Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-30, 10:22
  #1
Medlem
Hej.

Har två frågor.

Vad skulle hända om någon bryter sig in hos mig och stjäl mitt vapen som jag har licens på? Vad blir konsekvenserna för mig?

Vad skulle hända om någon dessutom dödar någon med det stulna vapnet?

Min kompis hävdar att jag kan få stå till svara för det mordet. Är det så?

Hittar inget om det och då har jag sökt.

Tacksam för svar.
Citera
2016-05-30, 10:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KandidatenKobra
Hej.

Har två frågor.

Vad skulle hända om någon bryter sig in hos mig och stjäl mitt vapen som jag har licens på? Vad blir konsekvenserna för mig?

Vad skulle hända om någon dessutom dödar någon med det stulna vapnet?

Min kompis hävdar att jag kan få stå till svara för det mordet. Är det så?

Hittar inget om det och då har jag sökt.

Tacksam för svar.

Nä, fan, men om du inte anmält vapnet stulet och detta sedan förekommer i en mordutredning så kommer du givetvis vara intressant för utredningen - men du behöver inte ta ansvar för mord ifall någon dödat med ditt vapen.

Däremot kommer din lämplighet utredas, om det visar sig att du inte förvarat vapnet korrekt blir du av med licensen.
Citera
2016-05-30, 10:30
  #3
Medlem
Mosebys avatar
Du bör anmäla ditt vapen stulet så fort du märker att det är borta.

Mer än så kan du ju inte göra, det är la inte ditt fel om någon stjäl ditt vapen. Dock bör du ha det på en bra plats.
Citera
2016-05-30, 11:20
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Du bör anmäla ditt vapen stulet så fort du märker att det är borta.

Mer än så kan du ju inte göra, det är la inte ditt fel om någon stjäl ditt vapen. Dock bör du ha det på en bra plats.

Ditt vapen _ska_ förvaras i ett godkänt skåp.
Citera
2016-05-30, 12:13
  #5
Medlem
Dr.Diegos avatar
Inte i Sverige, men i USA är det direkt olämpligt att ens vapen hamnar i händerna på någon som använder det till något kriminellt.
Citera
2016-05-30, 12:28
  #6
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KandidatenKobra
Hej.

Har två frågor.

Vad skulle hända om någon bryter sig in hos mig och stjäl mitt vapen som jag har licens på? Vad blir konsekvenserna för mig?

Vad skulle hända om någon dessutom dödar någon med det stulna vapnet?

Min kompis hävdar att jag kan få stå till svara för det mordet. Är det så?

Hittar inget om det och då har jag sökt.

Tacksam för svar.


Vi tar isär detta i två delar och diskuterar sedan specialfallet:

1. Du är skyldig att förvara vapnet på föreskrivet sätt. Slarvar du med detta kan du straffas för vapenbrott. Detta kan inträffa även om inget särskilt händer.

2, Den som använder ett stulet vapen för brott delar normalt inte brottsansvar med vapnets ägare.

3. Specialfallet är om du bistått brottslingen med vapnet på något sätt. Detta kan ske på litet olika sätt, men du måste i så fall ha någon sorts uppsåt till det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback