Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-29, 12:03
  #1
Medlem
Hej!
I Sverige kan man ju i personalintensiva företag plocka ut hela vinsten som lågbeskattad utdelning så att man får ut drygt 62 procent av vinsten netto (22% bolagsskatt och 20% utdelningsskatt), vilket jag tycker är extremt bra med tanke på Sveriges i övrigt väldigt höga skatter.

Men hur fungerar det om man som svensk medborgare och till största delen boendes i Sverige äger och driver ett personalintensivt företag i USA? Hur plockar man bäst ut vinsten från företaget då? och hur mycket kan man räkna med att få ut netto?

Den bolagsformen som det gäller är corporation (C eller S), vilket är USAs motsvarighet till ett aktiebolag.

Har inte lyckats få någon klarhet i vad som är skattemässigt mest effektivt, men generellt känns det som att det lär bli rejält mycket skatt. Antingen lär man väl få plocka ut lön, med vanliga svenska arbetsgivaravgifter och inkomstskatt som följd, vilket gör att det mesta av vinsten försvinner till skatt. Eller så betalar man den amerikanska bolagsskatten som lär landa nånstans runt 40% (federal+state) och sen antar jag att det blir 30% i skatt på utdelningen sen i Sverige?

Men jag har dålig koll på vad exakt som gäller, så jag hoppas någon här inne har koll på vad det mest skatteeffektiva sättet är att plocka ut pengar ur ett amerikanskt corporation?
Citera
2016-05-29, 13:26
  #2
Avstängd
niggerungens avatar
Sedan ett avtal mellan USA och Sverige skattar du nu i båda länderna. USA och svenska staten tar sin skatt av din svenska lön om du jobbar i ett svenskt företag och bor i Sverige.
Citera
2016-05-29, 13:54
  #3
Medlem
Nej, man behöver aldrig dubbelbeskatta inkomst eller utdelning. Om skatt dras i USA kan den räknas av från den svenska skatten på något sätt. I och med att man skattar över 50% så säger det ju sig självt att det skulle bli helt galet om man behövde skatta i två länder.

Som jag har förstått det så ska jag ju beskattas i Sverige om jag bor i Sverige och får utdelning/lön från amerikanskt bolag, men finns det ingen här som vet vad som gäller och hur mycket man kan få ut netto ungefär?
Citera
2016-05-29, 21:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skierik94
Nej, man behöver aldrig dubbelbeskatta inkomst eller utdelning. Om skatt dras i USA kan den räknas av från den svenska skatten på något sätt. I och med att man skattar över 50% så säger det ju sig självt att det skulle bli helt galet om man behövde skatta i två länder.

Som jag har förstått det så ska jag ju beskattas i Sverige om jag bor i Sverige och får utdelning/lön från amerikanskt bolag, men finns det ingen här som vet vad som gäller och hur mycket man kan få ut netto ungefär?

Beror på om det klassificeras som fåmansföretag eller inte. Troligast är att det blir tjänstebeskattning om du varit aktiv i det amerikanska bolaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback