Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 09:13
  #1
Medlem
matteyass avatar
Svarade på följande kommentar i en annan tråd, tänkte jag lägger upp samma svar här ifall fler känner likadant:
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
[...] det är dessutom extremt jobbigt att skriva med logiska symboler på Flashback.
Filer: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...place_text.zip

Installation:
Ladda hem symbol_table.txt och antingen replace_marked_text.zip eller replace_marked_text.ahk, lägg allt i samma mapp. Zipfilen innehåller en kompilerad körbar version av skriptet. AHK-filen kräver installation av autohotkey, men då slipper du köra en .exe från internet om du inte känner för det.

Användning:
1) Skriv vanlig text med specialsymboler, typ x \in \C, x^2 < 0 => Im{x} != 0.
2) Markera all text (eller bara det du vill köra ersättning på).
3) Tryck på shift+ctrl+c (från text till symboler) eller shift+ctrl+z (från symboler tillbaka till text).

Resultat på exempeltexten: x ∈ ℂ, x² < 0 ⇒ Im{x} ≠ 0

shift+ctrl+h öppnar symbol_table.txt i notepad, så att du kan införa stöd för egna symboler, enkelt format men läs i toppen av filen!

Skriptet är korkat (hrm.. enkelt?) skrivet, det läser igenom symbol_table vid varje ersättning. Funkar bra och snabbt med nuvarande storlek på symbol_table, men kan vara bra att veta.
__________________
Senast redigerad av Stocko 2016-06-27 kl. 23:15. Anledning: Uppdaterad nedladdningslänk
2016-05-27, 13:00
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Svarade på följande kommentar i en annan tråd, tänkte jag lägger upp samma svar här ifall fler känner likadant:

Filer: länk raderad /mod

Installation:
Ladda hem symbol_table.txt och antingen replace_marked_text.zip eller replace_marked_text.ahk, lägg allt i samma mapp. Zipfilen innehåller en kompilerad körbar version av skriptet. AHK-filen kräver installation av autohotkey, men då slipper du köra en .exe från internet om du inte känner för det.

Användning:
1) Skriv vanlig text med specialsymboler, typ x \in \C, x^2 < 0 => Im{x} != 0.
2) Markera all text (eller bara det du vill köra ersättning på).
3) Tryck på shift+ctrl+c (från text till symboler) eller shift+ctrl+z (från symboler tillbaka till text).

Resultat på exempeltexten: x ∈ ℂ, x² < 0 ⇒ Im{x} ≠ 0

shift+ctrl+h öppnar symbol_table.txt i notepad, så att du kan införa stöd för egna symboler, enkelt format men läs i toppen av filen!

Skriptet är korkat (hrm.. enkelt?) skrivet, det läser igenom symbol_table vid varje ersättning. Funkar bra och snabbt med nuvarande storlek på symbol_table, men kan vara bra att veta.

Kanonbra tycker jag. Dock skriver jag mest från mobilen. Finns det något liknande för Android?

Kan inte detta markeras som ett Viktigt meddelande, så att det alltid finns lätt tillgängligt?

Edit: Skulle ev kunna läggas in i Viktigt-tråden om LaTeX, men det blir ju fel eftersom detta handlar om något annat: att underlätta användandet av de speciella unicode-symbolerna som finns som t ex √, ², λ, ∫, ∞, ∑ etc. Funkar som vanliga textsymboler förutom att de normalt inte är tillgängliga direkt från tangentbordet. Man måste kopiera och klistra och DET är jobbigt.

Hittar förresten en Android-app på Play Butik som heter AHK text expansion etc som man verkar kunna göra liknande saker med. Kostar några tior. Detta är inte menat som reklam, har ingen aning om den är bra.
__________________
Senast redigerad av N3ss3 2016-05-28 kl. 00:43.
2016-05-27, 13:47
  #3
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kanonbra tycker jag. Dock skriver jag mest från mobilen. Finns det något liknande för Android?
Hmm, kanske finns nåt speciellt keyboard som har stöd för fler symboler? Unicode Keyboard finns det nåt som heter som exempel, men helst skulle man väl ha nåt där man kan välja vilka symboler som ska vara synliga så man inte behöver gå igenom alla på en gång.

Själv har jag oftast för lite tålamod för att skriva från telefonen. :)

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kan inte detta markeras som ett Viktigt meddelande, så att det alltid finns lätt tillgängligt?

Edit: Skulle ev kunna läggas in i Viktigt-tråden om LaTeX, men det blir ju fel eftersom detta handlar om något annat: att underlätta användandet av de speciella unicode-symbolerna som finns som t ex √, ², λ, ∫, ∞, ∑ etc. Funkar som vanliga textsymboler förutom att de normalt inte är tillgängliga direkt från tangentbordet. Man måste kopiera och klistra och DET är jobbigt.
Jo, jag tröttnade rejält på allt manuellt copy / paste, och skrev ihop skriptet som lösning. Fritt fram att göra vad man vill med skript och tråd, sticky, lägga in i nån annan sticky, vilket som funkar för min del.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hittar förresten en Android-app på Play Butik som heter AHK text expansion etc som man verkar kunna göra liknande saker med. Kostar några tior. Detta är inte menat som reklam, har ingen aning om den är bra.
Tror nån har gjort en firefox extension där man kan välja unicode-symboler föresten, och den borde funka om du kör firefox på telefon (jag kör den som android browser bara för att kunna köra ublock origin).
2016-05-27, 17:41
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Hmm, kanske finns nåt speciellt keyboard som har stöd för fler symboler? Unicode Keyboard finns det nåt som heter som exempel, men helst skulle man väl ha nåt där man kan välja vilka symboler som ska vara synliga så man inte behöver gå igenom alla på en gång.
Bra idé! Ska börja testa några gratisappar.

Citat:
Själv har jag oftast för lite tålamod för att skriva från telefonen.
Har en hyfsat stor mobil så det går rätt ok.

Citat:
Jo, jag tröttnade rejält på allt manuellt copy / paste, och skrev ihop skriptet som lösning. Fritt fram att göra vad man vill med skript och tråd, sticky, lägga in i nån annan sticky, vilket som funkar för min del.
Lägg till en GNU CopyLeft eller liknande! Är ju inte helt ok om någon börjar sälja ditt skript, och utan att ens fråga.

https://www.gnu.org/copyleft/

Citat:
Tror nån har gjort en firefox extension där man kan välja unicode-symboler föresten, och den borde funka om du kör firefox på telefon (jag kör den som android browser bara för att kunna köra ublock origin).
Har inte firefox just nu, men tack för idén.
2016-05-28, 08:04
  #5
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Har installerat Math Keyboard för Android. Allt verkar ok bortsett att jag inte får igång den.
2016-05-28, 08:44
  #6
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Bra idé! Ska börja testa några gratisappar.
Rapportera gärna resultat. ^^

Citat:
Lägg till en GNU CopyLeft eller liknande! Är ju inte helt ok om någon börjar sälja ditt skript, och utan att ens fråga.
Haha jo, jag gillar delvis tanken på att ingen kan göra förbättringar utan att släppa dom fria. Ska tänka på det i framtiden.

Angående Firefox-extension så var det det här jag tänkte på, skrivet av manne1973: https://github.com/md2perpe/Flashmath
__________________
Senast redigerad av matteyas 2016-05-28 kl. 08:52.
2016-05-28, 10:51
  #7
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Har installerat Math Keyboard för Android. Allt verkar ok bortsett att jag inte får igång den.
Nu har jag.den igang men utan svenska tecken
∫∑d/dx∂√((^))ln(lim x->ζ([{<>≤≥e^(π∞)}]))∆°sin()cos()tan()csc()
2016-06-01, 13:36
  #8
Medlem
matteyass avatar
Moderatoråtgärd. Länken i första inlägget verkar ha gått ner, ersätt med:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8771203/replace_text.zip

Dropbox går nog att lita på en bra bit i framtiden. Förslag till bättre lösningar godtas gärna.
2016-06-27, 23:16
  #9
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Moderatoråtgärd. Länken i första inlägget verkar ha gått ner, ersätt med:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...place_text.zip

Dropbox går nog att lita på en bra bit i framtiden. Förslag till bättre lösningar godtas gärna.
Fixat!

/mod
2016-06-28, 13:57
  #10
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Fixat!

/mod
Tackar!
2020-11-12, 22:02
  #11
Medlem
starke_adolfs avatar
Skriptet går ej att få tag på och skaparens senaste aktivitet var 2019-09-27 11:55. Tråd låst.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback