Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-25, 20:13
  #1
Medlem
locationntvas avatar
Skall registrera en se-domän, vilken domänregistrar skall jag använda? Vill använda en svensk domänregistrar.
Citera
2016-05-25, 20:16
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Jag handlar domäner på Cliche ett svenskt/danskt bolag. Billigt och har en bra kontrollpanel när du behöver förnya med mera.
Citera
2016-05-26, 06:51
  #3
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag handlar domäner på Cliche ett svenskt/danskt bolag. Billigt och har en bra kontrollpanel när du behöver förnya med mera.

Hur länge har du använt dem?

Så det kostar hela 149 kr att registrera, och nästkommande år kostar det 119 kr om jag inte skall köra hosting hos dem?
Citera
2016-05-26, 07:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Skall registrera en se-domän, vilken domänregistrar skall jag använda? Vill använda en svensk domänregistrar.

Den frågan måste koordineras med ditt långsiktiga (och kortsiktiga) behov:
  • Kör du din DNS själv.
  • Vill du enkelt kunna byta hosting för t.ex sip, mail, ddns och/eller webb.
  • Är det 'skitbrottom' att komma igång.
  • Är lägsta årskostnad viktigt för ditt beslut.

EDIT: (Och glöm inte den ökande nödvändighet DNSSEC och IPv6 har sedan ett par år.)

Eller är du bara ute efter mejladress@<min-egen>.se via typ Gmail?
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-26 kl. 07:26.
Citera
2016-05-26, 13:33
  #5
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den frågan måste koordineras med ditt långsiktiga (och kortsiktiga) behov:
  • Kör du din DNS själv.
  • Vill du enkelt kunna byta hosting för t.ex sip, mail, ddns och/eller webb.
  • Är det 'skitbrottom' att komma igång.
  • Är lägsta årskostnad viktigt för ditt beslut.

EDIT: (Och glöm inte den ökande nödvändighet DNSSEC och IPv6 har sedan ett par år.)

Eller är du bara ute efter mejladress@<min-egen>.se via typ Gmail?


Nej, inte egen DNS, trodde det bara var att peka domänen till hosting nameservern?

Ja, vill kunna byta hosting om, av en eller anledning jag inte är nöjd. Har redan hosting, tänkte i första hand köpa domän.

ja, jag vill komma igång så fort som möjligt, men om jag måste vänta en vecka är det inte hela världen.

Ja, låg årskostnad är viktigt, men kanske inte viktigast.

Och har hört att man inte kan ha whois-anonymitet när man kör .se, stämmer det verkligen?
Citera
2016-05-26, 14:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Nej, inte egen DNS, trodde det bara var att peka domänen till hosting nameservern?

Om man inte kör DNS själv så är DNS-hosting en tjänst som i (alltför) många fall är hårt kopplad till registrarfunktionen.

Likaså är många operatörer (på "leksaks"-nivån) för mail-hosting och/eller webb-hosting onödigt enkelspåriga/klåfingriga, och "förutsätter" att du även ska/vill byta till dem som registrar för att kunna köpa/konfa deras tjänster.


https://www.iis.se/domaner/registrera/se/villkor/
"Registrering av .se-domäner sker via någon av IIS återförsäljare, så kallade registrarer."

En neutral och helt "tjänstefri" registrar: https://www.sedirekt.se/ (men inte nödvändigtvis billig(-ast) ändå).
(PS Nästan enda webbplatsen man törs kolla om en .se-domän är ledig. De som drivs av hosting-sajter kan även ägna sig åt "domän-kidnappning".)


EDIT - Lättläst info: https://www.iis.se/lar-dig-mer/guide...namn/?freepuff
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-26 kl. 14:38.
Citera
2016-05-26, 19:01
  #7
Moderator
vhes avatar
Webbutveckling och javascript --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2016-06-10, 07:58
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Skall registrera en se-domän, vilken domänregistrar skall jag använda? Vill använda en svensk domänregistrar.

Om du nu inte har skaffat en eller flera domäner så kan du passa på nu -> https://www.citysites.se/kampanjer/f...or-bara-1krst/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback