Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-30, 17:58
  #13
Avstängd
Underutvecklads avatar
Du kommer aldrig orka gör den eftersökningen. Tro mig.
Citera
2017-01-01, 18:10
  #14
Moderator
vhes avatar
Jag tror att detta är lämpligare att diskutera i...

IT-säkerhet: allmänt --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2017-01-01, 22:02
  #15
Medlem
Det var precis så jag tänkte. Är rätt erfaren kring maskininlärning och har en del innovativa ideer kring olika arkitekturer.
Citera
2017-01-15, 19:34
  #16
Medlem
godboys avatar
Jag är rätt säker på att det går att göra sådana spårningar. Ju mer information om hur jag uttrycker mig på andra media, meningsbyggnad, val av ord, satsbyggnad, grammatiska fel mm, myndigheten har desto lättare att spåra blir det och träffsäkerheten ökar. Denna typen av program för att spåra finns redan. Den svåra grejen är väl att veta vad för parametrar som skall stoppas in i programmet.

Vad jag vet så finns redan någon variant som universiteten använder för att spåra plagiat i examensarbeten.
Citera
2017-01-15, 21:26
  #17
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är rätt säker på att det går att göra sådana spårningar. Ju mer information om hur jag uttrycker mig på andra media, meningsbyggnad, val av ord, satsbyggnad, grammatiska fel mm, myndigheten har desto lättare att spåra blir det och träffsäkerheten ökar. Denna typen av program för att spåra finns redan. Den svåra grejen är väl att veta vad för parametrar som skall stoppas in i programmet.

Vad jag vet så finns redan någon variant som universiteten använder för att spåra plagiat i examensarbeten.

Du tänker på Urkund? Såvitt jag vet arbetar det främst med att jämföra texter mot andra texter. Likheten visas i procent och har man kopierat stycken rakt av eller gjort ett dåligt jobb med att skriva om texten så åker man dit. Finns ingen anledning i Urkunds fall att göra en så djup typ av spårning som diskuterats i tråden. Jag tvivlar på att det i nuläget finns andra program som kan göra det heller.

Däremot är det inte särskilt svårt för en människa att spåra någon om man har något att gå på så att säga och är beredd att lägga ner tid på det. Som du säger, meningsbyggnad, val av ord, stavfel osv samt inte minst vilka ämnen man pratar om, persondetaljer man delar med sig av osv. Har man bara något att utgå ifrån, en misstanke t ex om att två alias tillhör samma person så ska det mycket till, skulle vara om personen medvetet anammar en väldigt annorlunda skrivstil och sprider falska uppgifter om sig själv kanske.
Citera
2017-01-15, 21:35
  #18
Medlem
Just att det blir allt lättare att analysera texter och se vilka texter som är skrivna av samma person är nog en av anledningarna till att jag inte bemödar mig om att byta identitet här i flashback utan kör på med en och samma.
Citera
2017-01-15, 21:46
  #19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Du tänker på Urkund? Såvitt jag vet arbetar det främst med att jämföra texter mot andra texter. Likheten visas i procent och har man kopierat stycken rakt av eller gjort ett dåligt jobb med att skriva om texten så åker man dit. Finns ingen anledning i Urkunds fall att göra en så djup typ av spårning som diskuterats i tråden. Jag tvivlar på att det i nuläget finns andra program som kan göra det heller.

Däremot är det inte särskilt svårt för en människa att spåra någon om man har något att gå på så att säga och är beredd att lägga ner tid på det. Som du säger, meningsbyggnad, val av ord, stavfel osv samt inte minst vilka ämnen man pratar om, persondetaljer man delar med sig av osv. Har man bara något att utgå ifrån, en misstanke t ex om att två alias tillhör samma person så ska det mycket till, skulle vara om personen medvetet anammar en väldigt annorlunda skrivstil och sprider falska uppgifter om sig själv kanske.

Jajamen, visst är det Urkund jag tänker på. Jag har hör talas om de som åkt dit på plagiat, men jag har även hört att vissa i princip kopierat, men ändå skrivit om från grunden, ändrat hela strukturen i princip. Kastat runt flödet i uppsatsen, kastat in lite andra referenser och tagit bort andra osv. Det är väl en fråga om hur likt det ska vara för att Urkund ska ge utslag.

Jag vill minnas att jag sett Discovery eller liknande att det, i a f på försök, tagits fram program eller algoritmer för att spåra. Sen hur långt gånget det är, eller om det verkligen finns sådana program har jag ingen aning om.

Som du själv säger, om man har tid, så kan man ju spåra själv. Ju mer man vet om personens intresse och uttryckssätt, desto lättare är det att utesluta och ringa in den man söker. Precis som gammalt hederligt detektivarbete egentligen.
Citera
2017-01-15, 22:31
  #20
Avstängd
scoremaxs avatar
Jag uttrycker mig helt olika i tal i vardagen och skrift på Internet.

Helt klart är det tämligen lätt att ringa in vem jag skulle vara IRL, om man anser sig ha tillräckligt mycket tid och intresse för detta.
Och då menar jag inte ens genom något program, utan genom all den information som jag lämnat på FB.

Jag fick själv en avstängning för:

1.06. Användarnas anonymitet
Inlägg: XXXXXXXX

För en kommentar jag trodde var tämligen Uddlös.

Så ja, jag är övertygad om att det redan finns folk som vet vem jag är om dom haft intresse av det.
Citera
2017-01-21, 22:04
  #21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag uttrycker mig helt olika i tal i vardagen och skrift på Internet.

Helt klart är det tämligen lätt att ringa in vem jag skulle vara IRL, om man anser sig ha tillräckligt mycket tid och intresse för detta.
Och då menar jag inte ens genom något program, utan genom all den information som jag lämnat på FB.

Jag fick själv en avstängning för:

1.06. Användarnas anonymitet
Inlägg: XXXXXXXX

För en kommentar jag trodde var tämligen Uddlös.

Så ja, jag är övertygad om att det redan finns folk som vet vem jag är om dom haft intresse av det.

Nja. Har också varit avstängd och blivit det för någon politisk inkorrekt kommentar. Dock var det jag blev avstängd för synnerligen uddlöst jämfört med andra kommentarer i den tråden, men Fl.b är INGEN demokrati och avstängningar är knappast något man ska ta särskilt allvarligt på i detta forum då det är synnerligen godtyckligt.
Citera
2017-03-07, 00:10
  #22
Medlem
Jodå det går alldeles utmärkt att spåra skribenter genom att analysera deras alster.

mp4 film som visar hur det går till: https://dropfile.to/zr1rAAw (~240 MB)

Random rasist från flashback med ~500 poster...

År 2018 kommer att bli hektiskt för "slaskmedia"...

Puss på er flashbackare!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback