Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-02, 12:06
  #1
Moderator
Tinuviels avatar
Det blev inte Magnus Ranstorp eller någon annan med dokumenterad insikt i dessa frågor utan ännu en politiker.

Det sägs att hon har bakgrund som polis, men hur långt tillbaka i tiden ligger detta och spelar det någon roll nu?

http://www.svd.se/engstrom-ny-samord...ism/om/sverige

Vad tror vi, lyckat val eller ej?

Kommer hon att ta uppdraget bortom Monas värdelösa telefoner?
Citera
2016-06-02, 12:09
  #2
Medlem
jannestungas avatar
Nu blir allt äntligen bra igen! "Jag arbetar i en fantastisk kommun men frågan är för viktig för att jag skulle kunna tacka nej. Jadu, det är svårt att säga nej till Sveriges glassigaste minst granskade arbete - mest pengar och förmåner kopplat till maximal vinst och minimal risk. Jag hade gärna fått frågan...
Citera
2016-06-02, 12:11
  #3
Moderator
Tinuviels avatar
Enligt AB som sänder presskonferensen live ska samordnaren den 29/6 presentera en strategi för verksamheten framöver.

Det blir FOI som får uppdraget att kartlägga och analysera den våldsbejakande extremistiska propaganda som sprids via internet och sociala medier.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...cle22930415.ab
Citera
2016-06-02, 12:11
  #4
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag vet inte hur många gånger jag hört att detta är "det viktigaste uppdraget som finns". Min fråga är: Vad åstadkommer dom?
Citera
2016-06-02, 12:18
  #5
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet inte hur många gånger jag hört att detta är "det viktigaste uppdraget som finns". Min fråga är: Vad åstadkommer dom?
Samma ord upprepas gång på gång: "man måste jobba ännu mycket bredare", "man måste få med organisationerna och jobba på väldigt många olika sätt", "man måste jobba tidigare med våra ungdomar för att hindra att de dras in i de här rörelserna" och så det obligatoriska "jag måste få tid att sätta mig in i uppdraget".

Jag tror uppdraget även fortsättningsvis kommer att präglas av ett stort mått av naivitet.
Citera
2016-06-02, 12:20
  #6
Medlem
VassleProteins avatar
Jävlar vad gött att få så mycket cash, för så lite arbete. Lite avis om jag får vara ärlig
Citera
2016-06-02, 12:25
  #7
Avstängd
orrtupps avatar
Puuh! Det var nära ögat!

Tänk om Ranstorp eller någon annan kunnig person hade fått jobbet, DET skulle ju ha kunnat ställa till problem för islamistiska personer och föreningar. Nu kan Rashid Musa mfl andas ut.
Citera
2016-06-02, 12:37
  #8
Moderator
Siegfrids avatar
Mycket skrik för en jourtelefon dit det ringer ett till tre samtal om dagen. Varav de flesta är typ nyfikna och ett fåtal är anhöriga och direkt berörda.

Man kan alltid påminna henne om detta. Vad är hon beredd att göra för att varna allmänheten för farliga islamister?
Citat:

Fråga 2005/06:1546 av Hillevi Engström (m) till justitieminister Thomas Bodström (s)

Allmänhetens skydd mot farliga personer

Nyligen rymde återigen en patient från en rättspsykiatrisk klinik. Denna gång avvek en man dömd för flera allvarliga sexualbrott. Avvikelserna under år 2005 var för den rättspsykiatriska kliniken i Huddinge 14 stycken. Flertalet patienter som tilldömts rättspsykiatrisk vård kan betecknas som farliga för allmänheten. Men även från kriminalvårdsanstalterna avviker intagna. Det tycks inte finnas några regler för när bilder på avvikna dömda personer lämnas ut och när det inte görs. Praxis syns variera mellan de 21 olika polismyndigheterna och det syns som om det beror på enskilda befattningshavares personliga uppfattningar om vad som ska lämnas ut till medierna.

Vid det senaste, i medierna uppmärksammade, fallet valde polisen att gå ut i medierna med ett signalement på mannen, men inte med foto. Polisen har uttalat att de bedömer mannen som farlig, men väljer ändå att mannens integritetsskydd har företräde i stället för allmänhetens information och skydd. Polisens främsta uppgift är att förebygga och förhindra brott, därför är det av vikt att avvikna farliga personer snarast kan gripas och återföras till kriminalvårdsanstalt respektive rättspsykiatrisk klinik. Det är också av väsentlig betydelse att allmänheten kan varnas för farliga personer. Det är utifrån detta perspektiv obegripligt att man värnar mer om en farlig persons integritet än allmänhetens rätt till information.

Vad avser justitieministern att vidta för åtgärder för att säkerställa enhetliga regler i detta avseende?
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...soner_GT121546
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2016-06-02 kl. 12:40.
Citera
2016-06-02, 12:44
  #9
Medlem
LuluBrooksies avatar
Wiki:
Hillevi Maria Engström, född Pettersson 15 april 1963 i Sollentuna, är en svensk politiker (moderat). Hon var arbetsmarknadsminister 2010-2013 och biståndsminister 2013-2014 i regeringen Reinfeldt.

Engström var riksdagsledamot mellan 2002 och 2015, invald i Stockholms läns valkrets.
Hon var ordförande i Arbetsmarknadsutskottet 2008-2010 och var ledamot i Justitieutskottet 2006-2008 och i EU-nämnden 2006-2008.
Engström utsågs till Moderaternas jämställdhetspolitiska talesperson i januari 2010.
I augusti 2010 blev hon även utsedd till Moderaternas talesperson i arbetsmarknadspolitiska frågor och den 5 oktober samma år utsågs hon till regeringens nya arbetsmarknadsminister.

I sitt politiska arbete har Engström varit engagerad i frågor som rör trygghet och kvinnors situation. Hon har de senaste åren varit ansvarig för att formulera Moderaternas nya jämställdhetspolitik.

Den 17 september 2013 utsågs hon till biståndsminister.

I januari 2015 avgick Engström som riksdagsledamot och ersattes i riksdagen av Erik Ottosson. I mars 2015 tillträdde hon som kommundirektör för Upplands Väsby kommun. (!!!)

2 juni 2016 utsågs hon till Nationell samordnare mot våldsbejakande extremism efter att Mona Sahlin lämnat uppdraget tidigare under året.

Länkar:
2010 - hon är syster till Agendas Karin Hubinette och hon har varit med i slagsmål
http://www.expressen.se/kronikorer/c...rena-slagsmal/

2010 ville hon hylla den svenska modellen för arbete - stötte på motstånd från partivänner som vill göra det lättare att anställa (och sparka!)
http://www.lag-avtal.se/arbetsratt/m...gstrom-6555651

2013 var hon en dålig arbetsmarknadsminister utan koll:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ar...ger-dalig-koll

2016 i maj dementerar hon att hon ska ta över från Mona och menar att pressen visste det innan hon gjorde det
http://www.expressen.se/nyheter/engs...nyhet-for-mig/

Hon lämnade alltså politiken januari 2015 för att bli kommundirektör i U. Väsby! And now they pull her back in!
Citera
2016-06-02, 12:51
  #10
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Samma ord upprepas gång på gång: "man måste jobba ännu mycket bredare", "man måste få med organisationerna och jobba på väldigt många olika sätt", "man måste jobba tidigare med våra ungdomar för att hindra att de dras in i de här rörelserna" och så det obligatoriska "jag måste få tid att sätta mig in i uppdraget".

Jag tror uppdraget även fortsättningsvis kommer att präglas av ett stort mått av naivitet.

Har det någonsin lagts fram något konkret om hur de faktiskt jobbar mot våldsbejakande extremism? Det där svaret är så fruktansvärt intetsägande.
Citera
2016-06-02, 12:58
  #11
Medlem
Jag ser det som en förlängning på decemberöverkommelsen, tjänster och gentjänster.

Borgarna ger en sosse uppdraget och sossarna betalar igen med att ge en borgare uppdraget.

Kompetens är ovidkommande vid tilldelningen av dylika tjänster.
Citera
2016-06-02, 13:03
  #12
Medlem
jannestungas avatar
Det måste vara fantastiskt spännande att ta över efter Sahlin och hela tiden hitta nya små konstigheter hon lämnat efter sig...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback