Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 11:36
  #1
Medlem
Hej,

Jag ska köpa ett UV filter till min kamera, 58mm i diameter.
Vet ni om Andoer är bra eller är det bara Carl Zeiss och Hoya som är bäst?
Citera
2016-05-29, 19:02
  #2
Moderator
rotadents avatar
Andoer verkar vara billigt skit. Ett av de bästa sätten att fälla krokben för en bra optik är att skruva på ett billigt skitfilter. UV-filter använder jag över huvud taget inte, enda poängen med ett sånt är att skydda frontlinsen på objektivet och jag brukar klara mig bra utan att tjonga i saker. Det har blivit något slags konventionell visdom att det första man köper till ett nytt objektiv är ett UV-filter som man skruvar på och aldrig tar av. Jag ser inte riktigt poängen, jag har bra optik som jag använder mycket och ofta och har inte repat frontlinsen på något av mina objektiv någonsin. Att rengöra är inte heller raketforskning filter eller ej.

Ska du trots allt köpa ett så lägg mer pengar och skruva av det om du ska fota i mörker, det är då du verkligen kommer att märka av reflexer och ghosting från antireflexbehandlingen.
Citera
2016-05-30, 11:57
  #3
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Andoer verkar vara billigt skit. Ett av de bästa sätten att fälla krokben för en bra optik är att skruva på ett billigt skitfilter. UV-filter använder jag över huvud taget inte, enda poängen med ett sånt är att skydda frontlinsen på objektivet och jag brukar klara mig bra utan att tjonga i saker. Det har blivit något slags konventionell visdom att det första man köper till ett nytt objektiv är ett UV-filter som man skruvar på och aldrig tar av. Jag ser inte riktigt poängen, jag har bra optik som jag använder mycket och ofta och har inte repat frontlinsen på något av mina objektiv någonsin. Att rengöra är inte heller raketforskning filter eller ej.

Ska du trots allt köpa ett så lägg mer pengar och skruva av det om du ska fota i mörker, det är då du verkligen kommer att märka av reflexer och ghosting från antireflexbehandlingen.

Håller med om att man inte skall köpa det billigaste. Köp kvalitet.

Jag har uv-filter (B+W eller Leica) på mina dyraste linser. Speciellt till min Leica. Det har sparat mycket besvär flera gångar. Ofta vill folk titta på min kamera, ofelbart så sätter de nästan alltid en tumme på linsen om man inte har objektivskyddet på. Det har blivit så att jag normalt inte låter dem "titta" på min kamera, jag är trött på kladdandet.

Jovisst, det går att göra ren linsen. Men det blir lätt små repor i glaset. Du skall helst inte gnida på glaset. Vid motljus får du då lätt ljusreflexer. Men ett uv-filter kan du enkelt torka av, blir det repigt byter du det.
Citera
2016-05-30, 20:12
  #4
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller med om att man inte skall köpa det billigaste. Köp kvalitet.

Jag har uv-filter (B+W eller Leica) på mina dyraste linser. Speciellt till min Leica. Det har sparat mycket besvär flera gångar. Ofta vill folk titta på min kamera, ofelbart så sätter de nästan alltid en tumme på linsen om man inte har objektivskyddet på. Det har blivit så att jag normalt inte låter dem "titta" på min kamera, jag är trött på kladdandet.

Jovisst, det går att göra ren linsen. Men det blir lätt små repor i glaset. Du skall helst inte gnida på glaset. Vid motljus får du då lätt ljusreflexer. Men ett uv-filter kan du enkelt torka av, blir det repigt byter du det.

Visst, det är kanske smidigare att ha UV-filtret på i vissa situationer. Men jag som inte kör mätsökare har ofta ett rimligt djupt motljusskydd på och det skyddar också. Titta på kameran får bara folk göra som är kloka nog att inte tafsa direkt på glaset. Framför allt uppfattar jag att UV-filtret ger reflexer och ghosting i många fall, även om det är bra grejer. Jag har också B+W-filter, jag har även Zeiss original till ett par objektiv. Men även då kan det bli oönskade effekter vid kraftigt motljus eller mörkerfoto.

Sen beror det på situationen, ska jag var ute i skogen eller där det är trångt så kan jag köra med filter. Men jag har det inte slentrianmässigt på kameran hela tiden.
Citera
2016-06-02, 09:10
  #5
Medlem
OK, tack för svaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback