Citat:
Ursprungligen postat av
blodigdiarre
Har alltså en sak, Midiplus Keyboard controller, Baktill sitter en midiout-anslutning. Där satte jag in sladden för datoranslutning. Mitt på sladden finns en liten blå ljudsak med gröna dioder. en blinkar, en lyser fast.
Och nu. Kan någon berätta metodiskt och sakta? Har ggolat, men lika noob för det. Läste nåt om virtuella musikinstrumentgrejerwhatcchgammacallit.
Det är kanske korkade frågor, men jag är inte alltid supersmart i alla sammanhang.
Det förvånar mig om du från MIDI-klaviatur ansluter med en klassisk MIDI-kabel, d.v.s. fem piggar. Jag utgår från att det är USB, är så fallet ska den bara in i PC'n. När du startar din DAW (datorstudio) så ska ditt program upptäcka. T.ex. i Cubase går jag in på MIDI In, där har Cubase hittat X-Station i det här fallet. Där får du sedan leta upp rätt kanal för MIDI In, möjligen ställa in önskad kanal själv.
Är det nu så att det är en klassisk MIDI-kabel från klaviaturet så ska det kopplas ett MIDI-interface (MIDI-terminal), MIDI in, som ger USB ut; sedan samma som ovan.
Nu ska du från klaviaturet spela ett VST-instrument, då startar du ett sådant, t.ex. A1 i Cubase, ställer in kanalen detta VST-instrument ska läsa. Pling säger det, plötsligt spelar VST. Det kan finnas ett hinder, prova först i DAW att välja ett VST som har klaviatur virtuellt, klicka på musen för att provspela instrumentet, hör om det ger ljud. Först när du vet att det ger ljud, koppla till MIDI.