Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-02, 18:35
  #1
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
När det gäller volleyboll (inomhus) så tycker jag att det är roligare att kolla på dam-volleyboll än herr-volleyboll.

Herrarna är för snabba och brutala. Det går knappt att följa med. Hos damerna är det enklare att följa kampen och de brukar kämpa på bra. Brukar vara en favoritgren i OS. Har även kollat på lite VM. Och senast EM.

Men då slog det mig att svenskorna är så extremt urusla. Herrlaget har i alla fall hävdat sig i vissa turneringar. Tror till och med att herrarna vann EM 1989, om jag inte minns fel. Men när det gäller damerna så verkar de knappt ens ha ett lag. De deltog i några turneringar rent sporadiskt på 60- och 80-talet och fick storstryk och hamnade i den absoluta botten i sina grupper.

Svenska damlandslaget i volleyboll verkar helt ha gett upp VM och OS. De verkar satsa på EM-kvalet. Men det är riktigt jävla kämpigt.

2012 var det kval till EM 2013. Sverige fick börja kvalet redan i andra kvalomgången, men fick storstryk i samtliga sina matcher.

Därför fick de istället börja kvala in från första omgången 2014 till EM 2015. Där fick Sverige möta små skitlag som Lettland och Georgien. Äntligen blev det lite vinster.

Men sedan kom de återigen till andra kvalomgången och fick storstryk i samtliga matcher igen, mot länder som Frankrike och Israel.

Jag tycker det är konstigt. Då Sverige brukar vara bra på bollsporter, och särskilt lagsport, i synnerhet inomhussporter i vårt kalla nordliga land. Handboll känns inte allt för långt ifrån volleyboll. Ändå är det en sådan enorm skillnad.

Historiskt sätt, har volleyboll dominerats av östblocket i Europa. Men man tycker att Sverige borde ändå göra hyfsat. Se bara på Ishockey, Fotboll, Handboll, ect. Varför inte Volleyboll också?

Har ni några vettiga förklaringar?

Och kommer de någonsin att ta sig fram till tredje kvalomgången till EM?
Citera
2016-06-02, 18:51
  #2
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
För några veckor sedan spelade Sverige första omgången i EM-kvalet till EM 2017. Nu verkar Sverige inte ens klara av att ta sig förbi första kvalomgången.

Det blev stryk mot Estland.
Citera
2016-06-02, 19:01
  #3
Medlem
dwgs avatar
Volleyboll är ingen stor sport i Sverige så där har du svaret.
Kenya är nog lika bra på simning som Sverige är på volleyboll
Citera
2016-06-02, 19:15
  #4
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Ser nu förresten att även övriga Skandinaviska länder är också ganska usla. Verkar vara lite av en regional grej.

Västeuropa, Östeuropa och även Sydeuropa är alla starka. Men Norden verkar vara ytterst svag vad gäller volleyboll.
Citera
2016-06-02, 20:44
  #5
Medlem
Hunden007s avatar
Finland är väl hyfsade i Herrarna?

Danskarna var med I EM för några år sen och Sverige Herrar nosade på en EM plats.


dock så är Volleyboll inte en stor sport. kolla på andra OS-Lag sporter som landhockey och Vattenpolo har ens Sverige något landslag i dessa?
Citera
2016-06-02, 21:29
  #6
Medlem
Hade Sverige följt upp framgången i Globen 89 och kanske haft en lite längre period av internationella framgångar så hade volleybollen kanske haft en högre status idag. Ungar spelar hellre innebandy än volleyboll.
Citera
2016-06-03, 00:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.de.Montalte
För några veckor sedan spelade Sverige första omgången i EM-kvalet till EM 2017. Nu verkar Sverige inte ens klara av att ta sig förbi första kvalomgången.

Det blev stryk mot Estland.

Såg lite av den avgörande matchen mot Estland. Stortalangen Isabelle Haak är på riktigt, hon var otvivelaktigt matchens bästa spelare. Tyvärr stod hon för typ mer än hälften av allt poänggörande. Systrarna Lazic är hyfsade också men det saknas bredd. Man hade 11-8 eller liknande tror jag i avgörande men kunde inte knyta ihop säcken. Laget är ungt så man kommer antagligen bli bättre kommande år men förmodligen inte tillräckligt för att kvala till mästerskap.

Känns som handboll tar upp dom flesta talangerna i den här genren. Dambasketen i Sverige är rätt stor också, landslaget går dessutom helt okej(topp8 på EM för inte så länge sen samt en del WNBA-spelare). Hade onekligen varit kul för jag håller med om att volleyboll är riktigt underhållande på OS, men tror det blir svårt att hitta underlag till ett bra landslag.

I beachvolleyn har vi ju dock haft några hyfsade par, där krävs det bara två så betydligt troligare också. Haak med kompis var i semi på U18-EM ifjol t.ex.
Citera
2016-06-03, 07:40
  #8
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Men man tycker att Sverige borde ändå göra hyfsat. Se bara på Ishockey, Fotboll, Handboll, ect. Varför inte Volleyboll också?
just därför. Betydligt fler väljer andra sporter. Holland är världsklass på skridsko och landhockey men usla på ishockey och bandy, av samma skäl
Citera
2016-06-03, 21:34
  #9
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Såg lite av den avgörande matchen mot Estland. Stortalangen Isabelle Haak är på riktigt, hon var otvivelaktigt matchens bästa spelare. Tyvärr stod hon för typ mer än hälften av allt poänggörande. Systrarna Lazic är hyfsade också men det saknas bredd. Man hade 11-8 eller liknande tror jag i avgörande men kunde inte knyta ihop säcken. Laget är ungt så man kommer antagligen bli bättre kommande år men förmodligen inte tillräckligt för att kvala till mästerskap.

Känns som handboll tar upp dom flesta talangerna i den här genren. Dambasketen i Sverige är rätt stor också, landslaget går dessutom helt okej(topp8 på EM för inte så länge sen samt en del WNBA-spelare). Hade onekligen varit kul för jag håller med om att volleyboll är riktigt underhållande på OS, men tror det blir svårt att hitta underlag till ett bra landslag.

I beachvolleyn har vi ju dock haft några hyfsade par, där krävs det bara två så betydligt troligare också. Haak med kompis var i semi på U18-EM ifjol t.ex.

Roligt att höra. Om de nu försöker bygga upp på ett ungt lag. Kanske några av dem kan spela i klubbar ute i Europa eller USA framöver. Kanske damlandslaget i volleyboll kan få ihop ett riktigt lag.

Som sagt, jag tycker volleyboll är just den sporten där damernas är faktiskt mer underhållande än herrarnas. Vore verkligen kul om man fick uppleva Sverige i ett stort mästerskap.
Citera
2016-06-04, 00:41
  #10
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
När jag ser på tabellen till damernas elitserie (totalt 8 lag), så ser jag att södra Sverige dominerar helt.

Sollentuna är det allra nordligaste laget.

Under elitserien så är det uppdelat i 2 divisioner. Norra och Södra. Och under de 6 divisioner.
Citera
2016-06-21, 14:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hade Sverige följt upp framgången i Globen 89 och kanske haft en lite längre period av internationella framgångar så hade volleybollen kanske haft en högre status idag. Ungar spelar hellre innebandy än volleyboll.

Sveriges herrar hade en rätt OK period mellan 1985-1995.
Citera
2016-11-22, 11:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Såg lite av den avgörande matchen mot Estland. Stortalangen Isabelle Haak är på riktigt, hon var otvivelaktigt matchens bästa spelare. Tyvärr stod hon för typ mer än hälften av allt poänggörande. Systrarna Lazic är hyfsade också men det saknas bredd. Man hade 11-8 eller liknande tror jag i avgörande men kunde inte knyta ihop säcken. Laget är ungt så man kommer antagligen bli bättre kommande år men förmodligen inte tillräckligt för att kvala till mästerskap.

Känns som handboll tar upp dom flesta talangerna i den här genren. Dambasketen i Sverige är rätt stor också, landslaget går dessutom helt okej(topp8 på EM för inte så länge sen samt en del WNBA-spelare). Hade onekligen varit kul för jag håller med om att volleyboll är riktigt underhållande på OS, men tror det blir svårt att hitta underlag till ett bra landslag.

I beachvolleyn har vi ju dock haft några hyfsade par, där krävs det bara två så betydligt troligare också. Haak med kompis var i semi på U18-EM ifjol t.ex.

Vi har ett gäng unga jättetalanger som om några år kommer vara etablerade spelare i ligor ute i europa. Haak kommer inom några år att vara bland absolut världsklass. Problemet med svenska landslaget är att i volleyboll så är passaren otroligt viktig - kan jämföras med quarterback i amerikansk fotboll. Det är passaren som styr och ställer och är involverad i allt anfallsspel. Vi har ingen bra passare och den tjejen som passade nu senast i kvalet väljer att lägga skorna på hyllan - 25 år gammal. Just det har varit svensk volleybolls stora problem. Vi har sjukt många talanger, både herrar och damer som slutar innan de fyllt 25 och oftast beror det ju på att de satsar på jobb, familj eller annat som inte går att kombinera med 3h träning om dagen utan nästan någon ersättning..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback