Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-25, 20:20
  #1
Medlem
NightWalker1s avatar
jag köpte för ett tag sedan en cykel genom en gammal arbetskamrat.
nu när vädret tillåter så har jag börjat använda den. den funkar väldigt bra och så men den är så himla ful bara!
den har stått ute mycket och blivit blekt av solen och färgen är också extremt sliten så jag skulle vilja måla om den. hur gör man? vad ska man ha för färg?
Citera
2016-05-25, 20:25
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Random metallfärg eller hammarlack.

Tvätta.
Slipa.
Grundmåla.
Måla.
Citera
2016-05-25, 20:37
  #3
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Random metallfärg eller hammarlack.

Tvätta.
Slipa.
Grundmåla.
Måla.
slipa med sandpapper eller?
grundmåla?

undrar om man måste koppla bort vajrar och sånt eller om man bara kan sprejja den som den är?
kanske bara täcka över hjulen och det..
Citera
2016-05-25, 21:35
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Asså, du kanske inte vill vara så petnoga, fine men du bör ju plocka bort hjul, sadel och vajrar om du inte vill att cykeln ska se som ett transportmedel för byns luffare.

Skärmarna, styret och pedalerna kanske du kan linda in i tidningspapper.

Tvätta med T-röd. Slipa lite lätt med smärgelduk och spraya några lager. Kanske t.o.m. skippa slipningen.
Citera
2016-05-26, 11:20
  #5
Medlem
Spray är bäst, men det brukar bli lite skruvande och tejpande.


Hammarlack kan ju vara en bra ide som någon skrev. Hammerite finns i olika färger både med och utan spräcklig struktur.
Citera
2016-05-26, 11:43
  #6
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
undrar om man måste koppla bort vajrar och sånt eller om man bara kan sprejja den som den är?
kanske bara täcka över hjulen och det..
Måste? Absolut inte. Men tro mig, en tattarmålad [vad som helst] där man inte gjort den demontering och det förarbete som krävs ser bara sämre ut efter ommålning, en sliten och blekt originallack ser mycket bättre ut.
En cykel är inte avancerad, även en glad amatör med en hyfsad verktygslåda borde klara att göra demonteringen som krävs (och lägga på minnet hur saker ska sitta för att kunna få ihop den igen - fotografera gärna detaljerna) på en timme.
Citera
2016-05-26, 20:48
  #7
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Asså, du kanske inte vill vara så petnoga, fine men du bör ju plocka bort hjul, sadel och vajrar om du inte vill att cykeln ska se som ett transportmedel för byns luffare.

Skärmarna, styret och pedalerna kanske du kan linda in i tidningspapper.

Tvätta med T-röd. Slipa lite lätt med smärgelduk och spraya några lager. Kanske t.o.m. skippa slipningen.
t-röd? räcker väll med svamp och diskmekmedel? smärgelduk?

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Spray är bäst, men det brukar bli lite skruvande och tejpande.
mm får nog bli spray, om jag nu kommer göra detta. det är ju en del pillipill på en mtb.

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Måste? Absolut inte. Men tro mig, en tattarmålad [vad som helst] där man inte gjort den demontering och det förarbete som krävs ser bara sämre ut efter ommålning, en sliten och blekt originallack ser mycket bättre ut.
En cykel är inte avancerad, även en glad amatör med en hyfsad verktygslåda borde klara att göra demonteringen som krävs (och lägga på minnet hur saker ska sitta för att kunna få ihop den igen - fotografera gärna detaljerna) på en timme.

det är en mtb så det är en del pillande tror jag, med växlar och sånt.
många vajrar, tveksamt detta
Citera
2016-05-27, 00:58
  #8
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
t-röd? räcker väll med svamp och diskmekmedel? smärgelduk?

mm får nog bli spray, om jag nu kommer göra detta. det är ju en del pillipill på en mtb.



det är en mtb så det är en del pillande tror jag, med växlar och sånt.
många vajrar, tveksamt detta


Jag spraymålade en gammal militärcykel i min ungdom utan att göra något mer än att tvätta av hojen och plocka av hjulen. Slutresultatet var värre än hur den såg ut från början, men jag fick iaf ha den i fred.
Citera
2016-05-27, 11:44
  #9
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Jag spraymålade en gammal militärcykel i min ungdom utan att göra något mer än att tvätta av hojen och plocka av hjulen. Slutresultatet var värre än hur den såg ut från början, men jag fick iaf ha den i fred.
mhm. får se om jag pallar med att plocka isär den någon dag. det ser svårt ut och jag vill inte pajja den/inte kunna sätta ihop den igen. är som sagt en mtb med mycket vajrar och grejs
Citera
2016-05-27, 13:22
  #10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
mhm. får se om jag pallar med att plocka isär den någon dag. det ser svårt ut och jag vill inte pajja den/inte kunna sätta ihop den igen. är som sagt en mtb med mycket vajrar och grejs
Är det för jobbigt att ta isär den,så skit i att måla den..

Jag lackade min senaste hoj i VW-grön,bara färgen kostade typ 1000kr..

Gissa om jag slipade något innan!!
(slipade svets i flera månader,lediga helger endast dock,spacklade,slipade,spacklade,slipade osv..)

Den blev hyffsad..

Du behöver inte slipa lika mycket som jag,men rugga lacken och ta bort alla klistermärken,få bort smuts och olja.

Ta bort hjul,sadel,styre (styret kanske kan sitta kvar?) och kedja är ju inte svårt/jobbigt!

Tejpa alla kablar och "skit",kör!
Citera
2016-07-10, 10:14
  #11
Medlem
Plocka av delarna från ramen! Enklast tycker jag iallafall! Och sedan tvätta, slipa, grundmåla och måla så får du ett perfekt resultat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback