Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-28, 04:36
  #1
Avstängd
niggerungens avatar
Snabb bakgrund om hur jag tänker. Jag kan föreställa mig olika anledningar till varför en svensk politiker strävar mot toppen. Allt ifrån ideologi till karriär och social status. Kanske har man bara halkat in där. Folk drivs av olika saker. Men jag tycker mig kunna se olika payoffs i att sitta i svenska riksdagen, framförallt en riktigt jävla saftig ekonomisk förmån när ens svärson (JÅ) helt sonika kan skriva in en där och man inte behöver utföra något arbete iöht. Att bara sitta i riksdagen i Sverige eller ha en viss post innebär inte direkt någon total makt. Inte ens stadsministern kan göra precis hur som helst. Skulle vi få en Adolf Hitler så kan vi rösta bort honom. Därmed inte sagt att folk inte röstar med röven eller att smörgåsbordet av vettiga partier är stort eller att annat skit (inkompetent neoptism) händer i riksdagen.

Som jag förstått det så liknar EU-parlamentet mer en diktatur än en demokrati. Där finns det människor med enorm makt som vi inte kan rösta bort (vad jag förstått). Nyckelpersoner som styr och ställer och inte är demokratiskt valda (jag vet inte)? I vilket fall så pratar vi inte vettig demokratisk styrning av folket som jag förstått det.

Jag undrar vad det är som motiverar/driver dessa ljusskygga individer som tar sig till upp EU-toppen och som individer besitter opropertionerlig makt. Jag kan inte få det till mycket annat än för maktens skull, att de sitter och bygger egna imperium (med sina ekonomiska/politiska vänner kanske)?

Om det handlar om att bara skaffa pengar så är de nog klipska nog att driva företag och åskaffa sig mer pengar än en individ någonsin kan konsumera under sin livstid. Så vi pratar inte bara ren småskalig ekonomi. En lön på 100.000-200.000 (eller vad det nu är) kr/mån som någon särskild minister på heltid är ju knappast huvudanledningen om man är så pass smarta som en del av dem verkar vara: de har förmögenheter och dessa kommer från annat håll.

En ensam individ kommer inte upp i toppen. Han har vänner omkring sig med makt. Om det handlar om att bygga imperium så är ju deras positioner användbara. Man kan tänka sig ett antal nätverk av intressenter med makt, hjärnor och överlappande mål (sällan i folkets intressen) som bubblar upp till toppen precis som i vilken diktatur som helst där folket inte väljer.

Då kan jag tänka mig att de hårdast strävande topp-EU-politikerna drivs av affärsintressen och that's it? Behöver inte handla om makt alls? Eller tänder de på att ha makt?

Resten av alla får som sitter i parlamentet är antingen korrupta karriärister (många lobbar under bordet för företag även om det så handlar om att godkänna kvicksilver i barnmat) eller frenetiska nationalister som är beredda att sänka hela resten av världen i alla aspekter så länge deras egna land vinner på det, så uppfattar jag det. Inom svensk politik handlar det ju delvis om ansvar och delvis om egenintresse på ett liknande/annat sätt.

Kan man profilera dem som Adolf Hitler minus rom/bög/judeslakten? Dvs storhetsvansinniga individer som vill ha sin vilja igenom och alltid suktar efter mer makt när de nått ett steg närmare sitt gränslösa mål?

Eller handlar min trådtitel bara om en trend på ett faktum att EU-parlamentet är en guldgruva för skrupelfria stora företag ledda av ett stort antal skrupelfria individer? Jag vet inte, eftersom att EU ändå lyckades få igenom vissa anti-tobaklagar trots tobaksbolagens motsträvighet?

Min intuition som svar på trådtiteln/frågan är att makt (och pengar/resurser) är en ambition och ett gift hos EUs diktatorer och de vill inte förlora den.
__________________
Senast redigerad av niggerungen 2016-05-28 kl. 04:41.
Citera
2016-05-28, 10:43
  #2
Medlem
Man får en maktposition där man känner att man kan krossa motståndarna som en kackerlacka, vilket bildligt bevisas av Juncker uttalande.

- Vi har tortyrutrustningen i källaren och vi kommer att visa den om det blir nödvändigt, sade Junker, men ville inte närmare specificera vilka åtgärder som de övriga euroländerna kan tänka sig att vidta om Grekland måste räddas finansiellt.

http://www.expressen.se/ekonomi/nu-g...klands-atgarde
Citera
2016-05-28, 21:41
  #3
Avstängd
niggerungens avatar
Börjar få mig en bild av att det för det mesta handlar om karriär. Alla förmåner mm för de som inte kan bli börshajar. Dit glider man in för att man antagligen är på controlfreak-banan som politiker till att börja med, då är EU ett paradis.

Har jag fel när jag säger att det är folk som inte vet ett skit mer än en random invånare om exempelvis miljö, hälsa och säkerhet, som sitter och bestämmer lagar om miljö och säkerhet?
Citera
2016-06-25, 03:46
  #4
Medlem
Soulagemangen, möjligheterna till fina banketter och pensioner, fringisar till familjen etc är helt andra i EU-politiken och dess administration än i 99% av den svenska politiska sfären. Dessutom är insynen utifrån oftast mindre. Du riskerar inte att få Uppdrag Granskning eller Kaliber efter dig. Case closed.
Citera
2016-06-25, 05:30
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
De flesta svenskar känner inte ens till vilka våra ledamöter i EU-parlamentet är. Har vi ens någon kommissionär och vad heter i så fall denna? Trots det sitter de alltså där med makt men det är ju inte riktigt makt egentligen sett från att bestämma för oss vad som ska gälla för oss på vår egen mark. Det är mera om man jämför med riksdagen är Sverige extremt mycket mindre än V i EU-parlamentet och ingen bryr sig ett skit om vad nu vi tycker. Ok Sverige anser att vi i EU inte ska bry oss om vad de anser om snus. Det skiter vi i ni ska göra så här! Ok Sverige anser att de ska få bestämma vad som gäller för fiske i deras vatten. Det skiter vi i detta ska gälla. osv. Så makt har då åtminstone svenska EU-politiker noll av. Det de har som gör att partierna tycker detta är bra hög lön och extremt bra förmåner.
Citera
2016-06-25, 08:45
  #6
Medlem
Returpappers avatar
Minns ni hur Junker, småfull, hälsade de andra ledarna i Europa till toppmötet med orden "diktator", "diktator". Något den mannen innerst inne drömmer om. Jag tror han är maktgalen.
Nu för tiden brukar man aldrig få ett toppjobb utan att träffa psykologer och gå igenom en massa tester.
Men det gäller inte våra politiker där den verkliga maktutövningen sker. Man kan bara hoppas att de går att rösta bort dom. Men längre upp man kommer in i EU toppen svårare blir det för folken. Ledarna är valda av andra ledare, precis som i Kina.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback