Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 09:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Det är ju i detta sammanhanget ytterst passande att Bella även kallades för 'Vampyren', då samtliga de 24 offer man fann hade punkterade halsar och var tömda på blod; https://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%A...minal_activity

Haha, ja, vore han vampyr så hade han förstås inte ens kunnat ändra utseende om han så ville Låt oss dock även fortsättningsvis förutsätta att han var en (om än inte helt vanlig tack och lov) människa.
Citera
2018-04-15, 14:44
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Såg ut som vem som helst.

Den teckningen och det lilla fotot jag har sett av Kiss så tyckte jag att han såg som vem som helst. Inget iögonfallande på något sätt.

Att han verkar sett så vanlig ut gjorde att kunde leva ut sina lustar under åratal. Hur många år innan 1912 är det ingen som vet. Ej heller hur många kvinnor han kom att mörda totalt.
Citera
2019-01-24, 16:25
  #15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant länk.

Nedanstående länk är publicerad den 25 januari 2015 med en hel del information om den försvunne seriemördaren. Även ett ungdomsfoto på honom som jag aldrig sett tidigare.

Citat rubrik:

"Bela Kiss: The Beast of Cinkota."

http://www.prisonersofeternity.co.uk...st-of-cinkota/

Citat artikeln:

"Little is known about the life of Bela Kiss, and even less is known of his fate. Yet still he continues to fascinate as one of history’s most notorious serial killers for in the opening decade of the twentieth century he murdered at least 24 young women, whose bodies he kept preserved at his farmhouse, pickled in large tin drums."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-24 kl. 16:27.
Citera
2019-01-28, 20:13
  #16
Medlem
Det var sannerligen en intressant artikel! Det förvånar mig alltid hur svårt det är att hitta material om Kiss, men detta var ju en liten guldgruva. Det hade varit ännu mer tacksamt om där hade funnits lite källhänvisningar, men man kan ju inte få allt.

Tack för tipset Skaraborg2!
Citera
2019-01-29, 16:25
  #17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det kaotiska tillståndet som rådde vid denna tid.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Det var sannerligen en intressant artikel! Det förvånar mig alltid hur svårt det är att hitta material om Kiss, men detta var ju en liten guldgruva. Det hade varit ännu mer tacksamt om där hade funnits lite källhänvisningar, men man kan ju inte få allt.

Tack för tipset Skaraborg2!

Ja, det var en intressant artikel om denne man som så litet är känt om.

Hans gripande kom naturligtvis att kraftigt försvåras av det kaotiska tillstånd som rådde under första världskriget och åren efter 1918. Tack vare dessa omständigheter så kunde Kiss aldrig gripas och lagföras.

Ett annat liknande fall är nedanstående men då under andra världskriget:

(FB) "Den galne tågbombaren": Olöst försvinnande: Sylvester Matuska, Ungern, 1945.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-29 kl. 16:27.
Citera
2019-03-18, 19:09
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Publicerat den 7 februari 2018.

http://www.stewartandel.co.uk/bela-kiss

Citat:

"The landlord had then found half a dozen large steel drums at the house and thought they might contain gasoline, which would be useful given that it was in such short supply.

The police had in fact investigated the drums before the war, when local people thought that they might contain illicit alcohol. When their owner was questioned about them, he had said that with the inevitability of war in the very near future, he had merely been stocking up on gasoline. So now the landlord had come to see if that claim was true, unfortunately, that wouldn’t be the case."
Citera
2019-05-01, 21:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bela Kiss och Szilveszter Matuska kom verkligen att gynnas av krigen och det kaotiska vakum som uppstod efteråt. Den förre gällande första världskriget och den andre gällande andra världskriget. Båda dessa men var också ungrare.

Idag hade det naturligtvis varit mycket svårare för dem att slippa undan lagens långa arm. Fast vem vet? Föreslagna och påhittiga personer klarar fortfarande av att försvinna och hålla sig undan.

Jag tror varken att Kiss fortsatte att mörda kvinnor eller att Matuska fortsatte att spränga tåg.

Szilveszter Matuska.

Vart tog de då vägen? Jag har svårt att tänka mig att någon av dem stannade kvar i Ungern. Sovjetunionen invaderade Ungern 1945. De gynnades verkligen av det kaotiska vakum som uppstod efter de båda krigen och kunde nog skaffa sig en eller flera falska identiteter.

Det skulle inte förvåna mig om Kiss lyckades ta sig som emigrant/flykting till USA fast då i ett annat namn, fast han kan också mycket väl ha stannat kvar i Europa.

Det som talar för att han skulle ha avlidit är att en så pass mordisk individ, troligen har svårt att sluta.
Citera
2019-05-02, 15:48
  #20
Medlem
Skaraborg2s avatar
När och var någonstans?

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Det som talar för att han skulle ha avlidit är att en så pass mordisk individ, troligen har svårt att sluta.

Mycket möjligt att du kan ha rätt.

Avled gjorde han förstås men frågan är när och var någonstans? Bela Kiss kan mycket väl ha avlidit av naturliga orsaker. Finns vissa spår som leder till USA och på den tiden då han eventuellt tog sig dit var det lätt. Dessutom kaos i hela Europa under och efter kriget.
Citera
2019-11-01, 17:45
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Publicerat den 18 oktober 2019.

https://europebetweeneastandwest.wor...serial-killer/

Ang. bilden på honom.

Citat från artikeln:

"There is a picture, not quite a photo, but a detailed sketch of the man thought to be Bela Kiss. The picture portrays a man from his shoulders up. He is dressed in an army uniform and sports a soldier’s cap. On the left is the upper half of a rifle barrel, which he must be clutching in his right hand. He has a broad face, solid chin and a dark mustache, waxed to perfection, sharply pointed on both ends. This is a good looking man, except for one very disconcerting feature. The look in his eyes is deranged with a dark, piercing quality to his stare. An intense, fanatical amusement can be detected in his expression. This is the look of a man who kills for pleasure. The artist who put together this depiction may have infused it with what was already known about Kiss."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-01 kl. 17:48.
Citera
2021-03-04, 12:15
  #22
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Konservatorn" Béla Kiss.

Nya artikel om seriemördaren som försvann i HISTORISKA BROTT & mysterier #3/2021 på sidorna 62-65.

Illustrerat med en hel del foton varav ett flertal som jag aldrig har sett tidigare. På sidan 63 finns ett gammalt foto visar ett flertal tunnor med följande text: "Polisen hittade inte mindre än 24 tunnor med människokroppar inuti på Béla Kiss gårdsplan." Dessa låg i träsprit.

Citat rubriken:

"Béla Kiss konserverade sina offer."

Citat i början av artikeln:

"När bysmeden Béla Kiss unga fru lämnade honom för en älskare började plåttunnorna dyka upp i hans trädgård. Ett par år senare saknades han i strid och polisen bröt upp tunnorna - och möttes av en fasansfull syn..."

Den som gjorde den fruktansvärda upptäckten var polismannen Károly Nagy.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback