Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 22:02
  #49
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Jag är kass på att argumentera, så jag avstår. Jag undrar bara en sak. Hur tror du omvärlden skulle reagera, om en sådan här enkät gjordes i Tyskland - eller något annat land, för den delen - och Hitler blev utsedd till alla tiders mest betydelsefulla person?


Oberoende av vad tyskarna skulle svara på en sådan enkät är det otvetydigt att Hitler är Tysklands historias mest betydelsefulla person.
2017-06-29, 22:48
  #50
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnttiKlimax
Oberoende av vad tyskarna skulle svara på en sådan enkät är det otvetydigt att Hitler är Tysklands historias mest betydelsefulla person.

Knappast. Hitler var en historisk parantes.

Tysken Karl Marx har haft enormt mycket större inflytande både som praktik och som teori och är Tysklands genom tidernas mest inflytelserika person, utan ens någon nämnvärd konkurrens.

Som lök på laxen kan vi konstatera att juden Karl Marxs efterföljare var bl a, och inte minst ,Josef Stalin, som gjorde rent hus med nämnda Hitler.
2017-06-29, 23:38
  #51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det skulle såklart bli ett ramaskri. Men frågan är hypotetisk. Man skulle inte få det resultatet för folk i väst är hjärntvättade av enkelspårig propaganda där man talar om för befolkningen vad som är tillåtet respektive förbjudet att tycka. [...]
Djävla dumheter! Det är inte hjärntvätt som gjort att jag inte tycker om diktatorer som låtit mörda miljontals människor. Jag hatar dem för att de är massmördare men du och sekundasnillet gillar uppenbarligen massmördare. Då är vi olika du och jag men kom ihåg detta, om någon av oss är hjärntvättad så är det då fan inte jag i alla fall.
2017-06-29, 23:42
  #52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
[...] och inte minst ,Josef Stalin, som gjorde rent hus med nämnda Hitler.
Du menar massmördaren Stalin som slöt en pakt med Hitler och startade andra världskriget tillsammans med nazisterna men sedan fick lite kalla fötter när det visade sig att Hitler hade lurat honom. Ja det är många många miljoner som säkert är jättetacksamma för att Stalin lät döda dem. Döda, döda, döda, det är allt ni kommunister kan. Vidrigt!
2017-06-30, 00:57
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Djävla dumheter! Det är inte hjärntvätt som gjort att jag inte tycker om diktatorer som låtit mörda miljontals människor.
Men nu är vi där igen. Frågan var INTE vem man tycker om, utan vem man anser ha varit mest betydelsefull. Hade frågan varit vem man tycker mest om så hade förstaplatsen tagits av små söta kattungar.

Och det är hjärntvätt som gjort dig så indoktrinerad att du inte kan tänka klart och skilja på vad du tycker och vad du vet. Jag tycker naturligtvis inte heller om massmördare, men det har ju ingenting med frågeställningen att göra.
2017-06-30, 01:20
  #54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men nu är vi där igen. Frågan var INTE vem man tycker om, utan vem man anser ha varit mest betydelsefull. Hade frågan varit vem man tycker mest om så hade förstaplatsen tagits av små söta kattungar.

Och det är hjärntvätt som gjort dig så indoktrinerad att du inte kan tänka klart och skilja på vad du tycker och vad du vet. Jag tycker naturligtvis inte heller om massmördare, men det har ju ingenting med frågeställningen att göra.
Titta på den här bilden av ryssar med plakat och tavlor med en viss mans porträtt under en demonstration i Moskva i höstas så kanske du fattar vad ryssarna menar med "betydelsefull": https://www.voanews.com/a/russians-j...l/3916559.html

Föreställ dig sedan tyskar med motsvarande porträtt av en annan mustaschprydd man i Berlin.

Om de ryssar som svarade på enkäten hade avsett den betydelse du försöker bortförklara detta med så kan man undra vad författaren Alexander Pushkin gör på delad plats med Putin. Pushkins delade andraplats visar att svaret avser gillande och inte bara hur mycket man har påverkat Ryssland eller världen oaktat om påverkan vore positiv eller negativ.

Och Gorbatjov som såg till att skrota det psykopatiska mördarimperiet hamnade sist på listan. Att hela djävla nationen upplöstes kan man väl inte kalla annat än betydelsefullt så uppenbarligen avser svaret gillande och ogillande och inte någon neutral gradering av betydelsefullhet.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-30 kl. 01:30.
2017-06-30, 02:57
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du menar massmördaren Stalin som slöt en pakt med Hitler och startade andra världskriget tillsammans med nazisterna men sedan fick lite kalla fötter när det visade sig att Hitler hade lurat honom. Ja det är många många miljoner som säkert är jättetacksamma för att Stalin lät döda dem. Döda, döda, döda, det är allt ni kommunister kan. Vidrigt!

Stalin försökte få till en pakt med västmakterna, men misslyckades. Istället fick han en pakt med Tyskland, plan B, men du ska veta att han rustade upp ordentligt. AH klagade i Finland över att hans soldater mötte 30.000 stridsvagnar. Klipp på youtube.

Annars tycker jag inte om Gulag, ska du veta. Folk greps på gatan och sattes att bygga Vita havs-kanalen med hammare och handkraft. Många levde max ett år. I skogshuggarlägren väntades fångarna göra 16 kubik per dag, annars fick de ingen mat. En dödsdom. Ett finskt läger fick vänta en hel vinter på matleveranser. VP har intressant nog talat om Stalins två olika sidor, men det var några år sedan. Han vet vad folket nog inte vet. Ryssarna är bara nostalgiska över en svunnen storhetstid. Stalins industriella revolution, med sjudagars-vecka under kriget, säkrade segern och gjorde Sovjet till en stormakt. Det kostade, men ryssarna vill helst bara minnas storhetstiden. De förödmjukas idag. Folk är folk. Vi sjöng om tolfte Karl när jag var ung, utan att veta vad han egentligen höll på med. Ryssland kom med en fredstrevare efter Narva, men han lyssnade inte, det vet jag nu.

En kul grej. En Sovjetkunnig svensk berättade för mig att några ryssar tyckte att vi skulle lära oss ryska, inte engelska. Sådan var stämningen under kalla kriget. Nu kan många unga ryssar en passabel engelska. Nu kan jag lite ryska, om ock primitiv och helt omöjlig i den akademiska världen. Allt har ändrats - utom propagandan.
2017-06-30, 08:03
  #56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
//

Jag tror de lite trött och resignerat skulle konstatera "vad var det vi sa". Men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. I grunden är ju det hela egentligen en vetenskaplig fråga. Statistiskt sett är Hitler världens sjunde mest inflytelserika person genom tiderna:

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ople-EVER.html

Du borde nog läsa det du länkar till annars är risken som nu att du gör bort dig:

Citat:
Algorithm based on impact on opinions over time - and Wikipedia

Citat:
Jesus has been named the most significant person in human history, followed by Napoleon and Shakespeare, as ruled by the internet.

Det är alltså en algoritm-baserad sökning som ligger till grund för listningen och inte personer som har röstat.
2017-06-30, 10:04
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Här finns listan. Zjukov står alltjämt högt i kurs, men har inte alls lika bra siffror som i mätningarna 2003 och 2008. Man kan ju gläda sig åt att författarna Pusjkin, Tolstoj, Lermontov och Jesenin samt vetenskapare som Lomonosov, Mendelejev och Einstein finns på listan - men hur kommer det sig att Tolstoj år 2012 fick 24 procent, och i år bara 12?

https://qz.com/1014761/vladimir-puti...g-to-russians/


Tack! Skönt att Zjukov ligger högt
2017-06-30, 19:30
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Titta på den här bilden av ryssar med plakat och tavlor med en viss mans porträtt under en demonstration i Moskva i höstas så kanske du fattar vad ryssarna menar med "betydelsefull": https://www.voanews.com/a/russians-j...l/3916559.html

Föreställ dig sedan tyskar med motsvarande porträtt av en annan mustaschprydd man i Berlin.
Skillnaden är den större åsiktsfriheten i Ryssland. Vi skulle säkert se tyskar paradera med Hitlerporträtt också, ifall det inte vore förbjudet.
2017-06-30, 19:35
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du borde nog läsa det du länkar till annars är risken som nu att du gör bort dig:

[..]

Det är alltså en algoritm-baserad sökning som ligger till grund för listningen och inte personer som har röstat.
Ja? Jag skrev ju att det egentligen är en vetenskaplig fråga som kunde undersökas med statistik.
2019-04-17, 13:39
  #60
Medlem
Ördögs avatar
70 procent av ryssarna anser nu att Stalin var harasjå för landet. Låtom oss hoppas att Putte, vars egna opinionssiffror ju inte ser så bra ut, låter bli att dra fel slutsatser av detta.

Russian Support for Stalin Surges to Record High, Poll Says
https://www.bloomberg.com/news/artic...ord-poll-shows
Citat:
Respect among Russians for Josef Stalin has surged to the highest level of President Vladimir Putin’s era, with 70 percent saying his rule had been good for the country, according to a poll tracking attitudes toward the Soviet dictator.

A record 51 percent viewed Stalin positively in March, up from 40 percent a year earlier, the survey published Tuesday by the Moscow-based Levada Center showed.
https://www.themoscowtimes.com/2019/...gh-poll-a65245
https://www.rferl.org/a/stalin-s-app.../29884485.html
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-04-17 kl. 13:43.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback