Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-31, 16:09
  #25
Medlem
Rewindings avatar
Det är nog nästan uteslutet svarta pengar, känns ju knäppt.

Tankar själv på automatiserad station, där måste du använda kortet innan du får tanka.
Citera
2016-05-31, 16:13
  #26
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyke
Det är ett intressant problem som debattören tar upp.
I sak inte problemet med tjuvtankningar, utan att polisen inte utreder vardagsbrott längre.
Vart går gränsen för vad som är värt att utreda och vad man genast ska lägga ner.

Jag tror att den stora nöten att knäcka är "bortom rimligt tvivel", det ska bevisas att personen i fråga är skyldig till absurdum. Därav att det inte är värt att lägga ner resurser som knappt existerar längre på att få småbus fällda..

Jag har tappat tron på det system som svenska samhället följer idag.
Kul samhälle att skaffa barn och familj i.


Nu har inte jag läst juridik. Men är det inte domstolen uppdrag att fälla någon som skyldig bortom rimligt tvivel?

Ska polisen göra den bedömningen? Det kanske dom ska, jag vet ej?
Citera
2016-05-31, 16:24
  #27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Uselt av polisen med tanke på att nästan alla mackar har kameraövervakning! Fast utredningsarbetet har nog blivit betydligt svårare sen "zigenarregistret" las ner.


Detta!

Jag tror att ziggisar är klart överrepresenterad här. Minns en lapp dom hade på en station där dom antecknade alla zigenarstölder.

Troligen ligger den låga uppklaringsprocenten i att Liggisarna snart är ute igen och gör samma sak, sedan vill dom inte ha rasist-stämpeln på sig.
Citera
2016-05-31, 16:29
  #28
Medlem
Tykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Nu har inte jag läst juridik. Men är det inte domstolen uppdrag att fälla någon som skyldig bortom rimligt tvivel?

Ska polisen göra den bedömningen? Det kanske dom ska, jag vet ej?

Nej Polisen skall inte göra bedömningen, ursäkta ifall jag var otydlig.
Det är Polisens jobb att utreda och presentera ett hållbart mål för en åklagare som i sin tur driver målet i rätten. I större mål så görs utredningen av Polisen med styrning av en åklagare, inte av en polisiär förundersökningsledare.

Problemet tänker jag att det är för Polisen inte värt att lägga ner de resurser som krävs för att verkligen prestera en hållbar utredning som en åklagare kommer att driva i rätten.

I grunden finns det väl inga resurser heller inom Polisen heller =(
Citera
2016-05-31, 16:31
  #29
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Elefanten i rummet. Låt personalen aktivera pumparna. Är det en babbe eller zigenare kräver man handpenning. Borde även kunna genomföras per automatik genom att man får skanna körkortet. "Alubaba, välkommen in med bidragspengarna så startar vi pumpen". Enkelt och kirurgiskt exakt. Självklart inte PK.
Citera
2016-05-31, 16:35
  #30
Medlem
Somatons avatar
I USA (där jag har varit) får man vackert betala i förskott. Det mest irriterande är att slutsumman inte är fastslagen, men det funkar, och det köps sannolikt mer snacks eftersom man måste gå in i butiken två ggr. Jag skulle kunna tänka mig att göra likadant här även om det är en tråkig utveckling.
Citera
2016-05-31, 16:48
  #31
Medlem
MeGustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Hur kan polisen inte få ifatt smitare? hur svårt är det? titta på övervakningskameran, och ta bötfäll bilägaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Uselt av polisen med tanke på att nästan alla mackar har kameraövervakning! Fast utredningsarbetet har nog blivit betydligt svårare sen "zigenarregistret" las ner.
Inte riktigt så lätt då 90% av bilarna står på en målvakt. Så även om det bötfälls finns det inga pengar att hämta. Resterande brukar vara pundare som redan är kända av polisen.
Citera
2016-05-31, 17:41
  #32
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.dick

Och ja, tråkigt nog läggs alla ner. Trots att vi har ett reg numret som är påställt samt ett namn (!) på personen lades det ner. Det är så jävla tröttsamt. Varför ens göra en anmälan kan man tycka? Det tråkiga är att en smitning på en dag förstör i princip halva vinsten från drivmedlen för att marginalen är så jävla låg. Lägre än jag trodde faktiskt.
Skriv nån fråga om ni vill veta nå mer.

Jag fick mina regskyltar stulna. När jag åkte till polisstationen berättade de att de nästan alltid stjäls till detta ändamål. Att smita från bensinnotan.
Så frågan är om det egentligen är någon ide att ta regnumret för annat än om de kan tas på bar gärning ute på väg ifrån smitningen.
För ingen tjuv med minsta vett i skallen gör väl detta med sina egna skyltar?
Och säkert en stor anledning till att brottsundersökningen läggs ner. Skylt och bil stämmer inte.
Citera
2016-05-31, 17:45
  #33
Medlem
Anbivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Kanske för att de inte vill tappa kunder.

ex. jag vill tanka och köpa en dricka samtidigt. Med förskottsbet. Får jag alltså springa in en gång för att betala, springa ut för att tanka, för att sedan springa in en gång till för att köpa drickan.

Dessutom vill jag ju tanka fullt. Hur fan ska jag veta hur mycket jag skall betala i förskott?

Förskottsbet på mackar är ett djävla ofog och jag bojkottar sådana mackar stenhårt.

När jag tankar och samtidigt vill handla i butiken så brukar jag tanka ute med kortet för att sedan gå in i butiken, kanske tar 10-15 sekunder extra hur är det ett problem?

Och säg inte att du absolut inte har ett kort du kan betala med, alla som inte svartjobbar har inga problem att betala med kort. Det är mer ansträngande att ta ut kontanter.
Citera
2016-05-31, 18:05
  #34
Medlem
sebnies avatar
Håller med när det gäller förskottsbetalning, vore ju faktiskt den enklaste lösningen.

Stoppa i kortet först, tanka sedan. Alla har ju visa/MC/maestro/electron idag. De som inte kan få det av någon anledning skall ingen bil ha.

Behöver inte vara något bemannat, utan kan enkelt vara automattankning helt enkelt. Helt enkelt, ta bort möjligheten för personalen i butiken att på något sätt påverka pumparna. Då slipper man våld/hot/rån i no-go-zonerna också.

Vill man sedan få bort omaket med att behöva hålla på med kort och kod, och även hålla på med reservationer och låsta belopp om man ska handla något, kan man ju göra så att kortnumret (eller en hash av det) skickas till butiken där inne, så att om du väljer att tanka, och även handla i butiken, så kan allt gå under samma kortreservation (dvs om den drar ett säkerhetsbelopp på säg 600, du tankar för 400 och handlar för 100 kr så behöver den inte dra 600+100, utan bara 600 och sedan återbetala 100 kr efter några dagar), samt att man då slipper slå koden. Detta kan ju helt enkelt byggas så att "kod avstängd" gäller max 10 minuter efter avslutad tankning.

Simpelt, snabbt och smidigt.

Samtidigt som man helt och hållet får väck kontanthanteringen. Vilket tar bort rån också.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-05-31 kl. 18:07.
Citera
2016-05-31, 18:08
  #35
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbivalent
När jag tankar och samtidigt vill handla i butiken så brukar jag tanka ute med kortet för att sedan gå in i butiken, kanske tar 10-15 sekunder extra hur är det ett problem?

Och säg inte att du absolut inte har ett kort du kan betala med, alla som inte svartjobbar har inga problem att betala med kort. Det är mer ansträngande att ta ut kontanter.

Jovisst är det ett I-landsproblem. Men eftersom vi inte har större problem än såhär i landet (uppenbarligen) blir det ett irritationsmoment. Och en principsak.

För att återknyta till ovan. ICA och COOP visar_större_förtroende för sina kunder genom att introducera självscanning, medan mackarna visar_mindre_ förtroende genom att introducera förskottsbetalning. Det suger att_alla_kunder blir lidande för att en promille inte sköter sig.
Citera
2016-05-31, 18:20
  #36
Medlem
sebnies avatar
Jag anser inte att självscanning är något större förtroende. Många tror att det är enklare att "snatta" med självscanning men det är det inte.

Det finns ett mycket avancerat kontrollsystem bakom scannrarna eftersom de alltid är "online" och uppkopplade, så att man kan mycket lätt se misstänkt beteende och välja ut för avstämning eller t.o.m. gripa direkt i butiken.

Så snälla, sluta jämför förtroende med självscanning. Det haltar jättemycket. Faktum är att det är enklare att "ta" snatteri med självscanningsystemet.

--------------------
Jag ser inget konstigt med automatbetalning/förskottsbetalning, det fungerar ju till 100 %.

Tänk varuautomater, biljettautomater, men också fotoautomater, förvaringsautomater, toaletter, bollautomater på golfbanan, telefonautomater (visserligen utdöende nu), kontantkort till mobilen, IP-telefoniabbonemang, internetabonnemang, netflix, spotify, m.m.
Tillochmed TV-kanaler går att sälja på kontantkort med Boxer Kontantkort.


Det är inget konstigt.

Och vill man slippa omaket med "att inte veta hur mycket du kommer tanka för" så skaffa ett ST1 kontantkort (ST1 Cash, heter det: http://www.st1.se/cashkort )
Fördelen med detta är att pumpen meddelas om hur mycket pengar det finns på kortet, så det enda du behöver tänka på är att ha kortet laddat med tillräckligt med pengar, du behöver med andra ord aldrig tänka på att du tankar för "lite", utan från ST1 Cashkort dras ALLTID korrekt summa direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback