Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-02, 23:50
  #1
Medlem
Hultabultans avatar
Har de senaste dagarna hört hur EU-kommissionen bråkat med Polen, för att man velat styra sin konstitutions-domstol i en mera nationalistisk riktning.

Sedan finns det ju vissa länder inom EU som inte ens har en sådan domstol, som kan förklara att regeringsbeslut strider mot landets grundlag, och därigenom kan upphäva sådana.

Är det någon som känner till något land inom EU, där regeringen kan fatta vilka beslut som helst, och som strider mot landets grundlag, utan att det finns en domstol som kan upphäva dessa självsvåldiga beteenden hos regeringen???
Citera
2016-06-02, 23:54
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har de senaste dagarna hört hur EU-kommissionen bråkat med Polen, för att man velat styra sin konstitutions-domstol i en mera nationalistisk riktning.

Sedan finns det ju vissa länder inom EU som inte ens har en sådan domstol, som kan förklara att regeringsbeslut strider mot landets grundlag, och därigenom kan upphäva sådana.

Är det någon som känner till något land inom EU, där regeringen kan fatta vilka beslut som helst, och som strider mot landets grundlag, utan att det finns en domstol som kan upphäva dessa självsvåldiga beteenden hos regeringen???

Ähh... jag kanske missförstår... men kan inte regeringar ändra grundlagen i Sverige? utan en domstol?

"Att ändra grundlagarna
För att en svensk grundlag skall ändras krävs att två likalydande beslut (vilande och slutligt) fattas av Riksdagen. Mellan de två besluten måste det dessutom ha hållits ett allmänt val. Riksdagsordningen (RO) ändras liksom grundlagarna på detta sätt. I allmänhet föregås alla större ändringar i grundlagarna, liksom andra mera omfattande lagändringar, av statliga utredningar. Dessa lägger fram sina betänkanden i den serie publikationer som kallas Statens offentliga utredningar (SOU). Detta är emellertid ingen regel; 1993 beslutade partiledare av riksdagspartierna att förlänga valperioden med ett år till fyra och de införde även personval (SFS 1994:1469).

Regeringen har den 8 december 2009 i propositionen En reformerad grundlag (prop. 2009/10:80) föreslagit en rad ändringar i grundlagarna.[8]"
Citera
2016-06-03, 00:05
  #3
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ähh... jag kanske missförstår... men kan inte regeringar ändra grundlagen i Sverige? utan en domstol?

"Att ändra grundlagarna
För att en svensk grundlag skall ändras krävs att två likalydande beslut (vilande och slutligt) fattas av Riksdagen. Mellan de två besluten måste det dessutom ha hållits ett allmänt val. Riksdagsordningen (RO) ändras liksom grundlagarna på detta sätt. I allmänhet föregås alla större ändringar i grundlagarna, liksom andra mera omfattande lagändringar, av statliga utredningar. Dessa lägger fram sina betänkanden i den serie publikationer som kallas Statens offentliga utredningar (SOU). Detta är emellertid ingen regel; 1993 beslutade partiledare av riksdagspartierna att förlänga valperioden med ett år till fyra och de införde även personval (SFS 1994:1469).

Regeringen har den 8 december 2009 i propositionen En reformerad grundlag (prop. 2009/10:80) föreslagit en rad ändringar i grundlagarna.[8]"

Jag menade givetvis Sverige i frågan!
Här finns det inte ens en konstitutions-domstol som kan upphäva regeringens beslut, ifall dessa strider mot Sveriges grundlag!

För det finns väl ingen som inbillar sig att "konstitutionsutskottet" har makt att förklara regeringens beslut som ogiltiga!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-06-03 kl. 00:11.
Citera
2016-06-03, 00:08
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag menade givetvis Sverige i frågan!
Här finns det inte ens en konstitutions-domstol som kan upphäva regeringens beslut, ifall dessa strider mot Sveriges grundlag!

Ah ok... trick question :-)
Citera
2016-06-03, 00:13
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag menade givetvis Sverige i frågan!
Här finns det inte ens en konstitutions-domstol som kan upphäva regeringens beslut, ifall dessa strider mot Sveriges grundlag!

Ja, det är märkligt hur de östra EU-länderna får kritik för allra minsta, medan Sverige slipper det helt, trots att man på intet sätt ens uppnår den nivå av demokrati och rättsstatsordning som de kritiserade länderna har. Jag har funderat på att kolla vart inom EU jag ska vända mig för att fråga om varför Sverige får fritt skita i allt det som andra länder har som grundkrav. Är det för att Sverige är nettobetalare?

Edit: Jag har noterat att Bonniermedia hetsar extremt kring dessa saker, speciellt när det har gällt Ungern. Jag skickade en gång ett mejl där jag frågade varför man aldrig någonsin ens nämner att de "inskränkningar" som Ungern har gjort på sitt legala system är något som Sverige inte ens kan göra, då man inte har dessa för demokratier och rättsstater grundläggande grundstenar överhuvudtaget. Jag fick aldrig något svar.
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-06-03 kl. 00:17. Anledning: Edit
Citera
2016-06-03, 00:39
  #6
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ähh... jag kanske missförstår... men kan inte regeringar ändra grundlagen i Sverige? utan en domstol?

"Att ändra grundlagarna
För att en svensk grundlag skall ändras krävs att två likalydande beslut (vilande och slutligt) fattas av Riksdagen. Mellan de två besluten måste det dessutom ha hållits ett allmänt val. Riksdagsordningen (RO) ändras liksom grundlagarna på detta sätt. I allmänhet föregås alla större ändringar i grundlagarna, liksom andra mera omfattande lagändringar, av statliga utredningar. Dessa lägger fram sina betänkanden i den serie publikationer som kallas Statens offentliga utredningar (SOU). Detta är emellertid ingen regel; 1993 beslutade partiledare av riksdagspartierna att förlänga valperioden med ett år till fyra och de införde även personval (SFS 1994:1469).

Regeringen har den 8 december 2009 i propositionen En reformerad grundlag (prop. 2009/10:80) föreslagit en rad ändringar i grundlagarna.[8]"

Ne, inte Regeringen i Sverige, Sveriges Riksdag måste i majoritetsbeslut godkänna detta...
Dessförinnan måste ju Lagrådet godkänna propositionen, om inte särskilda skäl föreligger.
Citera
2016-06-03, 00:44
  #7
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag menade givetvis Sverige i frågan!
Här finns det inte ens en konstitutions-domstol som kan upphäva regeringens beslut, ifall dessa strider mot Sveriges grundlag!

För det finns väl ingen som inbillar sig att "konstitutionsutskottet" har makt att förklara regeringens beslut som ogiltiga!


Nej, men regeringsförslag måste ju passera Lagrådet innan processen går vidare
om nu inte Regeringen inför Riksdagen hävdar att särskilda skäl föreligger, så det
är ju våran Svenska "konstitutions" sätt att fungera.
Citera
2016-06-03, 00:53
  #8
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Ne, inte Regeringen i Sverige, Sveriges Riksdag måste i majoritetsbeslut godkänna detta...
Dessförinnan måste ju Lagrådet godkänna propositionen, om inte särskilda skäl föreligger.

Tråden handlar inte om att ändra grundlagen, utan om tillämpa densamma!
Det finns inget hinder för regeringen att fatta vilka beslut man vill, även om det strider mot Sveriges grundlag, snacka om att kasta sten när man sitter i ett glashus.
Citera
2016-06-03, 01:00
  #9
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tråden handlar inte om att ändra grundlagen, utan om tillämpa densamma!
Det finns inget hinder för regeringen att fatta vilka beslut man vill, även om det strider mot Sveriges grundlag, snacka om att kasta sten när man sitter i ett glashus.

Ne, men du skrev själv om Svenska förfarandet i inlägget ovan, vilket
jag hade invändningar emot i mitt svarsinlägg ?


Det du skriver ovan nu är ju rena skitsancket......
Citera
2016-06-03, 01:06
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Ne, inte Regeringen i Sverige, Sveriges Riksdag måste i majoritetsbeslut godkänna detta...
Dessförinnan måste ju Lagrådet godkänna propositionen, om inte särskilda skäl föreligger.

Ah sant!
Citera
2016-06-04, 03:53
  #11
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Nej, men regeringsförslag måste ju passera Lagrådet innan processen går vidare
om nu inte Regeringen inför Riksdagen hävdar att särskilda skäl föreligger, så det
är ju våran Svenska "konstitutions" sätt att fungera.

Men det svenska lagrådet har ingen som helst makt att upphäva regeringens beslut, som i många EU-länder landets konstitutionsdomstol har.

Förresten vet jag vad det hela bråket handlar om.
Polen som har ca 40 % av befolkningen i hela östra EU, och därigenom påverkar andra länder har följande regler för asyl.
Vad det står i polska lagen spelar mindre roll, men tillämpningen är följande:
Endast den som kan bevisa förföljelse i landet han reser in från kan söka asyl.
Alla övriga som underlåter söka asyl vid gränsen, liksom alla som ej kan bevisa förföljelse i gränslandet till Polen betraktas som olagliga migranter.
Man staplar in dessa fåtal oftast i någon gammal nedlagd industri med ett matanslag på 6 kr per dag, och givetvis taggtråd runt.
Den enda rättigheten sådana olagliga migranter har, är att kontakta sin ambassad.

Negrer, muslimer och araber känner givetvis till detta och undviker sådana länder som pesten, men ibland fastnar vissa på resvägen!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2016-06-04 kl. 03:56.
Citera
2016-12-10, 02:34
  #12
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Ne, inte Regeringen i Sverige, Sveriges Riksdag måste i majoritetsbeslut godkänna detta...
Dessförinnan måste ju Lagrådet godkänna propositionen, om inte särskilda skäl föreligger.

Alldeles riktigt att Lagrådet granskar regeringens förslag, men regeringen kan totalt skita i detta.
Det svenska Lagrådet kan aldrig jämföras med Konstitutionsdomstolar som finns i många länder, som direkt kan upphäva ett regeringsbeslut utan att statsministern kan säga ett skit!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback