Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-29, 13:02
  #1
Medlem
Jag har gymmat i ett par år men kört lite mer seriöst och målmedvetet sedan förra sommaren/hösten vilket har gett resultat då man kan se lite muskler ploppa upp och jag har gått o blivit starkare. Beteendemässigt har basövningarna gått och blivit mina favoriter och framförallt marklyften.
Angående marklyften då:
Jag känner att jag nått en platå där jag inte kommer längre. Jag lyfter 120 kg utan problem i set om 3x5. 130 kg klarar jag av att lyfta men 140 har jag problem med.

Mitt absolut största aber är greppet. Handskar har jag nyligen införskaffat för att slippa en bit av de överjävliga blåsorna som annars är ens vardag efter ett fint ryggpass. Jag känner att greppet är ungefär lika bra med som utan handskarna dock.

Jag vill inte gå över till att köra med sele utan vill behålla och vidareutveckla greppstyrkan som marklyften ger.

Fail på 140

Försökte höja mig på marklyften men fallerar på greppstyrkan. Vill gärna klara lyften utan sele. Nedan finns även ett klipp på 130 kg för att ge lite inblick på hur min teknik ser ut. Några åsikter om tekniken i båda klippen? Tips på vad jag kan göra för att bättra på och lyfta mer?

Avklarat 130 kg-lyft

Är rätt lång (190+ cm) vilket jag gissar spelar en del roll i marklyften.
Citera
2016-05-29, 13:08
  #2
Medlem
Testa mixat grepp.
Citera
2016-05-29, 13:12
  #3
Medlem
Killer-queens avatar
Handskar hjälper inte greppstyrkan egentligen. De blir bara ett extra lager hud som glider och har inte den funktionen. Bättre grepp får du av magnesium och framförallt mixat grepp.

Sedan kan du förbättra din teknik en del. Du står för långt ifrån stången, ställ dig lite närmare så att stången skär över foten ungefär där du knyter skosnörerna (det blir ungefär 3cm från stången).

Sedan har du höfterna något för lågt i utgångsläget. Det är lätt att se då de åker upp före stången börjar röra sig från marken. Kör du videon i slowmo och pausar precis innan stången lyfter från golvet så ser du hur högt de "vill" vara för att lyfta effektivt.
Citera
2016-05-29, 13:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Testa mixat grepp.

Glömde skriva det. I första filmen testar jag mixat grepp i 2:a klippet.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Handskar hjälper inte greppstyrkan egentligen. De blir bara ett extra lager hud som glider och har inte den funktionen. Bättre grepp får du av magnesium och framförallt mixat grepp.

Sedan kan du förbättra din teknik en del. Du står för långt ifrån stången, ställ dig lite närmare så att stången skär över foten ungefär där du knyter skosnörerna (det blir ungefär 3cm från stången).

Sedan har du höfterna något för lågt i utgångsläget. Det är lätt att se då de åker upp före stången börjar röra sig från marken. Kör du videon i slowmo och pausar precis innan stången lyfter från golvet så ser du hur högt de "vill" vara för att lyfta effektivt.

Nä vet, har handskarna för att minska ner slitet på händerna. Mesigt kanske, vet inte bryr mig inte.
Aa okej, har kört lite med mixat grepp men behöver träna mer för känner mig inte lika stabil där.

Ok ska tänka på höfterna Tack så mycket!
Citera
2016-05-29, 13:18
  #5
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Du har stången för långt ifrån kroppen i draget, vilket syns väldigt bra på filmen där du drar 130. Låg höftstart har bara fördel i marklyft om man kör tyngdlyftning. Pröva ha höfterna högre i starten så du kan du få stången närmare kroppen utan att knäna är ivägen.
Citera
2016-05-29, 13:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Du har stången för långt ifrån kroppen i draget, vilket syns väldigt bra på filmen där du drar 130. Låg höftstart har bara fördel i marklyft om man kör tyngdlyftning. Pröva ha höfterna högre i starten så du kan du få stången närmare kroppen utan att knäna är ivägen.

Tack så mycket, ska tänka på det. Haha, nu när man får feedback vill man bara tillbaka till gymmet o testa. Synd att kroppen är helt slutkörd :P
Citera
2016-05-29, 13:53
  #7
Medlem
Apelsiners avatar
Bar holds!

Ladda av några kilo efter du markat klart och kör 3-5 sets så lång tid du klarar av. Har hjälpt mitt markgrepp jättemycket.
Citera
2016-05-29, 15:45
  #8
Medlem
Börja kör farmerwalks, när du tror att du inte klarar mer kör då 10 meter till, kör dead hangs och forearm curl. Köp kalk/magnesium, block är bäst men flytande kan funka helt okej det med om ditt gym är lite kinkiga.

Sen börja kör lowbar squats, hjälper något enormt med styrkan i lägre rygg
Citera
2016-05-29, 18:43
  #9
Medlem
lyzzs avatar
Hammer curls och face pull är de bästa sidoövningarna för att öka i marklyft.
Citera
2016-05-31, 15:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Börja kör farmerwalks, när du tror att du inte klarar mer kör då 10 meter till, kör dead hangs och forearm curl. Köp kalk/magnesium, block är bäst men flytande kan funka helt okej det med om ditt gym är lite kinkiga.

Sen börja kör lowbar squats, hjälper något enormt med styrkan i lägre rygg

Provade farmerwalks på gymmet, fast det va rätt trångt så stod still istället för att gå. 2st 40 kg-hantlar och så långt jag orkade x3 set. Himmelsk smärta i musklerna och verkar vara precis vad jag är ute efter. Kändes som underarmarna skulle sprängas efteråt. Jag tackar för en trevlig övning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback