Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-04, 08:33
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Under 2000-talet har det i Storbritannien dykt upp kriminella gäng som är inspirerade av de kända Los Angeles-gängen", och klär sig i olikafärgade "Bandanas" som tecken på deras gängtillhörighet.

Vissa av gängen uttrycker solidaritet till de amerikanska "Bloods" (och har röda snusnäsdukar), och andra har blåa och tillber "Crips".
Det finns andra färger och färgkombinationer också.

Jag såg det först på de brittiska polis-showerna på TV, men trodde mest att det handlade om sysslolösa förortskids, som sett på för mycket film.

Men uppenbarligen är dessa gäng väldigt mycket "på riktigt".
De har mutat in sina olika "revir" i sina olika stadsdelar och förorter. Och de håller dessa i ett järngrepp. De involverar sig i narkotikaaffärer och all annan kriminalitet, liksom sina amerikanska hjältar.
Och på samma sätt attackerar de personer som bär "fel färg".

Men, med tanke på att det är ett ganska nytt fenomen, och att det tydligen vuxit sig starkt nog för att utgöra ett allvarligt och långsiktigt problem för den engelska polisen - och befolkninge - så undrar jag hur allvarligt det egentligen är.

Och om det kan komma att sprida sig till övriga Europa?



Jag vet inte om dessa gäng verkligen har någon kontakt med de amerikanska förebilderna, men det är ju allmänt känt att både Bloods och Crips har en expansionistisk agenda.
Har de nu fått ett fotfäste i Europa?

Isf kan de nog även fortsätta sprida sig till de övriga storstäderna.
Som Paris, som Bryssels och Amsterdam, som Köpenhamn och över sundet Malmö.



Dvs det finns ju inte mycket att sätta emot en organisation med internationell uppbackning.
Att försöka slå ut en sådan kräver mycket mer än att försöka bekämpa ett vanligt lokalt huligangäng.


Vad tror ni?
Kommer vi att få se dessa "Bandanas-gäng" uppträda även i Sverige snart?


Här finns en aktuell artikel från Storbritannien som visar på en karta hur utbredningen och de olika reviren ser ut (med lite info på klickbar karta):

http://indy100.independent.co.uk/art...ap--Z1oinQab_g
Citera
2016-06-04, 16:17
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Gäng som opererar i utkanterna av stan, så som förorter, är absolut inget ovanligt i Sverige. Det enda de saknar i det här sammanhanget månne vara att de inte matchar sina färger, annars "har" de allt det andra.

Livnär sig på utpressning av lokala företagare, garderob i krogdörrar, beskyddarverksamhet, drogförsäljning, bär vapen, använder sig av våld och hot om våld.

Jag själv, och många med mig, har sett detta väldigt utbrett i många Stockholmsförorter.
Citera
2016-06-05, 23:15
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Gäng som opererar i utkanterna av stan, så som förorter, är absolut inget ovanligt i Sverige. Det enda de saknar i det här sammanhanget månne vara att de inte matchar sina färger, annars "har" de allt det andra.

Livnär sig på utpressning av lokala företagare, garderob i krogdörrar, beskyddarverksamhet, drogförsäljning, bär vapen, använder sig av våld och hot om våld.

Jag själv, och många med mig, har sett detta väldigt utbrett i många Stockholmsförorter.
Nej, det där är helt enkelt inte sant.

Det finns mig veterligen endast ett svenskt exempel på sådan här "revir-kriminalitet" i Sverige, och det hittar vi representerat i området "Seved" i Malmö.
Inga andra "förorts-gäng" är ens i närheten - vilket förmodligen är tur.

Men inte ens dessa "Seveds-busar" har några yttre attribut som utmärker dem, som representerar gemenskap/tillhörighet etc.
Utan de bara bor där.

Men dessa brittiska "Bandanas-gäng" jag tog upp skiljer ju sig från de "förorts-kriminella" grupperingar vi hittills sett i Europa.
De har ju istället amerikanska förebilder.
Bla hos de från filmer så välkända "Bloods" och "Crips".

Har du tex sett filmen "Colors" så ver du.

Det är lite synd att tråden inte fått något vidare liv tycker jag.
För detta är intressant, och kan kanske vara en framtid vi alla kommer att få uppleva.


De amerikanska gängen har ju hittills mest fått spridning som "mode", inte rent organisatoriskt.
Men engelsmännen här, de verkar följa de amerikanska förebilderna väldigt nära.
De bevakar sina revir, de begår revir-relaterad brottslighet. De t.o.m. mördar rivaler från rivaliserande gäng.
Även utklädda "vanliga personer" kan bli både misshandlade och mördade bara pga att de bär "fel färg" i "fel område."


Om vi tittar på tex hur de amerikanska gängen spridit sig, så har det ofta handlat om att gäng-medlemmar bytt stad, flyttat alltså.
Dvs gängen spreds inte för att någon annan i en annan stad bara blev inspirerad av något han sett på TV etc, utan spridningen har handlat om man till man.
Ofta även som konsekvens av att en gängmedlems föräldrar flyttade för att få bort sitt barn från den tidigare gäng-miljön.
Resultatet blev alltså helt fel, kontraproduktivt.
Gängmedlemmen startade istället ett nytt gäng i den nya staden, med nya medlemmar.

Man kan därför undra om det är samma sak i England.
Att någon gängmedlem flyttat från USA till London, kanske hans föräldrar.
Men ungen här omedelbart börjat organisera och startat en ny filial ...
Citera
2016-06-05, 23:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej, det där är helt enkelt inte sant.

Det finns mig veterligen endast ett svenskt exempel på sådan här "revir-kriminalitet" i Sverige, och det hittar vi representerat i området "Seved" i Malmö.
Inga andra "förorts-gäng" är ens i närheten - vilket förmodligen är tur.

Men inte ens dessa "Seveds-busar" har några yttre attribut som utmärker dem, som representerar gemenskap/tillhörighet etc.
Utan de bara bor där.

Men dessa brittiska "Bandanas-gäng" jag tog upp skiljer ju sig från de "förorts-kriminella" grupperingar vi hittills sett i Europa.
De har ju istället amerikanska förebilder.
Bla hos de från filmer så välkända "Bloods" och "Crips".

Har du tex sett filmen "Colors" så ver du.

Det är lite synd att tråden inte fått något vidare liv tycker jag.
För detta är intressant, och kan kanske vara en framtid vi alla kommer att få uppleva.


De amerikanska gängen har ju hittills mest fått spridning som "mode", inte rent organisatoriskt.
Men engelsmännen här, de verkar följa de amerikanska förebilderna väldigt nära.
De bevakar sina revir, de begår revir-relaterad brottslighet. De t.o.m. mördar rivaler från rivaliserande gäng.
Även utklädda "vanliga personer" kan bli både misshandlade och mördade bara pga att de bär "fel färg" i "fel område."


Om vi tittar på tex hur de amerikanska gängen spridit sig, så har det ofta handlat om att gäng-medlemmar bytt stad, flyttat alltså.
Dvs gängen spreds inte för att någon annan i en annan stad bara blev inspirerad av något han sett på TV etc, utan spridningen har handlat om man till man.
Ofta även som konsekvens av att en gängmedlems föräldrar flyttade för att få bort sitt barn från den tidigare gäng-miljön.
Resultatet blev alltså helt fel, kontraproduktivt.
Gängmedlemmen startade istället ett nytt gäng i den nya staden, med nya medlemmar.

Man kan därför undra om det är samma sak i England.
Att någon gängmedlem flyttat från USA till London, kanske hans föräldrar.
Men ungen här omedelbart börjat organisera och startat en ny filial ...
Crips finns i både London och Nederländerna, men det är bara på låtsas.
Citera
2016-06-06, 00:20
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Crips finns i både London och Nederländerna, men det är bara på låtsas.
Det är ju just det jag menar ...

I Storbritannien är dessa gäng inte "på låtsas".
Jag vet inget om Holland, men den utveckling sm ägt rum i England under hela 2000-talet är något helt annat jämfört mot vad vi hittills varit vana vid.



Att gängtillhörighet har varit viktigt är inget nytt, inte heller den kriminalitet som följer. Inte ens mord är något nytt.

Men det som här är nytt är betydelsen ab territorium. Rent fysiskt territorium.
Och att de använder sig av "färger" (bandanas tex) för att signalera tillhörighet.
Dessa territorium, dessa revir alltså, består av de boende. Som inte tillåter andra gäng, från andra territorium, andra revir, att vistas eller göra affärer, i sitt revir.
Dee mördar rivaler som visar färger i deras territorium.


Och det är något för Europa nytt.

Bortsett från Seveds-området i Malmö finns det inga sådana "revir-gäng" här. Utan gängen är löst sammansatta av människor som bor utspritt över staden.
Inte heller har dd några tecken att samsas om som representerar deras tillhörighet etc.
Citera
2016-06-06, 00:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är ju just det jag menar ...

I Storbritannien är dessa gäng inte "på låtsas".
Jag vet inget om Holland, men den utveckling sm ägt rum i England under hela 2000-talet är något helt annat jämfört mot vad vi hittills varit vana vid.



Att gängtillhörighet har varit viktigt är inget nytt, inte heller den kriminalitet som följer. Inte ens mord är något nytt.

Men det som här är nytt är betydelsen ab territorium. Rent fysiskt territorium.
Och att de använder sig av "färger" (bandanas tex) för att signalera tillhörighet.
Dessa territorium, dessa revir alltså, består av de boende. Som inte tillåter andra gäng, från andra territorium, andra revir, att vistas eller göra affärer, i sitt revir.
Dee mördar rivaler som visar färger i deras territorium.


Och det är något för Europa nytt.

Bortsett från Seveds-området i Malmö finns det inga sådana "revir-gäng" här. Utan gängen är löst sammansatta av människor som bor utspritt över staden.
Inte heller har dd några tecken att samsas om som representerar deras tillhörighet etc.
De är på låtsas, men det betyder inte att de är ofarliga.
Våld med skjutvapen ökar i London.
Vi har liknande tendenser i Sverige, men inget som motsvarar läget i USA.
Citera
2016-06-06, 00:56
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
De är på låtsas, men det betyder inte att de är ofarliga.
Våld med skjutvapen ökar i London.
Vi har liknande tendenser i Sverige, men inget som motsvarar läget i USA.
Ja jag vet att det är annorlunda.
Men det jag menade var att här har vi en utveckling som kanske kan leda till en motsvarande gängmiljö.

Det är en utveckling som pågått sedan början av 2000-talet och sedan dess vuxit sig starkare och starkare.

Den brittiska polisen säger sig vara maktlösa i nuläget. Och det tillsammans med samhällets övriga utveckling, med större segregering och djupare klyftor, så finns en grogrund.


Så att säga att det är "på låtsas" är att inte ta det på allvar, att tramsa bort problemet och titta bort.
I USA, i Los Angelse speciellt, var det just pga segregeringen och den sociala utsattheten i dessa områden som gav upphov till dessa gäng.
Det fanns redan från början en stor, och territoriell, gemenskap i alla områden. Det var den gemenskapen som de "försvarade" mot angrepp från de närliggande grannarnas andra gemenskap.
Man samlades under en särskild "färg". Kriminaliteten försvarade som gemensam inkomstkälla.

Det är liknande förutsättningar som bildas i hela Europa, och i England.
Och då spelar det mindre roll om det är "på låtsas" -- dvs att de valt att låta sig inspireras av de snusnäsdukar med färger som de amerikanska gängen har.
Dvs det är inte Det som är det intressanta.

Utan det är det territoriella beteendet.
Det är deras "revir-mentalitet" ...

Det är Det som är det nya.


Tänk att man inte ens i Sverige, dvs i Malmö, har lyckats göra ens Någonting åt detta.
Seveds-reviret finns fortfarande kvar alltså.

Andra gäng har man med mer och mindre framgång lyckats splittra.
Det eftersom det bara är löst sammansatta kompisgäng. De har inte haft något gemensamt.
Men det är det man har där man bor, i ens revir.
Citera
2016-06-06, 09:44
  #8
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej, det där är helt enkelt inte sant.

Det finns mig veterligen endast ett svenskt exempel på sådan här "revir-kriminalitet" i Sverige, och det hittar vi representerat i området "Seved" i Malmö.
Inga andra "förorts-gäng" är ens i närheten - vilket förmodligen är tur.

Men inte ens dessa "Seveds-busar" har några yttre attribut som utmärker dem, som representerar gemenskap/tillhörighet etc.
Utan de bara bor där.

Jag hävdar med bestämdhet att det är sant. Skulle du bemöda dig att koll upp hur situationen är i till exempel Hässelby utanför Stockholm så skulle du förstå vad jag menar.

Där lever småkidsen på beskyddarverksamhet, har skottlossningar med polisen, skjuter mot andra kriminella från angränsande områden. Kriminell livsstil, helt enkelt.

Öppna några trådar och läs lite om vad som pågår i Hässelby, kan vara så att det är ett extremexempel inom just detta, även om jag inte tror att så är fallet.
Citera
2016-06-06, 10:58
  #9
Medlem
Smart att jämföra Kina med Monaco.

Du har ganska så mycket fler folk i UK, ett annat klimat, en annan struktur på de stora grupper av invandrare, och att då jämföra det med lilla Sverige, som har en helt annan mentalitet, en annan kultur i så många avseenden, så det lär aldrig bli ens i närheten.

Men som någon i tråden sa, det som kommer närmast får bli de han räknar upp, de agerar väl ungefär på liknande sätt, men som h*n sa, det är inte så färgglatt, om man utrycker sig så.
Citera
2016-06-06, 16:38
  #10
Medlem
outoforders avatar
I england så är det framförallt "post kods" gäng som styr och har sitt postkods område som revir och går tillbaka sedan 80-talet en del . Men att det finns folk som kallar sig bloods och crips har väl mer sensations värde.

Men när jag var i england och pratat med vänner i england samt såklart snappat upp saker på internet också så är det postkods gängen som styr saker .

Sedan så finns det välkända och uppmärksammade gäng som peckham boys från peckham ,ghetto boys från lewisham,Tmd från tottenham,pdc från brixton o.s.v i London .

Gooch och doddington i Manchester .

Johnson crew och burger bar boys från handsworth och aston? i Birmingham .
Citera
2016-06-06, 17:13
  #11
Medlem
tarjaas avatar
Att du hävdar att liknande inte förekommer här i Sverige och knäpper HMBPTOLEMAJOW på näsan visar bara hur dåligt insatt du är i detta, vem som helst som är lite insatt i ämnet vet att områden krigar mot områden i sverige med och för att ge ett väldigt bra exempel kan du titta på göteborg förra sommaren tex.

Fittja, husby , hesselby etc, där pågår exakt det här du pratar om .

Fråga en gatukriminell från husby tex om han kan åka och visa sig öppet i andra förorter och vise versa, oftast kan han inte det.

Alla har dessutom god vapentillgång och Kalasnikows är lika vanligt som motorfordon.

Jag har även sett tattueringar med riktnummer i sverige tillsammans med diverse motiv då främst i lite mindre städer, alltså typ som att stockholm har 08 och örebro har 019 etc etc, postnummer med .
__________________
Senast redigerad av tarjaa 2016-06-06 kl. 17:19.
Citera
2016-06-06, 20:50
  #12
Medlem
Dom tre första i postnumret körde vi med, detta är längesedan. Många gadde in dem som ni båda ovan säger.

Det är så det brukar vara, revirpinket, gatublock (numrerade), eller som i Sverige, en förort, större area, men där man brukar ha de tre första lika, eller där ser man om man är från vilken del av stan, ingen regel utan undantag, men postnummer visar ju verkligen var du hör hemma.

Sedan finns det såklart interna bråk inom blocken och då skyltar de väl inte med gadden direkt.

Sverige är ganska brutalt och hårt gatuklimat idag, med ett våld som t.om pågår mellan folk i samma förort, förr var det förort mot föort åtminstone. Nu är ska det delas upp, nästa steg är att det bildas grupperingar av dessa grupperingar, så det ska bråkas om vem som ska styra den ena halvan. Det blir bråk om mindre och mindre grejer, folk tar till onödigt mycket våld för vad det gäller, hämnd säger jag inget om. Men ser man övr tid så kan aldrig killar som börjat sin karriär med skjutvapen så tidigt hålla länge, men det är inte viktigt för dem just nu och då är det så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback