Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-01, 15:50
  #1
Avstängd
Jag vill diskutera vad som hände. Påverkar detta dagens relation?

http://english.khamenei.ir/news/2197...by-the-British
Citera
2016-06-01, 16:31
  #2
Medlem
Låter som fet myt med tanke att det knappt bodde tio mille i landet när ww1 började.
Citera
2016-06-01, 17:26
  #3
Avstängd
Visst låter det uppumpat, och nödår och missväxt av den här sorten var sådant som inträffade då och då i alla äldre jordbruksländer utan industri när befolkningen var på uppgång - Sverige på 1860-talet, Iran tidigare runt 1870, Kina flera gånger under 18-1900-talen. De kan inte gärna skyllas på en utländsk makt. Dessutom behärskade engelsmännen inte ens hela landet (om jag minns rätt handlade det därtill om indirekt kontroll, inte ren ockupation eller så).

Och siffrorna verkar väldigt uppblåsta, som redan påpekats.
Citera
2016-06-05, 13:33
  #4
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Inte kom det några miljoner till europa och sökte asyl då. Istället stannade de kvar och kämpade in i döden.

Dagens muslimer vet att de inte behöver kämpa i sitt hemland för de vet att de kan "fly" till europa och bli försörjda. Därmed försvagas de när de ger upp.

Tar vi emot dessa försvagade individer, försvagas även vi,.
En liknelse: Om man har en säck med skit och häller ut i rent vatten, så blir inte skiten renare av vattnet. Det tror fd Statsminister Fredrik Reinfelt enligt artikel i helgen.
Citera
2016-06-05, 16:51
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Nu var säkert inte folkbokföringen i Iran så exakt för runt hundra år sedan men den här tabellen över befolkningsutvecklingen visar ingen nedgång som indikerar någon omfattande svält: https://books.google.ca/books?id=3Th...201910&f=false

År 1910 var befolkningen drygt 10 miljoner och 1920 var den drygt 11 miljoner. Då är vore det ju väldigt märkligt om 10 miljoner skulle ha svultit ihjäl mellan 1917 och 1919, det hade ju inte varit halva utan hela befolkningen.

Av någon anledning så brukar iranier och araber väldigt gärna hänfalla åt konspirationsteorier och vill skylla allt negativt på andra, det är aldrig deras eget fel.
Citera
2016-06-05, 16:59
  #6
Medlem
Första gången jag hör denna historien och då har jag ändå varit intresserad av historia i många år.

Tänker också att det var otroligt många människor och att det borde märkas i befolkningsstatistiken.

Min spontana tanke är att det är överdrivet. Alldeles för många döda med tanke på att befolkningsmängden inte var större än så. Kan vara ett modernt påhitt och så har författaren använt sig av befolkningsmängder av dagens storlek för att det ska uppmärksammas. Ingen poäng i att lyfta fram att 100.000 dog för över 100 år sen.

Min andra tanke är om det kan varit en del dödsfall pga världskriget. Det var matbrist på många håll även i Europa. Sen har vi även spanska sjukan som skördade många miljoner liv. Kanske Iran också drabbades av spanska sjukan under de här åren?
Citera
2016-06-05, 17:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Första gången jag hör denna historien och då har jag ändå varit intresserad av historia i många år.

Tänker också att det var otroligt många människor och att det borde märkas i befolkningsstatistiken.

Min spontana tanke är att det är överdrivet. Alldeles för många döda med tanke på att befolkningsmängden inte var större än så. Kan vara ett modernt påhitt och så har författaren använt sig av befolkningsmängder av dagens storlek för att det ska uppmärksammas. Ingen poäng i att lyfta fram att 100.000 dog för över 100 år sen.

Min andra tanke är om det kan varit en del dödsfall pga världskriget. Det var matbrist på många håll även i Europa. Sen har vi även spanska sjukan som skördade många miljoner liv. Kanske Iran också drabbades av spanska sjukan under de här åren?
Det svalt folk i norra Iran pga stridigheter som gick kors och tvärs med soldater. Det är väldokumenterat och erkänd fakta.
Citera
2016-06-05, 17:33
  #8
Moderator
Jeckes avatar
Lite letande på nätet ger att mer vanlgia siffror indikerar en fjärdedel av befolkningen i norra Iran, vilket är rätt mycket mindre än halva befolkningen och rätt mycket mindre än hela Iran.....

Norra Iran var geografiskt avskiljt och dessutom en krigszon mellan ryssar, ottomaner och britter, där alla tre kämpade om inflytande.
Jag hittade däremot inget entydigt (letade inte alltför mycket) om att denna svält på något sätt skulle ha varit en medveten handling av vare sig britterna eller någon annan.
Det är fullt möjligt att britterna stoppade mattransporter till området, eftersom man inte ville att sådana transporter skulle falla i fiendens händer och därmed nyttja brittiska resurser för att underhålla sina egna trupper. Och samma sak kan naturligtvis även ha skett på liknande sätt från de övriga inblandade.
Att civilbefolkningen får lida i krigsområden är ingenting nytt och ingenting unikt för det här kriget eller det här området.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu var säkert inte folkbokföringen i Iran så exakt för runt hundra år sedan men den här tabellen över befolkningsutvecklingen visar ingen nedgång som indikerar någon omfattande svält: https://books.google.ca/books?id=3Th...201910&f=false

År 1910 var befolkningen drygt 10 miljoner och 1920 var den drygt 11 miljoner. Då är vore det ju väldigt märkligt om 10 miljoner skulle ha svultit ihjäl mellan 1917 och 1919, det hade ju inte varit halva utan hela befolkningen.

Av någon anledning så brukar iranier och araber väldigt gärna hänfalla åt konspirationsteorier och vill skylla allt negativt på andra, det är aldrig deras eget fel.
Konspirationsteorier är väldigt vanliga i arabvärlden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Conspi...the_Arab_world

Eftersom islam säger att muslimerna är guds utvalda men att de samtidigt är teknologiskt efterblivna och underlägsna gentemot mer eller mindre resten av världen med undantag för Afrika, så måste det ju vara någon annans fel att det är så.
Islam, muslimer och/eller araber har svåra problem med att erkänna några egna fel, utan de är perfekta och ofelbara och om något därför går fel, så måste det vara pga någon annan. Kan man inte hitta någon annan som är skyldig, så får man uppfinna denne någon annan, för det är den enda möjliga förklaringen när de själva aldrig begår några fel.
Citera
2016-06-05, 18:34
  #9
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
År 1910 var befolkningen drygt 10 miljoner och 1920 var den drygt 11 miljoner. Då är vore det ju väldigt märkligt om 10 miljoner skulle ha svultit ihjäl mellan 1917 och 1919, det hade ju inte varit halva utan hela befolkningen.
Fast jag hittar inga officiella siffror från den tiden utan den första folkräkningen verkar ha skett 1956 och då var befolkningen 19 miljoner.
Tio år senare 1966 var befolkningen 26 miljoner, dvs en folkökning på 3% per år.
Om befolkningen då var 11 miljoner 1920 så fattas det ett par miljoner människor jämfört med den förmodade folkökningen.

Detta under förutsättningen att folkökningen var på samma nivå som på femtiotalet och att siffran 10 miljoner är korrekt men den verkar vara en ren uppskattning och inte resultatet av en riktig folkräkning.
Citera
2016-06-05, 19:23
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Fast jag hittar inga officiella siffror från den tiden utan den första folkräkningen verkar ha skett 1956 och då var befolkningen 19 miljoner.
Tio år senare 1966 var befolkningen 26 miljoner, dvs en folkökning på 3% per år.
Om befolkningen då var 11 miljoner 1920 så fattas det ett par miljoner människor jämfört med den förmodade folkökningen.

Detta under förutsättningen att folkökningen var på samma nivå som på femtiotalet och att siffran 10 miljoner är korrekt men den verkar vara en ren uppskattning och inte resultatet av en riktig folkräkning.
Jag vet inte vad de gamla uppskattningarna byggde på men de är nog i alla fall mer pålitliga än att försöka extrapolera folkmängden vid något visst årtal utifrån en procentuell befolkningsökning flera decennier senare. Irans befolkning har ju ökat i allt snabbare takt under flera decennier.
Citera
2016-06-05, 19:51
  #11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det svalt folk i norra Iran pga stridigheter som gick kors och tvärs med soldater. Det är väldokumenterat och erkänd fakta.

Japp. Upp till 1/4 av befolkningen i norra Persien dog under kriget.
Dels p.g.a. svält sedan turkarna invaderade norra Persien
(varvid Ryssland invaderade från andra hållet)
och dels p.g.a. turkarnas och icke att förglömma kurdernas folkmord på assyrier och armenier.
Citera
2016-06-05, 20:25
  #12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Fast jag hittar inga officiella siffror från den tiden utan den första folkräkningen verkar ha skett 1956 och då var befolkningen 19 miljoner.
Tio år senare 1966 var befolkningen 26 miljoner, dvs en folkökning på 3% per år.
Om befolkningen då var 11 miljoner 1920 så fattas det ett par miljoner människor jämfört med den förmodade folkökningen.

Detta under förutsättningen att folkökningen var på samma nivå som på femtiotalet och att siffran 10 miljoner är korrekt men den verkar vara en ren uppskattning och inte resultatet av en riktig folkräkning.
Fast liknande siffror får du om du kollar på andra delar av världen.
Jordens befolkning har exploderat under 1900-talet, och särskilt under århundradets senare hälft. Detta pga västerländska uppfinningar som antibiotika, GMO och en mängd andra saker, som drastiskt minskade barnadödligheten och ökade medellivslängden etc.

Befolkningen i stora delar av världen var relativt stagnant innan dess, då det stora antalet barn som föddes balanserades av hög spädbarnsdödlighet och andra saker som begränsade befolkningstillväxten.

Här har du en rätt simpel graf att titta på.
https://i0.wp.com/www.historyfuturen...thhistory2.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback