Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-01, 16:44
  #1
Medlem
karuse11ens avatar
Anna Åbergs artikel: http://dnide.dn.se/nya-dn-se-ar-har/

Vad jag vill veta, som inte nämns är:

Hur mycket kommer vara premium och låst för icke-prenumeranter?
Jag är Adblock användare och har Adblock påslaget på DN av politiska skäl. Kommer detta nu att blockeras?
Jag använder även Noscript för att slippa Javascript. Hur fungerar det på nya DN?
Finns planer på mer ärlig invandringsrapportering, minskning av "Dagens anti-Putin" och Dagens invandringsgullegull? (är trött på båda).
Citera
2016-06-01, 17:06
  #2
Medlem
oberoendemedias avatar
Underförstått verkar det nya handla om att spåra allt du gör och skapa en unik profil för varje användare. På så vis kommer man kunna optimera reklam utifrån intressen men även se exakt vad varenda individ läser och delar.
Citera
2016-06-01, 18:00
  #3
Medlem
karuse11ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Underförstått verkar det nya handla om att spåra allt du gör och skapa en unik profil för varje användare. På så vis kommer man kunna optimera reklam utifrån intressen men även se exakt vad varenda individ läser och delar.
Det kanske funkar på dem som fortfarande använder Mainstream-media och dessutom läser tidningen på nätet...

Personligen ogillar jag att någon ska ha profilinformation om mig, speciellt människor som faktiskt vet exakt vem jag är (vilket DN gör om man är prenumerant eller har någon form av betald service).

En sån service som du beskriver kräver antingen massor av cookies eller att man är inloggad med profile och/eller prenumerant.

Dessutom röjer jag regelbundet ut alla kakor utom de som jag vill ha, till låsta sidor som jag helt litar på.

Men hur kommer det gå hem hos en mer normal mediakonsument än jag?
Det här kommer inte vara något för mig. Frågan är bara om jag slutar läsa DN helt och hållet eller fortfsätter snyltläsa som jag gör nu. Det här förklarar också varför de inte löst uppenbara "säkerhetsproblem" med sin Premium service. De räknar helt enkelt med att systemet snart ska vara utbytt till detta nya och därför inte värt att täppa luckorna som ytterst få kan och vill utnyttja.
Citera
2016-06-01, 19:36
  #4
Medlem
PlutoJs avatar
Adjö DN!
Nu kommer jag inte ens surfa förbi för att kolla rubrikerna. Det var kul så länge det varade.

Eller, nej förresten. Det har vid närmare eftertanke varit en lång, utdragen och plågsam resa mot avgrunden. Lycka till i tidningsdöden!
Citera
2016-06-01, 19:40
  #5
Medlem
silbersteins avatar
DN har varit i stort sett den ända nästtidningen som jag kollat i princip dagligen. Det är visserligen relativt lätt att komma runt paywallen som dyker upp efter x antal artiklar, men efter att de stängt ned siten än mer har jag märkt hur jag långsamt slutat frekventera sidan. Bye, bye DN även för min del.
Citera
2016-06-01, 19:57
  #6
Medlem
Shamdons avatar
Att hon inte har med en artikelsida i sitt inlägg visar att DN fortfarande inte har förstått hur man läser på nätet. Ingen som inte bor på södra Södermalm eller på söders höjder kommer att börja med att gå in på dn.se och sedan klicka sig in på kultur och sedan klicka sig in på bio och sedan skrolla fram den recension man vill läsa ur en lista och klicka en gång till och därefter läsa den.

Vad gäller ad-block och dylikt så ska väl alla svenska medier köra en drive i höst där de stänger ute alla som blockerar annonser och beroende på hur den testen fungerar eller kör i diket lär de anpassa sig. Vad jag förstår så förbereder de flesta sig dock på blockera användare som blockerar annonser.
Citera
2016-06-01, 22:29
  #7
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karuse11en
En sån service som du beskriver kräver antingen massor av cookies eller att man är inloggad med profile och/eller prenumerant.

Egentligen inte. Det borde gå att skapa en statisk modell utifrån mac-adresser eller kombinationer av IP-adresser. Kanske inte så det stämmer till 100%, men tillräckligt för att pådyvla folk "rätt" reklam. Eller är jag helt fel ute?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback