Citat:
Ursprungligen postat av
Mithrandil
1: Varför tror du att man inte kan få ett varför i vetenskapen? Det kan man visst. I vissa vetenskaper använder man sig av kvanitativa modeller av verkligeheten, som oftast använder sig av numerisk data, och i andra vetenskaper använder man sig av kvalitativ data för att underbygga modellerna av verkligheten.
2: När man har en beprövad modell av verkligheten kan man gå på djupet och forska vidare varför modellen beter sig som den gör. Hur tror du att vi gick från att förstå stenars rörelse till subatomiska partiklars rörelse? Kunde det hänt utan att ställa frågan varför?
3: Varför tror du att det är berättigat att ställa frågan varför? Varför är ett verktyg som inte kan användas i alla sammanhang. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg om det används rätt och meningslöst om det används av idioter. Exempelvis, en miniräknare är ett väldigt kraftfullt verktyg men vi skulle inte använda det för att spika i spikar. Exempel på situationer då frågan varför är helt meningslös är när man ställer frågor som "Varför känner gräset avundsjuka" eller "Varför är himmeln en himmel?".
1. Jag har inte skrivit att man inte får någon sanning av vetenskap.
Ett exempel, penicillin.. Hur uppkom denna, av vetenskap eller av ren och skär slump? Han som uppfann detta visste inte hur han skulle få till en medicin som gjorde att infektioner botades, men lämnade sitt lilla experiment över natten och vips så uppfann han penicillin.
Att bara tänka rationellt behöver inte betyda att det ska bara vara den enda sanningen.
Du förvränger det jag skrivit ju.
Det fetmarkerade, varför räknar man på det sättet egentligen? Och verklighet, vem är mest trovärdig den som drömmer eller den som är "vaken"? Förstår du vad jag vill komma fram till, du skriver också angående imitation, är du en vetenskapsman som ägnat din tid till att studera eller är du en imitatör av en tredje sanning då den som utövar vetenskapen är sanningen, den som skapar utrustningen är den andra sanningen, och den tredje är imitatören.
TS skrev om sin teori, inget som man direkt kan fastslå, men man kan argumentera mot/för och inte för att vinna men för att förstå.
2. Man prövade olika metoder antar jag då man kanske var nyfiken. Förstår inte riktigt hur du menar där i det fetmarkerade.
3. Det fetmarkerade håller jag fullkomligt med.
Att ställa frågan varför behöver inte vara auktoriserat utan den kan vara spontan, men att inte ha något syfte bakom frågan.. Ja, då förlorar ju det hela meningen och utan en mening så har man ingen förståelse och hur ska man då komma fram till något.
Att ha en miniräknare när man t.ex ska spika som du skriver, detta blir ett objekt utan mening, men om man ska ha en miniräknare för att man lättare ska räkna i Pythagoras sats, här blir miniräknaren ett subjekt till själva syftet.
- Jag ska räkna med min miniräknare vad längden av hypotenusan på skyskrapan är.
- Jag har med mig min miniräknare, och jag måste spika färdigt plankan.
I första meningen förklarar miniräknaren syftet av det den gör, det finns ett värde i den.
I andra meningen är miniräknaren bara ett objekt då den inte har något värde i sig som i första meningen.