Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-01, 00:50
  #1
Medlem
Kan inte installera/reparera
Hejsan,

Satt och surfa helt vanligt på internet när datorn hängde sig så gjorde en helt vanlig restart. Det var då problemen uppstod.

Fick helt plötsligt fram en text där det stod "BOOTMRG is missing press Ctrl+Alt+Del to restart testade det funkade givetvis inte.

Efter det testa jag sätta in Windows 7 skivan för att köra en reperation. Detta funkade inte alls. Det kom fram en text som sa följande "Den här versionen av alternativ för systemåterställning är inte kompatibel med den version av Windows du försöker reparera. Försök att använda en återställningsdisk som är kompatibel med den här versionen av Windows." Har original Windows 7 ultimate 64 bit köpt från affär.

Efter det tänkte jag då får jag formatera hela datorn men det funkar inte heller utan när jag trycker på att installera mitt Windows 7 på min SSD står det följande. "Det går inte att installera Windows på denna disken. Den valda disken har partitionstypen GPT"

Och för att kunna ändra partitionstyp måste jag använda Windows kommando men då måste jag ju komma in på själva reparations menyn på Windows skivan.

Snälla är det någon som vet hur jag ska göra för att kunna fixa detta?

Glömde tillägga att jag har en annan hårddisk på datorn som jag bara har tillför lagring av film det finns inget man göra med den för att lösa problemet?

Med vänliga hälsningar

Mattias
__________________
Senast redigerad av Messijh 2016-06-01 kl. 01:26. Anledning: Fel rubrik
Citera
2016-06-01, 01:46
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
När du installerar om Windows, så prova att ta bort den gamla partitionen när du befinner dig i läget där du ska välja var du lägger Windows.

Har du förresten provat att starta upp datorn i felsäkert läge med kommandoprompt (från skivan)? Då kan du kanske ha tur och kunna återskapa MBR med fixboot och fixmbr-kommandon.

Har fungerat någon enstaka gång för mig.

Du kan också plocka ut din SSD och försöka att installera Windows på din lagringsdisk. Se bara till att skapa en ny partition på den, för att lägga Windows på!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback