Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 08:37
  #1
Medlem
I Sverige har stenkastning numera blivit ett vanligt fenomen, precis som i många U-länder. Dock upprör det mig att det reduceras till en annan form av protest i svensk media och av vissa politiker. Att slunga en 500 grams sten mot en polis eller brandman ses bara som en missnöjesyttring. I nästa mening nämns fritidsgårdar, som för övrigt också eldas upp tyvärr.

Ingen verkar ha en tanke på att stenkastning borde betraktas som mordförsök. Jag själv blev träffad av en 3 x 3 cm sten i pannan när jag var 7 år från en annan 7 åring och har ett tydligt synligt ärr än idag. Tänk vilken skada en vuxen man kan göra med en mycket större och tyngre sten. Träffar den "rätt" så kan det vara slut. Allvaret att få en halv kilos sten i hög hastighet i huvudet borde vara uppenbart för vilken person som helst.

Poliser, media och politiker måste därför börja ta detta fenomen på mycket större allvar. Kännbara fängelsestraff, gripa många fler, visa full stöd för poliserna och vanliga människor boende i området, istället för ett fokus på hjälp till stenkastande kriminella.
Citera
2016-05-27, 09:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qxzwqzq
I Sverige har stenkastning numera blivit ett vanligt fenomen, precis som i många U-länder. Dock upprör det mig att det reduceras till en annan form av protest i svensk media och av vissa politiker. Att slunga en 500 grams sten mot en polis eller brandman ses bara som en missnöjesyttring. I nästa mening nämns fritidsgårdar, som för övrigt också eldas upp tyvärr.

Ingen verkar ha en tanke på att stenkastning borde betraktas som mordförsök. Jag själv blev träffad av en 3 x 3 cm sten i pannan när jag var 7 år från en annan 7 åring och har ett tydligt synligt ärr än idag. Tänk vilken skada en vuxen man kan göra med en mycket större och tyngre sten. Träffar den "rätt" så kan det vara slut. Allvaret att få en halv kilos sten i hög hastighet i huvudet borde vara uppenbart för vilken person som helst.

Poliser, media och politiker måste därför börja ta detta fenomen på mycket större allvar. Kännbara fängelsestraff, gripa många fler, visa full stöd för poliserna och vanliga människor boende i området, istället för ett fokus på hjälp till stenkastande kriminella.

Instämmer. En kvällstidning kallar det för "klasskamp". Sedan vet alla att det är blattar och annat importerat slödder som kastar sten i förorterna, inte svenskar.
Citera
2016-05-27, 12:09
  #3
Medlem
Placeholders avatar
Ja kastar man en sten mot en folksamling så borde det betraktas som ett mordförsök. Dock så är väl de flesta stenkastare inte myndiga så de hade väl ändå bara satts ut på gatan så de kan göra samma sak igen.
Citera
2016-05-27, 12:30
  #4
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qxzwqzq
I Sverige har stenkastning numera blivit ett vanligt fenomen, precis som i många U-länder. Dock upprör det mig att det reduceras till en annan form av protest i svensk media och av vissa politiker. Att slunga en 500 grams sten mot en polis eller brandman ses bara som en missnöjesyttring. I nästa mening nämns fritidsgårdar, som för övrigt också eldas upp tyvärr.

Ingen verkar ha en tanke på att stenkastning borde betraktas som mordförsök. Jag själv blev träffad av en 3 x 3 cm sten i pannan när jag var 7 år från en annan 7 åring och har ett tydligt synligt ärr än idag. Tänk vilken skada en vuxen man kan göra med en mycket större och tyngre sten. Träffar den "rätt" så kan det vara slut. Allvaret att få en halv kilos sten i hög hastighet i huvudet borde vara uppenbart för vilken person som helst.

Poliser, media och politiker måste därför börja ta detta fenomen på mycket större allvar. Kännbara fängelsestraff, gripa många fler, visa full stöd för poliserna och vanliga människor boende i området, istället för ett fokus på hjälp till stenkastande kriminella.


Jag håller med dig fullständigt!

En polis intervjuades häromdagen. Han bagatelliserade också stenkastarna. "Vi måste ju möta våldet proportionerligt", sa han och fortsatte med "vi kan inte skicka hundar på barn".

Jaha konstapeln. Så dina kollegor kan dödas av stenkastande barn och ni väljer att sätta er i bilen och åka därifrån? Med de arbetsmetoderna kommer de snart få laglydiga skattebetalare emot sig också.
Citera
2016-05-29, 22:34
  #5
Medlem
zergrushs avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/upp...batt-1.2015803
Citat:
Statsminister Stefan Löfven (S) betonade att "nolltolerans" ska råda mot stenkastning mot blåljuspersonal
Jag undrar lite över hur polis och räddningstjänst själva uppfattar sådana här påståenden? Nolltolerans mot att kaffet man bjuder strulputtarna på är kallt eller slut?
Citera
2016-09-21, 09:54
  #6
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Stenkastare stoppade tåget till Stockholm

Citat:
Tåget, med avgångstid 20.46, blev stående i Bålsta sedan ett gäng ungdomar lagt en cykel på rälsen och kastat sten mot tåget.
- Vi fick stoppa tåget och tillkalla ett vaktbolag för att se till att både ungdomarna och cykeln kom bort, säger Åsa Wagenius vid Trafikverkats pressjour.

När väktare kom fram var dock ungdomarna redan borta. Enligt Åsa Wagenius kunde tilltaget att lägga en cykel på rälsen ha fått ödesdigra konsekvenser.
- I värsta fall kan det ju bli en urspårning.
http://na.se/nyheter/nyheter/1.43070...till-stockholm

Polisen verkar inte ens ha blivit inkopplad utan Trafikverket har direkt använt sig av "privatpoliser" dvs väktare - för något som kunde orsakat en urspårning och människors död.
Citera
2016-09-21, 13:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Stenkastare stoppade tåget till Stockholm


http://na.se/nyheter/nyheter/1.43070...till-stockholm

Polisen verkar inte ens ha blivit inkopplad utan Trafikverket har direkt använt sig av "privatpoliser" dvs väktare - för något som kunde orsakat en urspårning och människors död.

Ganska standard, hade det bara varit cykeln på rälsen hade de inte ens tillkallat väktare utan då hade egen personal tagit hand om det.
Att väktare tillkallades beror på att det var stenkastare där vilket innebar att de inte kunde använda egen personal till att rensa rälsen.

Man kan ju tycka att det är något polisen borde tillkallats för men tyvärr hade inte resultatet blivit annorlunda. Idioterna hade så klart varit borta sedan länge när patrull kommit på plats.

När det gäller ämnet för tråden dvs stenkastning så är det långt ifrån ett nytt fenomen. Däremot så har det ändrat karaktär från att vara något som skett i samband med demonstrationer till något som görs mot all utryckningspersonal utan något skäl.
Riktig jävla idioti är vad det. Den där ambulansen eller brandbilen skulle lika gärna kunna vara på väg till någon av stenkastarnas hem.

Det är svårt att komma åt de här jävlarna men när man väl griper någon så bör det vara riktigt kännbara straff. Att störa viktiga samhällstjänster på det här sättet borde ses som ett grovt brott.
Tyvärr är förövarna oftast mellan 15-20(straffrabatt) samt att brotten oftast rubriceras som skadegörelse, ringa misshandel(om ingen blir allvarligt skadad) eller våldsamt upplopp.
Samtliga brott har en straffskala som börjar med böter.
Tyvärr är det väldigt sällan dessa brott leder till fängelse för någon under 20år. Och för de över 20 är straffen sällan över 18månader.
Citera
2016-09-21, 13:37
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är svårt att komma åt de här jävlarna men när man väl griper någon så bör det vara riktigt kännbara straff. Att störa viktiga samhällstjänster på det här sättet borde ses som ett grovt brott.
Tyvärr är förövarna oftast mellan 15-20(straffrabatt) samt att brotten oftast rubriceras som skadegörelse, ringa misshandel(om ingen blir allvarligt skadad) eller våldsamt upplopp.
Samtliga brott har en straffskala som börjar med böter.
Tyvärr är det väldigt sällan dessa brott leder till fängelse för någon under 20år. Och för de över 20 är straffen sällan över 18månader.

Rättsvägen känns meningslös av dina angivna skäl. Därför bör man se det som en ordningsfråga, som polisen har rätt att få att upphöra med de våldsmedel de har. Om det finns någon att gripa sen får man väl se om det går att åtala, men det viktiga är att de omedelbara konsekvenserna av att kasta sten blir farligare än konsekvenserna av att få sten kastat på sig.

Det skall inte löna sig, på en-minutssikt, att kasta sten. Så att också de mest impuls-utmanade klarar marshmallowstestet att låta bli.
Citera
2016-12-17, 00:39
  #9
Medlem
Jag förstår inte varför polisen inte helt enkelt skjuter dem som kastar sten? Helt seriöst alltså. Jag bor iofs i Texas och har kanske en annan syn på det hela än svenska hen-poliser men jag tror inte att ens det värsta slöddret här i USA skulle få för sig att kasta stenar mot polisen. Det är tämligen uppenbart vad konsekvensen skulle bli.
Citera
2016-12-17, 01:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Jag förstår inte varför polisen inte helt enkelt skjuter dem som kastar sten? Helt seriöst alltså. Jag bor iofs i Texas och har kanske en annan syn på det hela än svenska hen-poliser men jag tror inte att ens det värsta slöddret här i USA skulle få för sig att kasta stenar mot polisen. Det är tämligen uppenbart vad konsekvensen skulle bli.

Haha, skojar du eller? Har du inte sett något upplopp i USA på nyheterna eller?
Det är inte på något sätt ovanligt med stenkastning eller ännu värre i USA och där finns dessutom riktiga no go områden där polisen verkligen inte kan gå in utan SWAT.
Citera
2016-12-17, 01:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Haha, skojar du eller? Har du inte sett något upplopp i USA på nyheterna eller?
Det är inte på något sätt ovanligt med stenkastning eller ännu värre i USA och där finns dessutom riktiga no go områden där polisen verkligen inte kan gå in utan SWAT.

De tar i regel hand om det väldigt resolut, kallar in nationalgardet om det behövs. Senaste året kanske lite mindre handfast pga debatten om övervåld mot svarta. Men helt ärligt - vad tror du händer om ett gäng araber börjar kasta gatsten mot några sheriffer i Texas??
Citera
2016-12-17, 01:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
De tar i regel hand om det väldigt resolut, kallar in nationalgardet om det behövs. Senaste året kanske lite mindre handfast pga debatten om övervåld mot svarta. Men helt ärligt - vad tror du händer om ett gäng araber börjar kasta gatsten mot några sheriffer i Texas??

Tor du att senaste årets kravaller i USA är nytt? Isf måste du vara väldigt ung. De har haft stora kravaller i princip varje år sedan åtminstone 90-talet.
Och visst till slut tar de in Nationalgarden och liknande men då brukar hela områden vara totalförstörda.
Det går alltså många gånger längre än vad det gör i Sverige.

Det beror på vart det sker, vanliga patruller vågar sig inte ens in i de värsta ghettona i USA men skulle de bli angripna där skulle de fly fort som fan om de inte hade SWAT med sig.
Vissa områden kan de inte åka in i för att de riskerar att bli skjutna.

Men visst har du några få araber mitt i Dallas som drar gatsten så blir de säkert nedskjutna.
Och sedan blir polisen stämda och arabernas familjer rika.
Men sen så är ju Amerikanska polisen jävligt skjutglada också. Inte för att det gjort samhället det minsta tryggare på något sätt eller minskar brottsligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback