Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-10-01, 00:18
  #37
Medlem
_Soldier_s avatar
N'Ice Alkoglass

Läste på Aftonhoran att många vill stoppa den 5 procentiga glassen N'ice, och tänkte att nu får det väl vara nog. För det första så är det 18 års gräns på glassen. En 18 åring kan gå in på en krog och supa skallen av sig, och sen bli utvisad i det otrygga samhället , vilket triggar igång diskussionen kring huruvid det är logiskt att systembolaget ska ha en 20 års gräns.

Iallafall för det andra så skulle inte en vettig människa försöka supa sig full på glassen, då det verkar omöjligt och framförallt dyrt.

För det tredje så vill regeringen täppa till kryphålet just för att det inte ska eskalera till att man inom en framtid kanske börjar sälja alkohol i vanliga butiker.

Ville bara skriva ner mina tankar, men även uppmuntra till en diskussion om huruvida löjligt det här börjar bli. Dom skryter om sin icke vinstdrivande verksamhet, men samtidigt påminner människor om att dom finns (pratar om Systembolaget) .

Så vad tycker ni? .
Citera
2016-10-01, 09:24
  #38
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Ska stoppas nu verkar det som.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23627301.ab
Citera
2016-10-01, 09:49
  #39
Medlem
Mogaku-sans avatar
Hur blir det med fikon och annan frukt i alkoholhaltig lager, omfattas dessa också av ett eventuellt förbud av glassen? Sias ägglikör hoppas jag inte omfattas av detta.

http://www.siaglass.se/vara-glassar/...0-5-l/agglikor
Citera
2016-11-26, 23:20
  #40
Medlem
Köpte marsipanchoklad med romrussin i
Köpte choklad från Ica med likör i samt sia glass ägglikör som är jättegod.
Ska isglassen förbjudas i livsmedelsbutiker bör allt som innehåller alkohol förbjudas där minderåriga kan köpa det.

Eller kanske är det så att alkoholen inte får överskrida folkölens alkoholhalt?

Isådanafall får isglassproducenten dra ner på mängden till ansenlig mängd som andra produkter som säljs i livsmedelsbutiker.
Citera
2016-11-27, 01:00
  #41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Hur blir det med fikon och annan frukt i alkoholhaltig lager, omfattas dessa också av ett eventuellt förbud av glassen? Sias ägglikör hoppas jag inte omfattas av detta.

http://www.siaglass.se/vara-glassar/...0-5-l/agglikor
Den nya lagen lär väl omfatta alla alkoholhaltiga livsmedel som överstiger gränsen för alkoholhaltig dryck dvs. 2.2 volymprocent så det borde inte vara någon skillnad på glass och fikon i lag. Cias ägglikör skulle jag tro ligger långt under den gränsen.
Livsmedel med folkölens alkoholhalt får bara säljas i livsmedelsbutiker om det är just öl. Detta är ju ganska ologiskt att en cider åker in på systemet om den innehåller över 2.2 % medan än öl kan säljas på ICA ända upp till 3.5 %.
Finns ju en del produkter som i princip är cider men innehåller en ytterst liten del malt just för att räknas som öl i alkohollagstiftningen.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2016-11-27 kl. 01:06.
Citera
2017-06-21, 00:29
  #42
Medlem
TheHmms avatar
Har nu smakat denna alkoholglass med 5% smak, strawberry daiquiri. Faktiskt riktigt god. Köptes på sweets i lund för 29kr.

Såklart 18årsgräns på den i butiken, men att den var så god var en överaskning, jag skulle absolut köpa den igen bara för smaken, speciellt om den var billigare.

Och jag fick en kylbag, verkar som om några av de första som köper glassen får kylbag för dom, nog stor för att få plats med 4-5 glassar.

Ut å prova!
Citera
2019-07-01, 23:57
  #43
Medlem
Megaforces avatar
Nu är starkare alkoglass förbjudet i livsmedelsbutiker och systemet tänker inte börja sälja dem annat än i flytande form. Men det kan innebära att Sverige får avveckla systemmonopolet om någon av glasstillverkarna klagar hos EU och EU anser att undantaget skall tas bort. Systembolaget är nämligen skyldiga att tillhandahålla alla alkoholvaror som importörer önskar sälja, och även fryst alkoglass ingår numera där.
Citera
2019-07-02, 01:55
  #44
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu är starkare alkoglass förbjudet i livsmedelsbutiker och systemet tänker inte börja sälja dem annat än i flytande form. Men det kan innebära att Sverige får avveckla systemmonopolet om någon av glasstillverkarna klagar hos EU och EU anser att undantaget skall tas bort. Systembolaget är nämligen skyldiga att tillhandahålla alla alkoholvaror som importörer önskar sälja, och även fryst alkoglass ingår numera där.

Idioti läste i tråden att en glass kostar 24-29 kronor och ja jag har sett dem på dollarstore i Oskarshamn minns inte om glassen var på 4 eller 5 procent antar det varierar läste inte så tydligt då jag aldrig köpte glassen men glassen såldes med åldersgräns småfnittrade åt det och tyckte det kunde stanna där glassarna verkade inte stora ungefär som en cola isglass på pinne 20-40 ml

en 50 cl folköl 3,5 är som en liten starköl 5,3 köper du folkölen i 6 pack hamnar du på ca 45-70 plus pant om du inte väljer nåt extraordinärt så vill hävda att folkölen är både billigare och farligare visst du får kompensera lite på styrkan medans om du mot förmodan äter// dricker dig full på glass så blir literpriset fruktansvärt dyrt tror till och med en fin whiskey för 500-600 kronor blir prisvärdare än detta

Tycker glassen ska få vara kvar åldersgräns 18 år kan de behålla för tror de flesta köper en glass i värmen och svalkar sig och inte smälter ner sådär 30-40 glassar och dricker dem
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback