Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-29, 14:03
  #13
Medlem
toby79s avatar
Även fotgängare kan få grönt vid fordons högersväng och det är för att få bättre flyt och kortare varvtider för hela korsningen att växla om. Skulle man separera alla trafikanter så skulle det ta för lång tid innan signalen blir grön igen. Mycket hänger på trafikbelastning. Stora korsningar separeras ofta från konflikter och där det är mindre flöden kan ge konflikter.

När det gäller cyklisternas gröna ljus så är redan grundregeln att cyklister har företräde där fordon svänger i korsningar.

Riskerna är främst stora tack vare förare av motordrivna fordon som inte tagit körkort på rätt sätt.
Har man inte en grön pil i sin signal så kan man ha konflikter i sitt val av färdväg.
Har man en grön pil så är man ensam i korsningen, antingen helt eller i eget körfält.

Är det en grön fullmåne å andra sidan så kan man möta både andra bilar (vänstersväng/rakt fram) eller cyklister och fotgängare (vid högersväng)

Hur undviker man problem? Man tittar helt enkelt på de mindre ljussignalerna som är för de oskyddade trafikanterna. Är de inte gröna så stannar man inte för folket där.

Man kan ha åsikter om cyklisters rätt att befinnas sig på och vid vägar, men åsikter är bara som arslen. Alla har ett.
Citera
2016-05-29, 14:14
  #14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Nu kan jag vara ute och cykla (ha-ha), men hör inte du till dem som tycker att cyklister hör hemma så långt från körbanan som möjligt? Problemet hade ju varit ur världen om cyklisten höll sig på vägen och stannade för rödljus precis som vilken bilist som helst (som de ju har laglig rätt att göra, förutom på motorväg o.s.v.).
Till och med ett klockrent svar på TS. Men jag tror det syftade på högersväng, annat låter galet. Fast i det fallet är det ju perfectly simple.
Inte alls. Jag cyklar själv. Det jag hatar är kimakazecyklisterna.
Fördelen att köra båda fordonen är att man förstår de andras situationer.
Citera
2016-05-29, 19:30
  #15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Den som korsar någon annans färdväg har väjningsplikt.

Njae, det är inte alltid säkert.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback