Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-26, 14:04
  #1
Medlem
Halinders avatar
Satt nyss i luren om att installera vpn på den, för att slippa underhålla dator, laptop, mobiler etx. Enligt support ska det gå men då dom inte har support för det så visste han inte hur.

Någon här som vet?
Citera
2016-05-26, 14:10
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
Satt nyss i luren om att installera vpn på den, för att slippa underhålla dator, laptop, mobiler etx. Enligt support ska det gå men då dom inte har support för det så visste han inte hur.

Någon här som vet?

Vilken sorts VPN vill fått köra, hur vill du använda det och vilken router är det?
Citera
2016-05-26, 14:19
  #3
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vilken sorts VPN vill fått köra, hur vill du använda det och vilken router är det?

OpenVPN (ovpn.se), tunnla all data direkt igenom routern istället för att behöva installera och fixa med vpn på alla mobila enheter hemma. Routern är en Technicolor TG799vacXTREAM
Citera
2016-05-26, 14:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
OpenVPN (ovpn.se), tunnla all data direkt igenom routern istället för att behöva installera och fixa med vpn på alla mobila enheter hemma. Routern är en Technicolor TG799vacXTREAM

Om du inte har löjligt låg bandbredd i ditt avtal, så behöver din ände av VPN-krypteringen ha ganska snabbt minne och hyfsad cpu-frekvens (eller krypto-chip). Vilket gör att du i dagsläget kan bortse från i stort sett alla fläktlösa burkar.
Citera
2016-05-26, 15:16
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
OpenVPN (ovpn.se), tunnla all data direkt igenom routern istället för att behöva installera och fixa med vpn på alla mobila enheter hemma. Routern är en Technicolor TG799vacXTREAM


Jag hittar inte ens OpenVPN på featurelistan för 799-modellerna?
Citera
2016-05-26, 17:41
  #6
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag hittar inte ens OpenVPN på featurelistan för 799-modellerna?

Enligt han på supporten så kör dom något hemkokt firmware på routern och skulle fungera. Det finns iaf inte direkt i menyn något relevant alternativ, vilket är varför jag undrar hur man ska göra. Om det ens går.
Citera
2016-05-26, 18:20
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
Enligt han på supporten så kör dom något hemkokt firmware på routern och skulle fungera. Det finns iaf inte direkt i menyn något relevant alternativ, vilket är varför jag undrar hur man ska göra. Om det ens går.

Och du är säker på att han inte pratade om "passthrough" för VPN?

Well, jag vet inte, jag använder inte något som B2 skickat ut (kör Mikrotik) så jag har aldrig sett den där,i praktiken.

Men de har ju spärrat en hel del annat i den (DECT etc).
Citera
2016-05-27, 13:23
  #8
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Och du är säker på att han inte pratade om "passthrough" för VPN?

Well, jag vet inte, jag använder inte något som B2 skickat ut (kör Mikrotik) så jag har aldrig sett den där,i praktiken.

Men de har ju spärrat en hel del annat i den (DECT etc).

Rätt säker, men kan ju tänka mig köpa en annan router. Har beställt 250/100 nu. Vilken router skulle du rekommendera för att installera vpn på?
Citera
2016-05-27, 13:50
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
Rätt säker, men kan ju tänka mig köpa en annan router. Har beställt 250/100 nu. Vilken router skulle du rekommendera för att installera vpn på?

Ingen. Jag skulle välja en appliance som kör wyatta/pfSense/OPNSense. Eller möjligen DDWRT

Jag har aldrig träffat på en färdig konsumentrouter som har BRA stöd för OpenVPN.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback