde själv granne med ett sånt par. Slag o skrik. En stol utkastad genom fönstert. Jag pratade med min granne som i sin tur ringde. Nu pågisk det drogeförsäljning mm. men polisen kom då o då o även fastighetsvärlden visste.
Det slutade med att socialen grep in, de flyttade.
Aldrig att jag skulle kunna sova eller låtsas som det regnar när sånt förekommer
Blir så irriterad på detta fall. Mer o mer framkommer det en omgivning som inte bryr sig ett skit om varandra..
2019-03-25, 14:50
  #10755
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sen..grannarna!
Flera har hört slag o bråk från lägenheten och inte gjort någonting!
Ingen har ringt fastighetsvärd eller polis. Man kan faktiskt ringa anonymt om man är rädd.
Detta framstår mer o mer som en tragisk historia med en massa människor som såg o visste, men som inget gjorde. Tror det finns en lag om att man är skyldig att anämla om man ser/hör någon i nöd.

Flera bostadshus där jag bor har haft information var man kan vända sig om man blir slagen. Vanligare än man tror.

Bodde själv granne med ett sånt par. Slag o skrik. En stol utkastad genom fönstert. Jag pratade med min granne som i sin tur ringde. Nu pågisk det drogeförsäljning mm. men polisen kom då o då o även fastighetsvärlden visste.
Det slutade med att socialen grep in, de flyttade.
Aldrig att jag skulle kunna sova eller låtsas som det regnar när sånt förekommer
Blir så irriterad på detta fall. Mer o mer framkommer det en omgivning som inte bryr sig ett skit om varandra..

Nej, den lagen finns inte. Det finns en lag om att man måste anmäla ifall man misstänker att barn far illa, men den lagen gäller tyvärr endast professionell personal som möter barnen i sin yrkesroll. Inte privatpersoner som grannar.

Jag tror att varje normal människa genast såg vad Jonsson gick för, och blev skräckslagen. Och därför inte vågade ta den allra minsta risk, att det skulle komma fram till Jonsson vem det var som hade angivit honom (ur hans synvinkel). Inte trevligt men förståeligt.
2019-03-25, 15:10
  #10756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, den lagen finns inte. Det finns en lag om att man måste anmäla ifall man misstänker att barn far illa, men den lagen gäller tyvärr endast professionell personal som möter barnen i sin yrkesroll. Inte privatpersoner som grannar.

Jag tror att varje normal människa genast såg vad Jonsson gick för, och blev skräckslagen. Och därför inte vågade ta den allra minsta risk, att det skulle komma fram till Jonsson vem det var som hade angivit honom (ur hans synvinkel). Inte trevligt men förståeligt.

Okej jag förstår..tänkte på den där "civilkuragelagen"..det är väl som du säger, alla blev rädda
2019-03-27, 16:37
  #10757
Medlem
Sånt här skulle behövas mer. Vilka kvinnor https://www.dalademokraten.se/artike...re-gangledaren
2019-03-28, 00:01
  #10758
Medlem
Ps.Tror att den där Magnus? som Lotta var tillsammans med flera år krattade vägen till att Lotta envist ville bemöta Martins svartsjuka o upprätthålla sanningen- gång på gång. Vilket var helt fel väg att gå. Tror att Magnus också kan vara en psykopat, fint jobb, bostad mm. flera kvinnor, otrogen.
han gjorde så att Lotta kunde bli mottaglig för en sån som Martin..Alldeles för tidigt med, hennes självkänsla var sårad o tyckte hon hade slösat tid..
Det finns ofta en bakgrundshistoria när en kvinna fastnar i "nätet"..
Så Magnus kanske var en lika "farlig" man men utan att vara våldsam..
2019-05-02, 06:24
  #10759
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Folk som baserar sina åsikter utifrån fördomar gentemot sina medmänniskor är mindre intelligenta än genomsnittet. Något att tänka på.

Tror inte att någon tatuerad, muskulös kille skulle ragga på dig vid en bardisk, så du behöver nog inte oroa dig. Någon måtta på desperationen får det allt vara. Fetglöm något "tjena bruden".
Besvarade dina egna kommentarer nu som jag gjorde, eftersom du alltid blandar in dig själv i alla situationer på något märkligt vis.

Det är uppenbart att du har svårt att förstå psykopatens förmåga till att manipulera sin omgivning för egen vinnings skull, oavsett om psykopaten är tatuerad, bär finkostym eller är läkare eller annat. De finns överallt och har inte psykopatstämpel i pannan. Ett exempel du kan fundera över är varför (om än ett fåtal) kvinnor fascineras över och dras till den psykopatiske, sexualsadistiske styckmördaren Peter Madsen, trots det gruvligt hemska som alla vet att han gjort. Trots det rättspsykiatriska utlåtandet som talar om vilket empatilöst monster han är. Hur kan någon bortse från allt detta och försöka "göra om" honom till något annat än han är. Fundera över det du.

Det första du skriver stämmer inte överhuvudtaget. Smarta människor har starkare fördomar (man kan se det typiska mönstret till skillnad från korkade människor som MJ), men ändrar sig snabbare när de får NY information som går emot fördomarna. Smarta människor, till skillnad från uppenbara medelmåttor som du, ser direkt vad både MJ och PM är för sorts människor och undviker dessa.
2019-06-21, 20:00
  #10760
Medlem
Är det nåt nytt?
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/kri...et-livsfarlig/
Martin Jonsson, 36, är dömd för den brutala dödsmisshandeln på exflickvännen Lotta Rudholm.

Nu isoleras mördaren på Tidaholmsanstalten.

Personalen kan inte garantera hans eller medfångarnas säkerhet om han släpps ut på avdelning
.
2019-06-21, 20:20
  #10761
Medlem
Med all respekt för Lotta och hennes anhöriga, förstår jag fortfarande inte varför hon försökte att fortsätta kontakten med honom med så många varningssignaler som hon kände till om honom?
2019-06-21, 22:36
  #10762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Är det nåt nytt?
.

Han borde aldrig blivit utsläppt alls, då hade Lotta fortfarande levt. Förstår inte varför HR inte höll med TR och dömde detta kräk till livstid.
2019-06-21, 22:51
  #10763
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han borde aldrig blivit utsläppt alls, då hade Lotta fortfarande levt.Förstår inte varför HR inte höll med TR och dömde detta kräk till livstid.

Det där är ett otympligt argument, speciellt när det gäller någon som inte verkade ha någon självbevarelsedrift i sitt val av partner. Hon verkade vara kräsen på fel sätt (väljer en så badboy som möjligt). För Lottas trygghet hade det varit säkrare att låsa in Lotta själv. Rättsväsendets uppgift är primärt att bestraffa begågna handlingar.
2019-06-22, 01:10
  #10764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det där är ett otympligt argument, speciellt när det gäller någon som inte verkade ha någon självbevarelsedrift i sitt val av partner. Hon verkade vara kräsen på fel sätt (väljer en så badboy som möjligt). För Lottas trygghet hade det varit säkrare att låsa in Lotta själv. Rättsväsendets uppgift är primärt att bestraffa begågna handlingar.

Vi tycker helt olika även i detta fall. Så förblir det. Godnatt.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback