Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-01, 23:12
  #1
Medlem
Hejsan

Någon som vet om någon schysst hemsida där man kan beställa musikprylar, tänker mig främst en dj mixer men kanske också gitarrprylar(allt vad det innebär). Har kollat Amazon men undrade om det finns någon mer som man kan beställa ifrån som är någorlunda pålitlig?
Annars om det finns någon billig affär i NY?

Tack på förhand!!
Citera
2016-06-01, 23:56
  #2
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulle13
Hejsan

Någon som vet om någon schysst hemsida där man kan beställa musikprylar, tänker mig främst en dj mixer men kanske också gitarrprylar(allt vad det innebär). Har kollat Amazon men undrade om det finns någon mer som man kan beställa ifrån som är någorlunda pålitlig?
Annars om det finns någon billig affär i NY?

Tack på förhand!!

Varför beställa från USA? Om det är pris ska du betänka om utrustningen har inbyggd nätagregat är det inte 240 V, switchade går att byta kabel men det kostar. Sedan kan du drabbas av svensk moms, tull eller liknande avgift.
Citera
2016-06-02, 01:13
  #3
Medlem
MADs avatar
Med skatt, tull och frakt blir det en dålig affär tyvärr. Det är i princip enbart meningsfullt om du åker dit och köper och tar hem.
Har köpt några ggr på ebay men då enbart för att jag inte hittat det nån annan stans.
Citera
2016-06-02, 01:34
  #4
Medlem
När jag var i Los Angeles så shoppade jag loss på prylar hos Guitar Center:
http://www.guitarcenter.com/

Deras priser var en bråkdel av vad det kostar någonstans i Europa. Såg nu att dom fraktar till Sverige via sin hemsida, men hur priserna och avgifterna ser ut då vet jag inte.

Annars kan ju thomann.de i Tyskland vara ett alternativ. Deras priser är betydligt mer attraktiva än motsvarande i Sverige - i de flesta fall.
Citera
2016-06-02, 02:24
  #5
Medlem
Bör påminna dig om att dollarn är ganska stark typ 8.30:-, sen med frakt, tull och moms så kan det bli en dyr historia, det kan bli lite billigare men det kan också bli dyrare beroende på vilken produkt, pris, storlek o.s.v. Sen har du strulet om den skulle vara trasig att sända hit och dit, då vill det till att du fick produkten billigt och det är som sagt svårt nu med stark dollar.

Copy/paste från tullen

Lågvärdeförsändelser

När du handlar varor via till exempel internet från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull och moms.

A.
En försändelse, som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU, och innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 500 kronor är befriad från tull, men inte från moms.

Befrielsen från tull gäller inte för

alkoholhaltiga drycker
tobak eller tobaksvaror
parfymer och luktvatten.


Ett exempel om du köper en grej som kostar 600$ ca 4990:- så kommer du hamna på ett belopp av 6923:- istället.

Du kan beräkna själv här

http://www.tullverket.se/innehallao/...800010124.html

Jag valde musikinstrument men jag vet inte om mixer går under musikinstrument men det bör det göra. Jag valde en fraktkostnad på 350:-, det kan ju bli billigare men tveksamt om det är större grejor.
Citera
2016-06-02, 12:33
  #6
Medlem
Även att köpa på plats i USA är viss chanstagning.
  1. Kolla att apparaten går köra på 230V.
  2. Garantiärenden? Hur fixar man en pryl som gått sönder? Att skeppa saker fram och tillbaka över Atlanten kostar mycket!
  3. Tullen vid ankomst till Sverige kräva in tull/moms. (Händer iofs vädigt sällan.)
Citera
2016-06-02, 14:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Varför beställa från USA? Om det är pris ska du betänka om utrustningen har inbyggd nätagregat är det inte 240 V, switchade går att byta kabel men det kostar. Sedan kan du drabbas av svensk moms, tull eller liknande avgift.
Tanken var att jag skulle beställa grejerna till en adress där jag är på besök i USA. Och sedan ta grejerna på planet!
Citera
2016-06-02, 14:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Även att köpa på plats i USA är viss chanstagning.
  1. Kolla att apparaten går köra på 230V.
  2. Garantiärenden? Hur fixar man en pryl som gått sönder? Att skeppa saker fram och tillbaka över Atlanten kostar mycket!
  3. Tullen vid ankomst till Sverige kräva in tull/moms. (Händer iofs vädigt sällan.)
Har aldrig varit med om att de tar tull vid flygplatser eller liknande. Skulle bli chockad om det skulle komma upp en sån kostnad också!
Citera
2016-06-02, 19:24
  #9
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulle13
Tanken var att jag skulle beställa grejerna till en adress där jag är på besök i USA. Och sedan ta grejerna på planet!

Då ska du göra dig av med förpackningarna innan du sätter dig på planet hem annars finns det en teoretisk risk att tullen suger in dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback