Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-30, 20:03
  #1
Medlem
Hej,

Någon som vet när man ska byta kamrem på en Audi A4 2.0 TDI (miljö diesel) 2012.
Citera
2016-05-31, 08:14
  #2
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeless-74
Hej,

Någon som vet när man ska byta kamrem på en Audi A4 2.0 TDI (miljö diesel) 2012.



I Autodata står det 21000 mil oavsett antal månader.

Jag har hört taxiåkare säga att dom har kört över 25000 mil med en och samma rem i dom där bilarna...
Citera
2016-05-31, 18:30
  #3
Medlem
P55s avatar
Det enda som gäller är att TS tar kontakt med VAG, antingen personligen eller via nätet, och uppger sitt registreringsnummer så får han korrekt svar, dvs antalet mil eller hur gammal bilen är.

Bättre att göra det och vara säker än att bli ormbiten för ett kamremshaveri kostar ibland mer än vad bilen är värd.
Citera
2016-05-31, 19:27
  #4
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Det enda som gäller är att TS tar kontakt med VAG, antingen personligen eller via nätet, och uppger sitt registreringsnummer så får han korrekt svar, dvs antalet mil eller hur gammal bilen är.

Bättre att göra det och vara säker än att bli ormbiten för ett kamremshaveri kostar ibland mer än vad bilen är värd.

Ja det är alltid bättre att fråga den som vet.

Men nu råkar jag VETA att det är 21000 mil i bytesintervall på TS bil.
Precis samma intervall som på min egna VW Passat som har en besläktad motor.

Autodatas uppgifter är tagna rakt av från tillverkaren så varken du eller TS behöver vara orolig över att bli biten av vare sig mig eller någon annan.

Tillverkarna har dessutom som regel tagit till en god marginal med intervallerna även om man så klart aldrig ska chansa om man är rädd om sin bil och sin ekonomi.
Citera
2017-12-16, 12:24
  #5
Medlem
teamflashhs avatar
Audi TDI 2012 B8 motor. Kamrem byts ut vid 21.000 mil? Ska kontakta VAG om det råder osäkerhet.

Min verkstad sa förra året att det kan bli dyrt nästa år pga byte av delar kommer att göras om jag passerar 12.000 mil tills dess, vilket jag har gjort nu. Vad är det som skall fixas då?

Citera
2017-12-16, 16:33
  #6
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Audi TDI 2012 B8 motor. Kamrem byts ut vid 21.000 mil? Ska kontakta VAG om det råder osäkerhet.

Min verkstad sa förra året att det kan bli dyrt nästa år pga byte av delar kommer att göras om jag passerar 12.000 mil tills dess, vilket jag har gjort nu. Vad är det som skall fixas då?


Nu kan jag inte diesel, men var det en auktoriserade Audiverkstad? Annars så kanske det handlar om kamrem/vattenpump som många verkstäder tycker ska bytas då. Och kanske partikelfilter (?)
Citera
2017-12-18, 15:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Audi TDI 2012 B8 motor. Kamrem byts ut vid 21.000 mil? Ska kontakta VAG om det råder osäkerhet.

Min verkstad sa förra året att det kan bli dyrt nästa år pga byte av delar kommer att göras om jag passerar 12.000 mil tills dess, vilket jag har gjort nu. Vad är det som skall fixas

Då har dom missförstått autodata, för där står det bytesintervall 12.000 mil under extrema eller dammiga förhållanden, men sverige klassas inte som nåt av det. Det är 21.000 mil som gäller!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback