Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 12:17
  #25
Medlem
herrgurkas avatar
Kom ihåg att ni som etniska svenskar också kan få gratis akuttandvård. Det är bara att hävda att man är papperslös.

Citat:
Då jag på kort tid förlorat två flisor på insidan av framtänder i underkäken, och därmed fick skavsår på ungspetsen, kontaktade jag akuttandvården i Göteborg. De frågade om mina problem och om jag hade någon ordinarie tandläkare, vilket jag nekade till. När vi skulle boka en tid bad de om personuppgifter, jag svarade att jag var papperslös och saknade dessa. Då uppstod ett helt annat tonläge då de förmodligen inte trodde mig, eftersom jag pratade svenska utan brytning. De krävde att jag skulle ha ett intyg från stadsmissionen. Jag kontaktade stadsmissionen, men de sa att de endast hjälpte EU-migranter. Jag kontaktade åter igen tandvården och meddelade detta. Då ville de i stället att jag skulle ha någon form av intyg från Rosengrenska stiftelsen. Jag kontaktade dem också. Där fick jag veta att tandvården inte har rätt att ifrågasätta mitt påstående om att jag är papperslös. En person från Rosengrenska ringde till tandvården och informerade dem om det. När jag för fjärde gången kontaktar tandvården har budskapet gått fram, jag får boka en tid, kommer dit, betalar 50 kronor i kassan och får en timme senare mina tänder lagade. Självklart är det pinsamt att sitta i tandläkarstolen och prata fåordigt och korthugget med personalen, men det får man ta. Uppenbarligen har akuttandvården blivit hårdare med detta. När jag för ca 1 1/2 år sedan hade en trasig tand gjorde jag likadant, utan att min ”papperslöshet” ifrågasattes. Denna gång gjorde de det mycket besvärligare, men med lite is i magen gick det vägen ändå. För mig handlar det om likabehandling. Varför skall vi ha olika taxor för tandvård, när dessutom de som betalar skatt och finansierar systemet skall behöva betala mycket högre avgifter för själva behandlingen?
Citera
2016-05-27, 18:32
  #26
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Yes! Helt korrekt det TS skriver.

Den pågående flyktingkrisen, och alla nya flyktingar som fått svenskt medborgarskap fyller vårdcentralerna och tandvårdsklinikerna. Därför måste vi vara flexibla. Man kanske inte alltid kan gå till samma tandvårdsklinik som man alltid gått förut. Vissa är mer full-bokande än andra, och därför vore det bäst att vara flexibel, att kolla även hos privata bolag.

Vill bara tillägga att endast för detta pågår, betyder inte det att vi måste stoppa flyktingpolitiken. Inte heller medför det alltid att det alltid kommer vara såhär. Den pågående regeringen med Vänsterpartiet, medför mer resurser till den svenska välfärden, som innefattar bl.a tandvårdskliniker. I denna slitna, situation gäller det att vara flexibel. Vill man inte vara det, så är det bara att boka upp sig långt iframtiden.

Många här i tråden är väldigt upprörda över hur fullbokade tandvårdsklinikerna är i nuläget. Även hur invandrare som lever på bidrag får en sådan kraftig rabatt jämfört med en svensk medborgare som har ett arbete och funnits i landet under en längre tid. Men låt oss inte glömma att förhålla oss till verkligheten här. Invandrare som oftast varit flyktingar tidigare har oftast levt i extrem fattigdom och inte kunnat använda sig av sjukvården under en lång period. Detta medför allvarliga bristningar i den allmänna hälsan. Därför prioriteras många invandrare idag för uppkoll, behandling m.m. Dessutom lever många flyktingar i segregation, utanförskap, brist i utbildning och utan arbete. Vissa lär sig språket fortfarande medan vissa söker ett arbete. Det gäller att vara flexibel i denna situation. För alla svenska medborgare som befunnit sig i landet under en längre period.

V - 2018!
Citera
2016-05-27, 18:37
  #27
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
tandvården går på knäna

Har märkt det. Skulle ha fått en kallelse till tandläkaren för två år sedan.

Nästa område? Skolorna, sjukvården, polisen, alla är de överhopade, försvaret är nedlagt. Räcker inte det? Nej, "våra" styrande bara kör vidare mot stupet. Hela samhället, hela Sverige ska ned.
Citera
2016-05-27, 18:40
  #28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Yes! Helt korrekt det TS skriver.

Den pågående flyktingkrisen, och alla nya flyktingar som fått svenskt medborgarskap fyller vårdcentralerna och tandvårdsklinikerna. Därför måste vi vara flexibla. Man kanske inte alltid kan gå till samma tandvårdsklinik som man alltid gått förut. Vissa är mer full-bokande än andra, och därför vore det bäst att vara flexibel, att kolla även hos privata bolag.

Vill bara tillägga att endast för detta pågår, betyder inte det att vi måste stoppa flyktingpolitiken. Inte heller medför det alltid att det alltid kommer vara såhär. Den pågående regeringen med Vänsterpartiet, medför mer resurser till den svenska välfärden, som innefattar bl.a tandvårdskliniker. I denna slitna, situation gäller det att vara flexibel. Vill man inte vara det, så är det bara att boka upp sig långt iframtiden.

Många här i tråden är väldigt upprörda över hur fullbokade tandvårdsklinikerna är i nuläget. Även hur invandrare som lever på bidrag får en sådan kraftig rabatt jämfört med en svensk medborgare som har ett arbete och funnits i landet under en längre tid. Men låt oss inte glömma att förhålla oss till verkligheten här. Invandrare som oftast varit flyktingar tidigare har oftast levt i extrem fattigdom och inte kunnat använda sig av sjukvården under en lång period. Detta medför allvarliga bristningar i den allmänna hälsan. Därför prioriteras många invandrare idag för uppkoll, behandling m.m. Dessutom lever många flyktingar i segregation, utanförskap, brist i utbildning och utan arbete. Vissa lär sig språket fortfarande medan vissa söker ett arbete. Det gäller att vara flexibel i denna situation. För alla svenska medborgare som befunnit sig i landet under en längre period.

V - 2018!
Jag förstår inte riktigt vad du skriver? Vi ska typ rösta på V för då kommer landet snabbast att bli bankrutt och flyktingarna ger sig iväg igen när gratispengarna är slut, är det korrekt uppfattat?
Citera
2016-05-27, 18:50
  #29
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag förstår inte riktigt vad du skriver? Vi ska typ rösta på V för då kommer landet snabbast att bli bankrutt och flyktingarna ger sig iväg igen när gratispengarna är slut, är det korrekt uppfattat?

Vänsterpartiet är anledningen att den svenska välfärden fått så utökade tillskott i höst och vår budgeten. Det skulle aldrig fått så stora tillskott utan Vänsterpartiets förhandlingar. Sverige skulle inte förlora gå under om Vänsterpartiet fick makten. Tvärt om. Den svenska välfärden skulle regleras, och få tillökade resurser. Alla huvudområden som bl.a omfattar; bostäder, välfärd, försvar, energi skulle tas på ett ansvarsfullt sätt. Eftersom du använde flyktingarna som ett exempel så antar jag du att du menar att Sverige skulle gå under pga vår flykting och integrations politik.

Vänsterpartiet är den enda riksdagspartiet som står upp för asylrätten idag. Om Vänsterpartiet skulle få makten skulle vi ta vårt moraliska ansvar, och öppna gränserna igen. Sverige bar ett moraliskt ansvar att hantera flyktingkrisen på ett sådant ansvarsfullt sätt som möjligt, tills andra länder tar sitt ansvar. Bidragssystemet skulle utökas, och svenska gränser skulle öppnas igen. Vi skulle satsa stort på bostäder, som omfattar miljonprogrammet och andra bostads förslag för att utöka bostäderna för dem nya svenska medborgarna. Välfärden måste även strångt byggas upp för alla barn som kommer, sjukvård och bidragsystem. Detta skulle medföra stora utgifter som skulle kräva den svenska staten lån på flera miljarder. Det medger jag. Men då tar vi vårt moraliska ansvar, men även ser till att Sverige får nya medborgare som kan hjälpa till i den svenska välfärden, privata bolag, och i andra yrken. Detta är en stor investering för Sveriges arbetsmarknad. Visst, det tar en lång period i genomsnittet, för en flykting att etablera sig på arbetsmarknanden och kunna klara sig själv utan bidrag. Men genom rätta reformer och stor satsning på bostäder, utbildning och välfärd - är det möjligt.
Citera
2016-05-27, 19:01
  #30
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har märkt det. Skulle ha fått en kallelse till tandläkaren för två år sedan.

Nästa område? Skolorna, sjukvården, polisen, alla är de överhopade, försvaret är nedlagt. Räcker inte det? Nej, "våra" styrande bara kör vidare mot stupet. Hela samhället, hela Sverige ska ned.
Väntar också på en kallelse på rutinbesök.
Funderar att ringa och be dom flyga och fara och hitta en bra privat istället.
Citera
2016-05-27, 19:20
  #31
Medlem
roteras avatar
Skulle lagat en gammal fyllning häromdagen men dagen innan ringde folktandvården och avbokade pga min tandläkare var sjuk.. Fick ny tid i slutet på augusti, ganska exakt om 3 månader. Visserligen är det semester strax,,men 3 månader
Citera
2016-05-27, 19:20
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Vänsterpartiet är anledningen att den svenska välfärden fått så utökade tillskott i höst och vår budgeten. Det skulle aldrig fått så stora tillskott utan Vänsterpartiets förhandlingar. Sverige skulle inte förlora gå under om Vänsterpartiet fick makten. Tvärt om. Den svenska välfärden skulle regleras, och få tillökade resurser. Alla huvudområden som bl.a omfattar; bostäder, välfärd, försvar, energi skulle tas på ett ansvarsfullt sätt. Eftersom du använde flyktingarna som ett exempel så antar jag du att du menar att Sverige skulle gå under pga vår flykting och integrations politik.

Vänsterpartiet är den enda riksdagspartiet som står upp för asylrätten idag. Om Vänsterpartiet skulle få makten skulle vi ta vårt moraliska ansvar, och öppna gränserna igen. Sverige bar ett moraliskt ansvar att hantera flyktingkrisen på ett sådant ansvarsfullt sätt som möjligt, tills andra länder tar sitt ansvar. Bidragssystemet skulle utökas, och svenska gränser skulle öppnas igen. Vi skulle satsa stort på bostäder, som omfattar miljonprogrammet och andra bostads förslag för att utöka bostäderna för dem nya svenska medborgarna. Välfärden måste även strångt byggas upp för alla barn som kommer, sjukvård och bidragsystem. Detta skulle medföra stora utgifter som skulle kräva den svenska staten lån på flera miljarder. Det medger jag. Men då tar vi vårt moraliska ansvar, men även ser till att Sverige får nya medborgare som kan hjälpa till i den svenska välfärden, privata bolag, och i andra yrken. Detta är en stor investering för Sveriges arbetsmarknad. Visst, det tar en lång period i genomsnittet, för en flykting att etablera sig på arbetsmarknanden och kunna klara sig själv utan bidrag. Men genom rätta reformer och stor satsning på bostäder, utbildning och välfärd - är det möjligt.


Vem tycker du ska betala "kalaset"? Det måste finnas en viss ödmjukhet över det faktum att VÄLDIGT många tröttnat på att bara bidra och få otack och bekymmer som tack för mödan?

Skattekronor regnar inte som manna från himlen, även om mycket tyder på att våra politiker tycks tro så. Varje skattekrona är i grunden en solidaritetskrona. Jag tycker mig se klara tendenser på att denna kista sinar hårt på både kapital och vilja.
Citera
2016-05-27, 19:25
  #33
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Det är väl troligt att det är likadant över hela landet.
Jo det verkar det vara. Hade en bekant över som fick akut tandvärk och det fanns inte en enda tid i hela länet.
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Vad är det sen som brakar ihop?
Vården?
Socialtjänsten?
Polisen har väl redan gjort det.
Vården skulle jag gissa på. Socialtjänsten kan man ju låna pengar till men det är ju inte riktiga lika lätt att låna till dig en massa extra vårdplatser

Vilka grannländer har bra och billig privattandvård förresten? Jag antar att Norge är bra med dyrt, Finland och Danmark lär ju också ha hög standard men hur är det med baltländerna? Där borde det väl ändå vara ganska billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Detta är en stor investering för Sveriges arbetsmarknad. Visst, det tar en lång period i genomsnittet, för en flykting att etablera sig på arbetsmarknanden och kunna klara sig själv utan bidrag. Men genom rätta reformer och stor satsning på bostäder, utbildning och välfärd - är det möjligt.
Det är väldigt gulligt att det fortfarande finns folk som tror på det här. Ungefär som tonåringar som tror på tomten eller tandfen.
Citera
2016-05-27, 19:26
  #34
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs-me
Vem tycker du ska betala "kalaset"? Det måste finnas en viss ödmjukhet över det faktum att VÄLDIGT många tröttnat på att bara bidra och få otack och bekymmer som tack för mödan?

Skattekronor regnar inte som manna från himlen, även om mycket tyder på att våra politiker tycks tro så. Varje skattekrona är i grunden en solidaritetskrona. Jag tycker mig se klara tendenser på att denna kista sinar hårt på både kapital och vilja.

Den som skall betala för kostnaderna är, skatte betalarna, men även stora summor genom statligt lån. Mer information hittar du även på vansterpartiet.se
Citera
2016-05-27, 19:27
  #35
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurochs
Jo det verkar det vara. Hade en bekant över som fick akut tandvärk och det fanns inte en enda tid i hela länet.

Vården skulle jag gissa på. Socialtjänsten kan man ju låna pengar till men det är ju inte riktiga lika lätt att låna till dig en massa extra vårdplatser


Det är väldigt gulligt att det fortfarande finns folk som tror på det här. Ungefär som tonåringar som tror på tomten eller tandfen.

Varför skulle det inte gå? Hur skulle det gå till om detta infördes? Kan du komma med egna förslag? Nyfiken.
Citera
2016-05-27, 19:32
  #36
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Den som skall betala för kostnaderna är, skatte betalarna, men även stora summor genom statligt lån. Mer information hittar du även på vansterpartiet.se
Vilken bra idé. Vi höjer skatterna för de svenska hushållen som redan har över 3.4 miljoner i skulder* och sen tar sen ökar vi på statsskulden ännu mer. Allt för att det kanske någon gång i framtiden kommer löna sig.

*Det är ju bara en fanta, ett netflix abonnemang och ca 45698 quattro stagioni. Sverige är ett rikt land, vi har råd.
https://statsskuld.se/
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Varför skulle det inte gå? Hur skulle det gå till om detta infördes? Kan du komma med egna förslag? Nyfiken.
För att du tar död på skatteviljan hos folket, driver ut högpresterande svenskar till utlandet där de faktiskt får behålla sina surt förvärvade pengar och ersätter dem med lågpresterande MENA folk som trots dina fantasier aldrig någonsin kommer tillföra mer till systemet än vad de förbrukar. Det finns absolut ingenting som tyder på att invandringen någonsin kommer bli tillräckligt lönsam för att kunna upprätta hålla den välfärd som svenskarna har vant sig vid.
__________________
Senast redigerad av Aurochs 2016-05-27 kl. 19:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback