Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-26, 14:38
  #1
Medlem
angelfuck666s avatar
Hej! Köpte en nybegagnad laptop för ett tag sen med Windows 10. Efter att ha installerat om det ett flertal gånger, clean install som Ms rekommenderar, så fungerar det fortfarande inte utan kraschar alltför ofta, verkar som att det helt enkelt inte är ett färdigt OS.

Nu till frågan, laptopen hade Windows 8 installerat då den köptes ny och således finns inget klistermärke med produktnyckel, utan det skall finnas någonstans i BIOS/UEFI.
Laddade ner Magical Jelly Bean och den hittade en nyckel som det stod var till W10, inget till W8. Går det att installera W8 från ett USB-minne igen med den nyckeln eller är jag stuck med ett halvfärdigt OS som jag inte vill ha?

Skulle bli mycket tacksam för svar
Citera
2016-05-26, 14:56
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Hej! Köpte en nybegagnad laptop för ett tag sen med Windows 10. Efter att ha installerat om det ett flertal gånger, clean install som Ms rekommenderar, så fungerar det fortfarande inte utan kraschar alltför ofta, verkar som att det helt enkelt inte är ett färdigt OS.

Nu till frågan, laptopen hade Windows 8 installerat då den köptes ny och således finns inget klistermärke med produktnyckel, utan det skall finnas någonstans i BIOS/UEFI.
Laddade ner Magical Jelly Bean och den hittade en nyckel som det stod var till W10, inget till W8. Går det att installera W8 från ett USB-minne igen med den nyckeln eller är jag stuck med ett halvfärdigt OS som jag inte vill ha?

Skulle bli mycket tacksam för svar

Har du provat med att uppdatera drivisarna med hjälp av datorns hemsida samt Driver pack, Googla, och driver booster.


Ja det går, nyckeln gäller för det gamla och ny Os`et.
Citera
2016-05-26, 15:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
...
Skulle bli mycket tacksam för svar

Nej det går inte med W10-nyckeln.

Men ringer du till Microsoft så "återfår" du din Win8-nyckel på en kvart.
Citera
2016-05-26, 15:05
  #4
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du provat med att uppdatera drivisarna med hjälp av datorns hemsida samt Driver pack, Googla, och driver booster.


Ja det går, nyckeln gäller för det gamla och ny Os`et.



Har provat allt möjligt, även installerat drivrutiner manuellt och med hjälp av driver booster och andra liknande program. Börjar ge upp nu men tänkte prova lägga tillbaka 8:an först för att se om det funkar bättre med den och problemen eventuellt beror på någon hårdvara.

Stort tack för svaret!
Citera
2016-05-26, 15:09
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Har provat allt möjligt, även installerat drivrutiner manuellt och med hjälp av driver booster och andra liknande program. Börjar ge upp nu men tänkte prova lägga tillbaka 8:an först för att se om det funkar bättre med den och problemen eventuellt beror på någon hårdvara.

Stort tack för svaret!

Om den har drivisar för W10 på hemsidan så ska det gå. Installera dem i felsäk.läge.
Driver pack är lösning #2. Sist Dr.booster.
Citera
2016-05-26, 22:41
  #6
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej det går inte med W10-nyckeln.

Men ringer du till Microsoft så "återfår" du din Win8-nyckel på en kvart.


Jo det gick Aktiverat och klart, behövde inte helst skriva in koden då den hittade den själv. Efter lite pulande har jag nu en fungerande dator!

Win10 verkar vara ett enda stort virus. Skulle vara roligt att veta vad alla problem beror på, men det är väl för mycket spyware helt enkelt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback