Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-07-13, 16:52
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Där ser man... trodde dom skulle göra detta också... fast skicka något till Europa... fast dom har väl inte super koll ännu om hur mycket dom behöver borra/smälta för att möjligen komma till flytande "vatten"...

Känns inte som Titan har större chans till liv än Europa... men det är väl en kostnads fråga... Titan är väl enklare/billigare... och kan ge roliga/vetenskapliga resultat säkrare antar jag...

Ekonomiskt försvarbart... då jag inte direkt betalar ett öre till NASA (indirekt gör vi väl alla det dock) så visst... kör på! Hoppas dock på riktigt genomtänkt försök till Europa...

Jag kollade upp smältentalpin för is och den ligger på 333 Joule/gram. Dvs med en värmeeffekt om 1 kWatt så smälts alltså 3 gram is per sekund med den effekten, Dsv 10800 gram på en timme, som blir cirka 260 kg per dygn. Om ubåten har en tvärsnittsarea om 1 kvm (stor soptunnestorlek) så betyder det att ubåten sjunker med ca 26 cm per dygn. Att smälta sig igenom 3 km is tar alltså 12 000 dygn, eller knappt 33 år - Man ser ju lätt att man måste använda en kritisk reaktor för att få upp värmeeffekten betydligt mera så att man kommer igenom mycket fortare. Men man kan inte öka effekten för mycket - då bildas det nämligen ånga runt kapseln och då sjunker smältningen av sig självt, och den kan rentav stanna därnere för evigt på samma nivå.

Så här måste man alltså göra sådana här tester och experiment här på Jorden för att verifiera en möjlig hastighet att ta sig igenom isen. Sedan så bidrar ju Europas låga gravitation det ytterligare att bromsa förloppet.

Små varma föremål sjunker ännu långsammare genom isen än ett stort, så än så länge så verkar det vara ett orimligt uppdrag åtminstone så här långt.
Citera
2016-07-22, 19:57
  #62
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag kollade upp smältentalpin för is och den ligger på 333 Joule/gram. Dvs med en värmeeffekt om 1 kWatt så smälts alltså 3 gram is per sekund med den effekten, Dsv 10800 gram på en timme, som blir cirka 260 kg per dygn. Om ubåten har en tvärsnittsarea om 1 kvm (stor soptunnestorlek) så betyder det att ubåten sjunker med ca 26 cm per dygn. Att smälta sig igenom 3 km is tar alltså 12 000 dygn, eller knappt 33 år - Man ser ju lätt att man måste använda en kritisk reaktor för att få upp värmeeffekten betydligt mera så att man kommer igenom mycket fortare. Men man kan inte öka effekten för mycket - då bildas det nämligen ånga runt kapseln och då sjunker smältningen av sig självt, och den kan rentav stanna därnere för evigt på samma nivå.

Så här måste man alltså göra sådana här tester och experiment här på Jorden för att verifiera en möjlig hastighet att ta sig igenom isen. Sedan så bidrar ju Europas låga gravitation det ytterligare att bromsa förloppet.

Små varma föremål sjunker ännu långsammare genom isen än ett stort, så än så länge så verkar det vara ett orimligt uppdrag åtminstone så här långt.

Japp så är det!

Huvud smältaren/borren är ett gigantiskt problem... helt klart...

Min idé är att man får helt enkelt kombinera borr (med stor yta, blir 3-4 faldig ganska enkelt jämfört med en platt då den är konisk och "fins") med värme... för att få storleken så liten som möjligt och ge störst chans till penetrering...
Skall givetvis kombineras någon mekanism som låser spjärn i isen när borren drar runt...

Men men... det är ett sjukt problem... energimässigt, storleksmässigt och kommunikationsmässigt...
Helt klart!
Citera
2016-09-09, 11:26
  #63
Medlem
Förutsättningarna för mikrobiskt liv på Titan är väl obefintliga med hänsyn till att haven inte består av vatten.

Det diskuterades några ismånar. Som jag ser det små förutsättningar för liv även om det under isen finns mycket vatten. Avståndet till solen är för stort.

Mars är fortfarande det bästa stället. Phoenix visade ju att det fanns vattendroppar på stagen som sedan frös till iskristaller. Troligen vatten med för mycket salter.

Men på andra håll, vid vissa kratrar, flödar upp lite vatten som ger fåror. På grund av trycket lever inte vattnet länge i flytande form men under ytan finns möjligheter till mikroliv. Dessutom skall vi inte glömma att det sipprar ut metangas i Mars atmosfär och det kan tyda på någon sorts liv under ytan. Det är inte troligt att metan sipprar ut på detta sätt ENBART på grund av kemiska reaktioner.

Sedan är ju också resultatet från en av Vikingsonderna mystiska. Hur materialet reagerade i näringslösning.
Citera
2016-09-09, 12:06
  #64
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Förutsättningarna för mikrobiskt liv på Titan är väl obefintliga med hänsyn till att haven inte består av vatten. [...]
Nog för att det finns sjöar av flytande metan och etan men det finns även starka tecken på en stor mängd flytande vatten under isen: http://www.space.com/11550-saturn-mo...und-ocean.html

Citat:
A huge ocean of liquid water may indeed slosh about beneath the frigid surface of Saturn's moon Titan, according to new evidence collected by a NASA spacecraft.
Citera
2016-09-09, 15:33
  #65
Medlem
OK Skunkjobb. Det visste jag inte. Konstigt att jag inte följt med här. Men oj det blir svårt att utforska Titan. Jag tror och hoppas på Mars
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback