Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-29, 17:23
  #1
Medlem
powlices avatar
För det första Ja, det finns många trådar om det här men alla har olika infallsvinklar i det hela.

Jag har idag Windows Vista och har beställt hem en ny SSD hårddisk.
Jag vill INTE klona till den nya hårddisken, vill jätte gärna ha en helt ny och fräsch Windows 10 installation.

Då till min fråga:

Hur gör jag med Windows Vista nyckeln?, jag vill liksom bara kunna knappa in den här nyckeln som står på baksidan på laptopen o köra min fräscha Windows 10.

Vissa pratar om en "deaktivering utav aktuell windows installation innan man kan installera den nya"

Måste jag ringa Microsoft Suppport?

Tack på förhand
Citera
2016-05-29, 17:28
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Tyvärr ger Vista inte någon gratis uppgradering till win 10. Bara win 7, 8, 8.1 ger gratis uppgradering. Du måste köpa en ny licens, är jag rädd.
Edit: En vistadator borde vara såpass gammal att hårdvaran kanske krånglar med win10. Drivrutiner etc. som inte finns till så gamla burkar.
Citera
2016-05-31, 01:05
  #3
Medlem
powlices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr ger Vista inte någon gratis uppgradering till win 10. Bara win 7, 8, 8.1 ger gratis uppgradering. Du måste köpa en ny licens, är jag rädd.
Edit: En vistadator borde vara såpass gammal att hårdvaran kanske krånglar med win10. Drivrutiner etc. som inte finns till så gamla burkar.

Ja det du säger stämmer .. då var det ju inte så mkt o säga här!
Citera
2016-05-31, 01:27
  #4
Medlem
StigAllans avatar
Kolla på ebay efter en nyckel att köpa till Windows 7 för någon hundring av en godkänd användare.
Installera den efter du tankat hem och bränt på DVD eller USB-minne och uppgradera sen.
Då kan du få reda på om din dator klarar någon av kraven från Win 7 eller 10 för en billig penning och lite jobb.
__________________
Senast redigerad av StigAllan 2016-05-31 kl. 01:42.
Citera
2016-05-31, 05:54
  #5
Medlem
Du kan testa redan idag utan nyckel men jag kommer inte ihåg hur länge man bruka kunna testa utan att aktivera.
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Lägre ned på sidan har du en knappen "Ladda ned verktyget nu". Programmet laddar ner Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm. Bara att följa instruktionerna.

Man kan låna/köpa en disk MEN ha bara 1 disk kopplad medan Windows installeras. Annars lägger/använder DVD/USB något på andra disken som Windows behöver vilket ger olika problem senare.

https://www.microsoft.com/sv-se/wind...ations#upgrade
Där ser du vilken Win 10 versioner som man får när man uppgraderar eller knappar in Win 7/8 nyckel vid eller efter en ren installation. Nyckeln ska bara behöva första gång eller när man bytt moderkort.
Citera
2016-06-01, 19:22
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du kan testa redan idag utan nyckel men jag kommer inte ihåg hur länge man bruka kunna testa utan att aktivera.
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Lägre ned på sidan har du en knappen "Ladda ned verktyget nu". Programmet laddar ner Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm. Bara att följa instruktionerna.

Man kan låna/köpa en disk MEN ha bara 1 disk kopplad medan Windows installeras. Annars lägger/använder DVD/USB något på andra disken som Windows behöver vilket ger olika problem senare.

https://www.microsoft.com/sv-se/wind...ations#upgrade
Där ser du vilken Win 10 versioner som man får när man uppgraderar eller knappar in Win 7/8 nyckel vid eller efter en ren installation. Nyckeln ska bara behöva första gång eller när man bytt moderkort.

Bra tips, men är det verkligen värt att krångla med win10 på en såpass gammal burk? Det rör ju sig om en 10(?) år gammal laptop. Kanske bäst för TS att skaffa en helt ny burk. Öppna plånboken alltså.
Citera
2016-06-01, 23:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bra tips, men är det verkligen värt att krångla med win10 på en såpass gammal burk? Det rör ju sig om en 10(?) år gammal laptop. Kanske bäst för TS att skaffa en helt ny burk. Öppna plånboken alltså.
Kan ändå vara bra att testa innan man köper en ny.

Han får åtminstone lite träning. Det underlättar att han redan beställt en ny disk att installera på. Tröttnar han eller vill fortsätta en annan dag så sätter han tillbaka gamla disken igen.
Citera
2016-06-02, 20:19
  #8
Medlem
powlices avatar
Herrar, jag gjorde såhär.

Fick min SSD disk, satte in den i datorn.
Installerade Win 10, fixade nån KMS grejj på thepiratebay!

Datorn känns som helt ny, inte bara att den startar på 5-6 sekunder .. allting flyter på galet snabbt.


Inte nån problem alls med drivrutiner eller nåt även fast datorn ändå är minst 5-6 år gammal ..
Okej jag offrade ju min äkta vista nyckel men det här var värt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback