Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-02, 12:42
  #1
Medlem
MrBraxs avatar
Sökte runt, hittade ingen passande tråd.

Har scannat runt och kan lyssna på alla lokala radiokanaler, och ljudet från tv (och även svartvit bild ibland).

Vad finns det för mer skoj man kan hitta? Har förstått nu i efterhand att man behöver nån konverterare för att kunna få in radioamatörer, men kan man göra något utan en sådan?
Typ AM-radio från andra länder? Bilar brukar ju ibland kunna få in dem.

Min antennsetup är ett häftklammer bänt in i en antennkabel som jag hakat fast i taklampan
__________________
Senast redigerad av MrBrax 2016-06-02 kl. 12:53.
Citera
2016-06-02, 13:40
  #2
Medlem
BNCs avatar
Sno ihop en dipolantenn för 145MHz av ett par sladdar, så borde du ganska lätt kunna hitta radioamatörer på 2m-bandet (144-146 MHz).
Kolla upp om du har någon 2m-repeater i närheten, där borde vara en god startpunkt just om du vill hitta radioamatörer. Även 70cm-bandet kan tänkas vara aktivt.

Vad gäller AM-radio så ligger väl det mesta kring 7 MHz eller någonting sådant, gissar att din mottagare inte går så lågt.
Citera
2016-06-02, 13:56
  #3
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Sno ihop en dipolantenn för 145MHz av ett par sladdar, så borde du ganska lätt kunna hitta radioamatörer på 2m-bandet (144-146 MHz).
Kolla upp om du har någon 2m-repeater i närheten, där borde vara en god startpunkt just om du vill hitta radioamatörer. Även 70cm-bandet kan tänkas vara aktivt.

Vad gäller AM-radio så ligger väl det mesta kring 7 MHz eller någonting sådant, gissar att din mottagare inte går så lågt.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...nn-2000021143/ en sån här? komiskt nog är det en exakt sådan jag har hängande i taklampan just nu, men har aldrig hittat nåt i 144-146, antar att jag måste ha den positionerad rätt?

yes, 24.1mhz är det minsta

såg att man skulle kunna lyssna på 1090mhz för flygplan, men där är det helt tyst för mig
Citera
2016-06-05, 21:59
  #4
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax

såg att man skulle kunna lyssna på 1090mhz för flygplan, men där är det helt tyst för mig
På 1090 är det bara korta pulser som flygplanens transponder svarar flygledningens radar med. Detta är samma datapuls som tex Flightradar24 använder.

Vill du lyssna på vad flygplanen och flygledningen säger till varandra är det 118 - 136 MHz (AM).
Går att googla fram vad som gäller där du bor.

Har du något vettigt program för att hantera lyssningen? Tex SDR#, HDSDR, GQRX eller liknande?
Eller är det något medskickat radio/TV program?

Förutom frekvens måste man ställa in rätt modulationsform för att höra något i radiovågen.
Vanlig rundradio lyssnar man på i bred FM (WFM), kommunikationsradio är smal FM (NFM) och flygradiokommunikation i amplitudmodulering (AM). Radioamatörer använder förutom NFM även enkelt sidband och telegrafi (LSB/USB/CW). Dessutom förekommer en mängd olika digitala kommunikationsformer.
Citera
2016-06-05, 22:06
  #5
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
På 1090 är det bara korta pulser som flygplanens transponder svarar flygledningens radar med. Detta är samma datapuls som tex Flightradar24 använder.

Vill du lyssna på vad flygplanen och flygledningen säger till varandra är det 118 - 136 MHz (AM).
Går att googla fram vad som gäller där du bor.

Har du något vettigt program för att hantera lyssningen? Tex SDR#, HDSDR, GQRX eller liknande?
Eller är det något medskickat radio/TV program?

Förutom frekvens måste man ställa in rätt modulationsform för att höra något i radiovågen.
Vanlig rundradio lyssnar man på i bred FM (WFM), kommunikationsradio är smal FM (NFM) och flygradiokommunikation i amplitudmodulering (AM). Radioamatörer använder förutom NFM även enkelt sidband och telegrafi (LSB/USB/CW). Dessutom förekommer en mängd olika digitala kommunikationsformer.

Har lyssnat igenom typ hela frekvensbandet, bara massa sinusvågor och störningar överallt.

SDR# och HDSDR har jag prövat.

Har också prövat alla de där formerna då jag sett något i vattenfallet, men 99% av fallen är det bara störningar. Särskilt 118-146mhz
Citera
2016-06-06, 09:00
  #6
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Har lyssnat igenom typ hela frekvensbandet, bara massa sinusvågor och störningar överallt.

SDR# och HDSDR har jag prövat.

Har också prövat alla de där formerna då jag sett något i vattenfallet, men 99% av fallen är det bara störningar. Särskilt 118-146mhz

Det kan vara mycket störningar från datorer och annat inomhus. Man kan försöka få ut antennen på utsidan av huset. Sen är det tyvärr inte så att det väller in radiosignaler. Så var det på 70-talet, men mycket har ersatts av andra kanaler.
Citera
2016-06-06, 18:42
  #7
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Det kan vara mycket störningar från datorer och annat inomhus. Man kan försöka få ut antennen på utsidan av huset. Sen är det tyvärr inte så att det väller in radiosignaler. Så var det på 70-talet, men mycket har ersatts av andra kanaler.

Trist. Går inte utomhus här då jag bor i lägenhet med balkong, men ska försöka då jag är på resor.
Citera
2016-06-06, 20:38
  #8
Medlem
Poechalis avatar
Häng ut antennen genom fönstret altså.
Förläng med mer antennkabel om den inte räcker.
Du och datorn stannar inne.
Citera
2016-06-06, 22:57
  #9
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Häng ut antennen genom fönstret altså.
Förläng med mer antennkabel om den inte räcker.
Du och datorn stannar inne.

haha det är en lös antenn som jag postade ovan, skulle väl kunna tejpa fast den på en pinne men känns jävligt b
Citera
2016-06-07, 17:32
  #10
Medlem
MrBraxs avatar
Jag ger upp, den här dongeln är väl alldeles för billig för att kunna ta emot nånting mer än fm-radio

Även utomhus med en fullsträckt antenn var musplattans rörelser det enda jag hittade mellan 20-27 & 118-146
Citera
2016-06-07, 19:37
  #11
Medlem
Poechalis avatar
Jo. Dom kanske inte är världens bästa radiomottagare. Och vissa modeller kan ju vara värre.
Tråkigt att det inte fungerade.
Citera
2016-07-06, 05:46
  #12
Medlem
cykelsadels avatar
Äger själv en mottagare. Går att få in allt möjligt. Dock är det dåligt med radiotrafik där jag bor.

Behöver du idéer så ta en titt på denna spellista om just SDR http://www.youtube.com/playlist?list...jTLnGoZX53H0Bw och kolla göra. Finns även guider på http://www.rtl-sdr.com/category/tutorial/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback