Denna term, att sexköpare är "män som anser sig ha rätt att köpa andra människors kroppar", bollas ständigt runt i debatten. Även i artiklar nu i dagarna i bland annat DN, SvD och Metro.
Det är väl knappast bara jag som stör mig nåt oerhört på formuleringen?
Om vi för ögonblicket bortser från den uppenbara invändningen (det är en tjänst som säljs, inte kroppar) så vill jag först fokusera på orden "anser sig ha rätt". Dessa ord återkommer hela tiden, t.ex. i Frida Svenssons kolumn i SvD. Antar att det ska låta rått och hänsynslöst, och framkalla bilden av känslokalla män som sätter sina sexuella behov över kvinnors fria vilja.
Men vänta nu här ett tag: vad då "rätt"? Om jag utgår från mig själv så anser jag inte att jag har nån som helst rättighet till sex. Man kan bara köpa om det finns någon som är villig att sälja. Jag anser mig ha lika lite rätt till sex som jag har "rätt" till att få håret klippt, ryggen masserad eller mina avloppsrör fixade; det vill säga, finns det nån som vill utföra detta så betalar jag för det om jag anser mig behöva. Jag har ingen avsikt att tvinga någon. Dessa män finns givetvis, som skiter i sådant som samtycke, men de är rimligen i minoritet.
Nej, jag säger inte att sexsäljande är exakt samma sak som dessa yrken. Det är principen jag är ute efter.
Jag är inte nån så värst erfaren sexköpare, men två eskorter har jag träffat genom åren. Snarare än att känna mig berättigad så känner jag en enorm tacksamhet att dom var villiga att träffa mig mot ersättning. Tack för att ni finns
Jag funderar också på en annan sak. Den andra eskorten (som jag träffade helt nyligen), betalade jag för kyssar och smek, och inte sex. Detta är vad jag förstår helt lagligt. Det reser frågan: att betala en kvinna för att använda sin mun på mitt kön är att "köpa hennes kropp" enligt diverse tyckare, men att betala henne för att sticka samma tunga i min mun är alltså inte det? Hur fungerar detta egentligen?
Kan det måhända vara folks hang-ups kring sex som ligger och spökar?
Det är väl knappast bara jag som stör mig nåt oerhört på formuleringen?
Om vi för ögonblicket bortser från den uppenbara invändningen (det är en tjänst som säljs, inte kroppar) så vill jag först fokusera på orden "anser sig ha rätt". Dessa ord återkommer hela tiden, t.ex. i Frida Svenssons kolumn i SvD. Antar att det ska låta rått och hänsynslöst, och framkalla bilden av känslokalla män som sätter sina sexuella behov över kvinnors fria vilja.
Men vänta nu här ett tag: vad då "rätt"? Om jag utgår från mig själv så anser jag inte att jag har nån som helst rättighet till sex. Man kan bara köpa om det finns någon som är villig att sälja. Jag anser mig ha lika lite rätt till sex som jag har "rätt" till att få håret klippt, ryggen masserad eller mina avloppsrör fixade; det vill säga, finns det nån som vill utföra detta så betalar jag för det om jag anser mig behöva. Jag har ingen avsikt att tvinga någon. Dessa män finns givetvis, som skiter i sådant som samtycke, men de är rimligen i minoritet.
Nej, jag säger inte att sexsäljande är exakt samma sak som dessa yrken. Det är principen jag är ute efter.
Jag är inte nån så värst erfaren sexköpare, men två eskorter har jag träffat genom åren. Snarare än att känna mig berättigad så känner jag en enorm tacksamhet att dom var villiga att träffa mig mot ersättning. Tack för att ni finns
Jag funderar också på en annan sak. Den andra eskorten (som jag träffade helt nyligen), betalade jag för kyssar och smek, och inte sex. Detta är vad jag förstår helt lagligt. Det reser frågan: att betala en kvinna för att använda sin mun på mitt kön är att "köpa hennes kropp" enligt diverse tyckare, men att betala henne för att sticka samma tunga i min mun är alltså inte det? Hur fungerar detta egentligen?
Kan det måhända vara folks hang-ups kring sex som ligger och spökar?