Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-27, 10:48
  #1
Medlem
I många fall har trenderna i samhället följt mitt eget leverne.

Jag har själv spärrat mej nyligen, då jag tog mycket krediter och handlade på lån. Mycket berodde på kärringens krav Hursomhelts tror jag folk kommer att låna mindre i framtiden, saker som jag själv gjorde, både till internetköp, kläd konton på HM , resor som var på konto avbetalning, leksaker , konton hos Qliro och Klarna mm. Även bostäder.

Vad händer då med ekonomin? Mindre handel , men finns det något som ökar istället, något man kan satsa på?
__________________
Senast redigerad av flashflash987 2016-05-27 kl. 10:51.
Citera
2016-05-27, 11:29
  #2
Medlem
virablatiras avatar
Företag med alkohol brukar kunna öka en del vid kriser och även kan ju inkassobolag få lite extra att göra
Citera
2016-05-27, 11:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
I många fall har trenderna i samhället följt mitt eget leverne.

Jag har själv spärrat mej nyligen, då jag tog mycket krediter och handlade på lån. Mycket berodde på kärringens krav Hursomhelts tror jag folk kommer att låna mindre i framtiden, saker som jag själv gjorde, både till internetköp, kläd konton på HM , resor som var på konto avbetalning, leksaker , konton hos Qliro och Klarna mm. Även bostäder.

Vad händer då med ekonomin? Mindre handel , men finns det något som ökar istället, något man kan satsa på?
Om du konsumerar med lånade pengar i dag så minskar din konsumtion i morgon. Om du konsumerar för lika mycket totalt sett (om man räknar med administrativa kostnader, avgifter, räntor) så ökar handeln på sikt, på bekostnad av kreditbolagens vinster.
Citera
2016-05-27, 12:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Om du konsumerar med lånade pengar i dag så minskar din konsumtion i morgon. Om du konsumerar för lika mycket totalt sett (om man räknar med administrativa kostnader, avgifter, räntor) så ökar handeln på sikt, på bekostnad av kreditbolagens vinster.

Exakt, konsumtionen minskar säkert något. Finns det då något som ökar? eller går börsen ner? Men nu får vi gå och handla kontant i affärer, då jag blev förbannad och spärrade mitt person nummer. Då kan man tänka sej att något företag ökar. Fast t.ex HM minskar på nätet så ökar i detaljhandlen, plus minus noll? Att inkassobolagen ökar är jag osäker på , blir nog många som blir skuldsatta för livet, och därför inte betalar in något. Alkohol, kanske, Har ni några konkreta exempel?
Citera
2016-05-27, 12:48
  #5
Medlem
Tyxker det är en vettig fråga, omfördelas börsen eller blir den bara allmänt sänkt? Följer den lagen om energi? Eller kan vi se en sänkning utan en ökning på annat område?
Citera
2016-05-27, 12:56
  #6
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Exakt, konsumtionen minskar säkert något. Finns det då något som ökar? eller går börsen ner? Men nu får vi gå och handla kontant i affärer, då jag blev förbannad och spärrade mitt person nummer. Då kan man tänka sej att något företag ökar. Fast t.ex HM minskar på nätet så ökar i detaljhandlen, plus minus noll? Att inkassobolagen ökar är jag osäker på , blir nog många som blir skuldsatta för livet, och därför inte betalar in något. Alkohol, kanske, Har ni några konkreta exempel?

Så länge som du kan betala räntan så flyttas din köpkraft till kreditbolaget. Så eventuellt ökar någon annan sin konsumtion. Så sett är det är summan noll. När du handlar utan kredit så kan du nyttja hela köpkraften själv och konsumera mer medan kreditbolagen konsumerar mindre.

När du lånar skapar du dock nya pengar. Det har vissa effekter på valutans värde, inflationen och räntenivåerna. Om färre lånar så sänks räntan. Som du förstår ger det en massa kedjereaktioner i flera led.
Citera
2016-05-27, 14:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Så länge som du kan betala räntan så flyttas din köpkraft till kreditbolaget. Så eventuellt ökar någon annan sin konsumtion. Så sett är det är summan noll. När du handlar utan kredit så kan du nyttja hela köpkraften själv och konsumera mer medan kreditbolagen konsumerar mindre.

När du lånar skapar du dock nya pengar. Det har vissa effekter på valutans värde, inflationen och räntenivåerna. Om färre lånar så sänks räntan. Som du förstår ger det en massa kedjereaktioner i flera led.

Ok. tack, men jag är rätt säker på att det kommer att blir färre som lånar till konsumtion. Ni som kan sådant här, finns det någon aktie som då kan tänkas öka, någon som kanske är lågt värderad idag?
Citera
2016-05-27, 14:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Exakt, konsumtionen minskar säkert något. Finns det då något som ökar? eller går börsen ner? Men nu får vi gå och handla kontant i affärer, då jag blev förbannad och spärrade mitt person nummer. Då kan man tänka sej att något företag ökar. Fast t.ex HM minskar på nätet så ökar i detaljhandlen, plus minus noll? Att inkassobolagen ökar är jag osäker på , blir nog många som blir skuldsatta för livet, och därför inte betalar in något. Alkohol, kanske, Har ni några konkreta exempel?
Du missförstod fullständigt.

Om du slutar handla på kredit så minskar din konsumtion i dag, men du kommer ha mer pengar att konsumera för i morgon. Handeln minskar inte, den förflyttas i tiden. Och om vi antar att du lägger lika mycket på handel så kommer du kunna handla mer i morgon än i dag, eftersom att du inte behöver betala avgifter och ränta till kreditbolagen.
Citera
2016-05-27, 14:53
  #9
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Ok. tack, men jag är rätt säker på att det kommer att blir färre som lånar till konsumtion. Ni som kan sådant här, finns det någon aktie som då kan tänkas öka, någon som kanske är lågt värderad idag?
Om det lånas mindre så minskar kreditexpansionen. Då faller värdet på alla tillgångar. Problemet med att satsa pengar på detta är att RB parerar genom sänkt ränta och då åker värdet upp igen.

Jag tror inte minskad konsumtion av köp på avbetalning är tillräckligt för att driva marknaden på något avgörande vis.
Citera
2016-05-27, 15:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om det lånas mindre så minskar kreditexpansionen. Då faller värdet på alla tillgångar. Problemet med att satsa pengar på detta är att RB parerar genom sänkt ränta och då åker värdet upp igen.

Jag tror inte minskad konsumtion av köp på avbetalning är tillräckligt för att driva marknaden på något avgörande vis.

Värdet i antal kronor minskar givetvis, men inte det faktiska värdet för ex en glass, ett hus osv.
För att svara på ts fråga likvida kapital får ett högre värde då får har tillgång till det.
Citera
2016-05-27, 18:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Värdet i antal kronor minskar givetvis, men inte det faktiska värdet för ex en glass, ett hus osv.
För att svara på ts fråga likvida kapital får ett högre värde då får har tillgång till det.

Likvida kapital ökar i värde, alltså kontanter, vad kan detta innebära? Bankomat tillverkarna och securitas stiger😀?
Citera
2016-05-27, 19:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
I många fall har trenderna i samhället följt mitt eget leverne.

Jag har själv spärrat mej nyligen, då jag tog mycket krediter och handlade på lån. Mycket berodde på kärringens krav Hursomhelts tror jag folk kommer att låna mindre i framtiden, saker som jag själv gjorde, både till internetköp, kläd konton på HM , resor som var på konto avbetalning, leksaker , konton hos Qliro och Klarna mm. Även bostäder.

Vad händer då med ekonomin? Mindre handel , men finns det något som ökar istället, något man kan satsa på?
Varför skulle folk låna mindre?

Går vi tillbaka till slutet på 60-talet, början på 70-talet, så blev avbetalningsköp mer och mer vanligt. Och sedan dess har det nog inte avklingat i popularitet. Bara det att folk mer använder kreditkort nu. Ser inte varför det skulle minska när folk har upprätthållit det så ihärdigt under så många år.

-------------------------
Sedan finns en del feltänk i tråden.

Låt oss säga att du har en genomsnittlig kredittid på 1 månad. Det innebär då att du konsumerar upp nästa månads lön en månad tidigare.

Men skulle du sluta med att köpa på kredit så kan du konsumera lite mer. När du köper på kredit betalar du ränta för det. Någon står med en risk. När du köper på kredit så får du varorna en månad tidigare, men betalar med att ge bort lite av din köpkraft till den som tar risken.

Det är faktiskt lite värre än så. Säg att du introducerade detta med att konsumera en månad i förväg för 10 år sedan. Dvs under en månad då så konsumerade du för två månader. För det har du sedan haft något mindre konsumtion i 10 år.

Men skulle du nu sluta med detta så får du hålla ned konsumtionen tills du hamnar på plus. Sedan behöver du inte ge bort en del av din konsumtion i form av ränta längre.
Det blir en dip i konsumtion under en tid. Men den motsvaras av en förhöjd konsumtion när du började låna.

Så effekterna på ekonomin som helhet är bara en dip, sedan är det som vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback