Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-09, 00:39
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jo jo...men det är ju för att de ger vika för pundarna. Det ska vi inte göra i Sverige. Var så säker!

Blir nyfiken på dit hat emot så kallade ''pundare''. Hur föreställer du dig Sverige om alla droger var legaliserade och statligt reglerade samt billiga?

Personligen så anser jag att mycket av det som folk förknippar negativt med punderiet är kopplat till den legala statusen. Gatustriderna om den svarta marknaden, utblandade droger som ger upphov till skador och fel doser, höga priser som ger upphov till stöld och rån i butiker och av privatpersoner och samhället för finansiera sitt missbruk/bruk. Paranoida föreställningar hör med i högsta grad ihop med den legala statusen.

Innan jag var född i Sverige på 60,70 & 80-talet var Thinner en populär drog om jag förstått det rätt som det sjungs i en nationalteater sång ''Thinnertrasan vandrar mellan husen'' idag är vad jag förstått det Thinner väldigt ovanligt och hela boffningsfenomenet i sig, fortfarande går det dock lagligt köpa saker att sniffa överallt från Skåne i syd till Norrland i nord hur kommer det sig att inte varenda svensk är helt nerzonkad på det? Hur gick man tillväga för stävja bruket inte genom lagar och förbud iallafall. När jag var liten lärde jag mig riskerna med att sniffa bensin,thinner och tändargas vilket avskräckt mig från att göra det iallafall. Utbildning före förbud!
Citera
2016-09-09, 00:40
  #266
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Blir nyfiken på dit hat emot så kallade ''pundare''. Hur föreställer du dig Sverige om alla droger var legaliserade och statligt reglerade samt billiga?

Personligen så anser jag att mycket av det som folk förknippar negativt med punderiet är kopplat till den legala statusen. Gatustriderna om den svarta marknaden, utblandade droger som ger upphov till skador och fel doser, höga priser som ger upphov till stöld och rån i butiker och av privatpersoner och samhället för finansiera sitt missbruk/bruk. Paranoida föreställningar hör med i högsta grad ihop med den legala statusen.

Innan jag var född i Sverige på 60,70 & 80-talet var Thinner en populär drog om jag förstått det rätt som det sjungs i en nationalteater sång ''Thinnertrasan vandrar mellan husen'' idag är vad jag förstått det Thinner väldigt ovanligt och hela boffningsfenomenet i sig, fortfarande går det dock lagligt köpa saker att sniffa överallt från Skåne i syd till Norrland i nord hur kommer det sig att inte varenda svensk är helt nerzonkad på det? Hur gick man tillväga för stävja bruket inte genom lagar och förbud iallafall. När jag var liten lärde jag mig riskerna med att sniffa bensin,thinner och tändargas vilket avskräckt mig från att göra det iallafall. Utbildning före förbud!
Det är färre och färre människor som röker vanliga cigaretter och det har man uppnått genom ärlig och god information.
Citera
2016-09-09, 07:49
  #267
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Alla är vi olika angående båda substanserna måhända.
Jag blir sällan bakfull oavsett mängden alkohol (inte druckit hårt sedan jag var under 20 år och då drack jag knappast hårt enl. konstens regler) dricker dock inte sprit, så det förklarar väl saken? Men när jag är för full synar jag mig själv och hittar någonstans att sova, om så det är i tröskeln till toaletten. Kan inte minnas att jag gjort några riktiga dumheter på alkohol, spydde ner en märkessoffa en gång.
Cannabis är en sedativ substans, så klart att du vaggas in av Mary Jane när "för mycket" är nådd. När jag rökt för mycket tenderar jag dock att bli en lallande dåre, mår dock varken illa eller är spyfärdig. Mest dumma beslut som tas i stundens hetta, till skillnad ifrån alkoholen där jag vet att min impulskontroll är noll så jag blir så introvert det går, för att inte busa utanför mitt huvud.

Det psykosomatiska jag åsyftade var: psykologiskt trauma (och paranoia, även det ett psykologiskt trauma). Kan förklara termen för dig: Det innefattar stress vid ett skede som återkommer vid ett annat skede, vad stressen är, är abstrakt. Cannabis (alkohol också för den delen, men det ska inte diskuteras enligt TS rubrik) har psykoaktiva & hallucinogena effekter vilket för en intet anande kan vara oerhört stressfyllt, själv minns jag mina rus-upplevelser med viss positivt seende men jag vet respektive träffat många många som genomgått psykologiskt trauma i relation till cannabis som lett dem in i en nedgående spiral av ovälmående, givetvis behöver det inte vara cannabis som orsakar detta, lika lite som det nödvändigtvis är alkoholen för en alkoholist som gör livet surt för denne.

Måste poängtera att min grundinställning är en legalisering av cannabis, eget ansvar gäller i vilket fall. Ovanstående handlar främst i drömscenariot där alla alkoholkonsumenter abrupt byter flaskan mot holken.
Edit:

Har du missat att jag i första inlägget för denna utsvävning skrev att cannabis är psykosomatiskt mer farligt om vi EXKLUDERAR alkoholens dödliga verkan?
Det går inte beskriva dig själv, och inbilla alla blir som du på alkohol.
Jag blir heller aldrig bakfull längre, det försvann samma dag som gallblåsan åkte ut.
Dock så är det rätt enkelt att känna i hur alkohol tär på kroppen i större mängder.

Du skickade mig länk om psykosomatisk var, vilket jag undrade syftet med.
Sen beskriver du psykiska saker, men ej psykosomatiska.
Vad är det för kroppsliga reaktioner/känslor som man får pga psyket och cannabis?
Hitintills känns det bara som du använt ett ord, som du inte förstår innebörden av.
Och de som får psykiska problem av cannabisen är ett fåtal som redan har psykiskohälsa, och oavsett om cannabisen existerar, så kommer denna psykiskaohälsa helatiden vara närvarande.
Gav dig en länk om psykos inte ökar vid en ökning av konsumtion av cannabis.
Frågan är varför du fortfarande är här och säger detta och detta sker på cannabis. och psyket.
Det finns bara en sak att säga, cannabis skapar inte psykisk sjukdom, utan sådan är genetisk betingad.

Ser du nämner psykosomatiskt en gång till fast till BigFatCone, kanske du ska ge oss en beskrivning på en psykosomatiskt tillstånd som man får av cannabis = ett exakt exempel.
Citera
2016-09-09, 07:52
  #268
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Blir nyfiken på dit hat emot så kallade ''pundare''. Hur föreställer du dig Sverige om alla droger var legaliserade och statligt reglerade samt billiga?

Personligen så anser jag att mycket av det som folk förknippar negativt med punderiet är kopplat till den legala statusen. Gatustriderna om den svarta marknaden, utblandade droger som ger upphov till skador och fel doser, höga priser som ger upphov till stöld och rån i butiker och av privatpersoner och samhället för finansiera sitt missbruk/bruk. Paranoida föreställningar hör med i högsta grad ihop med den legala statusen.

Innan jag var född i Sverige på 60,70 & 80-talet var Thinner en populär drog om jag förstått det rätt som det sjungs i en nationalteater sång ''Thinnertrasan vandrar mellan husen'' idag är vad jag förstått det Thinner väldigt ovanligt och hela boffningsfenomenet i sig, fortfarande går det dock lagligt köpa saker att sniffa överallt från Skåne i syd till Norrland i nord hur kommer det sig att inte varenda svensk är helt nerzonkad på det? Hur gick man tillväga för stävja bruket inte genom lagar och förbud iallafall. När jag var liten lärde jag mig riskerna med att sniffa bensin,thinner och tändargas vilket avskräckt mig från att göra det iallafall. Utbildning före förbud!
Visst hade man hört talas om att det gick och sniffa, men vanligt har jag svårt att se det.
kanske lokalt i vissa delar i landet, där omkring mig existerade det inte överhuvudtaget.
Citera
2016-09-09, 12:39
  #269
Medlem
BigFatCones avatar
Psykosomatiska tillstånd är alltså en fysisk effekt skapat av ett psykiskt symptom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback