Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-29, 12:46
  #13
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Okej, En sak jag aldrig har fattat. Varför envisas alla andra med att separera andra steget först genom att släppa loss första stege och låta mellansteget sitta kvar för att sen droppa loss det. Logiskt kan jag inte förstå varför man gör så. Som Spacex gör verkar vettigare på många plan, att låta mellansteget sitta fast på första steget. Hur resonerade man en gång i tiden?

Ska man spåna så gissar jag att det är kollisionsrisken. Sitter mellansteget fast i förstasteget kan det slå in i andrastegets motor med stor kraft. Är det enbart det korta mellansteget så är risken minre och kraften blir väsentligt mindre.

Men som sagt, spånar vilt!
Citera
2016-05-29, 12:48
  #14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ska man spåna så gissar jag att det är kollisionsrisken. Sitter mellansteget fast i förstasteget kan det slå in i andrastegets motor med stor kraft. Är det enbart det korta mellansteget så är risken minre och kraften blir väsentligt mindre.

Men som sagt, spånar vilt!

Verkar som att saturn 5 valde att separera i två moment för att slippa risken för krock i alla fall.

verkar dock haft ett fem meter långt mellansteg och misstänkte att det kunde börja oscillera.

Är det kanske så att SpaceX har ett kortare mellansteg än andra tillverkar?

https://books.google.se/books?id=Jno...rately&f=false
Citera
2016-05-29, 14:38
  #15
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Jag gissar att lastbilen som tog Eulsat steg 1 till Cape Canaveral kommer ta JCSAT-14 tillbaka till McGregor, annars kommer det börja bli väääldigt tight med första steg vid CC. Vilket lyxproblem :P

//Toastmastern
Haha Det är en rolig tanke. "Helvete vad många raketer vi har nu Elon, vad ska vi göra?"
Citera
2016-05-29, 19:49
  #16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Haha Det är en rolig tanke. "Helvete vad många raketer vi har nu Elon, vad ska vi göra?"

nu får dom fasiken återanvända ett steg inte bara snacka. T.o.m Blu origin har ju redan återanvänt ett steg. En sak som faktiskt är rätt så fascinerande med Blåoriginalet är att deras raket är helt autonom. Dom behöver ingen stor apparat med 30 personer i ett kontrollrum. Tror inte man ska skratta ut dom och med tanke på att Bezos har praktiskt taket outsinliga ekonomiska muskler så kan mycket hända där i framtiden.
Citera
2016-05-29, 22:46
  #17
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
nu får dom fasiken återanvända ett steg inte bara snacka. T.o.m Blu origin har ju redan återanvänt ett steg. En sak som faktiskt är rätt så fascinerande med Blåoriginalet är att deras raket är helt autonom. Dom behöver ingen stor apparat med 30 personer i ett kontrollrum. Tror inte man ska skratta ut dom och med tanke på att Bezos har praktiskt taket outsinliga ekonomiska muskler så kan mycket hända där i framtiden.
Man får ju inte glömma att det inte bara är att tanka på raketjäveln och fyra av den igen. Särskilt de som har landat med hjälp av tre motorer är vad det verkar ganska sargade pga all påfrestan(påfrestning?).

Bezos kanske har pengarna men jag tror inte att han har vision och inspiration som Elon har. Men jag är lite fanboyig av mig.
Citera
2016-05-29, 23:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Man får ju inte glömma att det inte bara är att tanka på raketjäveln och fyra av den igen. Särskilt de som har landat med hjälp av tre motorer är vad det verkar ganska sargade pga all påfrestan(påfrestning?).

Bezos kanske har pengarna men jag tror inte att han har vision och inspiration som Elon har. Men jag är lite fanboyig av mig.

Samma här, Men Elon har ett driv som alla andra saknar :P Men Skratta ut Bezos gör jag inte, skulle älska om de kunde utmana SpaceX på marknaden för att de då skulle pusha varandra till storhet Men just nu spelar Blue Origin i en helt annan liga än SpaceX, det är fakta.

Angående SpaceX första till andra steget så vet jag att alla andra använder små explosioner medans SpaceX använder Pneumatik eller om det var hydralik, något av dem iallafall Men jag gissar som er andra på att man vill minska risken vid krock.

//Toastmastern
Citera
2016-06-02, 22:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Nästa uppskjutning som är planerat till den 16 juni klockan 14:30 GMT vilket jag tror betyder 16:30 för oss här i Sverige.

Ändrat datum till den 14 Juni, 2016, 16:32 CET.

Wikipedia: Lista över SpaceX raketuppskjutningar
Citera
2016-06-03, 08:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Ändrat datum till den 14 Juni, 2016, 16:32 CET.

Wikipedia: Lista över SpaceX raketuppskjutningar

Så underbart när raketuppskjutningar flyttas åt rätt håll ^^
Citera
2016-06-03, 14:10
  #21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Man får ju inte glömma att det inte bara är att tanka på raketjäveln och fyra av den igen. Särskilt de som har landat med hjälp av tre motorer är vad det verkar ganska sargade pga all påfrestan(påfrestning?).
Fast det är ju grunden för konceptet. Om det visar sig vara för svårt så får vi vänta till nästa raketgeneration, vilket dock inte behöver dröja så länge givet de erfarenheter man nu har vunnit.
Citat:
Bezos kanske har pengarna men jag tror inte att han har vision och inspiration som Elon har. Men jag är lite fanboyig av mig.
Jag tror inte man ska underskatta Bezos ambitioner. Han är en av världens mest ambitiösa och framgångsrika män. Att han inte uttalar sig om att pensionera sig på Mars är till hans fördel. Han framstår som mer rationell än Elon Musk. Och det är kul att han inför återanvändbarhet byggt på suborbital istället för att som SPX avancera från förbrukningsraketer. Återvinning kommer från alla håll, det är lovande för framtidens rymdfart. Svårt att veta vilken häst som vinner. 1999 visste man att sökmotorer var framtiden, men Altavista var en dålig investering ändå.
Citera
2016-06-04, 00:24
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Fast det är ju grunden för konceptet. Om det visar sig vara för svårt så får vi vänta till nästa raketgeneration, vilket dock inte behöver dröja så länge givet de erfarenheter man nu har vunnit.

Falcon 9 kommer gå igenom en hel del små designändringar det senaste året, det är jag helt övertygad om för att anpassa dem till vad SpaceX upptäcker i sina undersökningar av de landade stegen. Jag kan ge mig tusan på att de redan gör ändringar på raketen. Se bara en av motorerna som hade någon form av nytt värmeskydd på sig inför Thaicom-8 Så länge SpaceX inte slutar vara innovativa så kommer de att lyckas med detta. Det är jag helt övertygad om

Förresten så har SpaceX nu bekräftat att 14 Juni är nästa uppskjutning Det går snabbt nu ^^

//Toastmastern
Citera
2016-06-04, 06:15
  #23
Medlem
Static Fire den 10 juni
Citera
2016-06-04, 19:45
  #24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Static Fire den 10 juni

ha du hört något om när dom ska testa en full-burn på det återanvända steget?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback