Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-25, 18:20
  #1
Medlem
Vilka var de tidigare kollegor,kockar och köksmästare e.t.c. som"lurade"Wretman när han avvecklade sitt engagemang i Operakällaren,man angav Inga namn i dokumentären på tv nyss.
Varför skedde det?Varför ville man inte ens sälja åter när han och andra ville köpa i senare skede?
Citera
2016-05-25, 19:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Vilka var de tidigare kollegor,kockar och köksmästare e.t.c. som"lurade"Wretman när han avvecklade sitt engagemang i Operakällaren,man angav Inga namn i dokumentären på tv nyss.
Varför skedde det?Varför ville man inte ens sälja åter när han och andra ville köpa i senare skede?

Tänkte oxå på det och är väldigt undrande?!
För det hela verkade lite märkligt alla nämnde honom så väl förutom en som nämnde hans s.k dyslexi att han skrev lite för bra i sina brev hem till sin mamma från frankrike och usa. Visst jag tror att sverige skulle vara ett matfattigare land utan honom☺och att hsn lyckades försvenska många maträtter på både gott och ont😕
Citera
2016-05-25, 19:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe.l
Tänkte oxå på det och är väldigt undrande?!
För det hela verkade lite märkligt alla nämnde honom så väl förutom en som nämnde hans s.k dyslexi att han skrev lite för bra i sina brev hem till sin mamma från frankrike och usa. Visst jag tror att sverige skulle vara ett matfattigare land utan honom☺och att hsn lyckades försvenska många maträtter på både gott och ont😕
Att han skulle ha haft dyslexi var ju inget som han själv försökte att dölja i tex mat och minnen.
Tvärt om det var skälet till att han hamnade i yrket.
Citera
2016-05-25, 19:55
  #4
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Vilka var de tidigare kollegor,kockar och köksmästare e.t.c. som"lurade"Wretman när han avvecklade sitt engagemang i Operakällaren,man angav Inga namn i dokumentären på tv nyss.
Varför skedde det?Varför ville man inte ens sälja åter när han och andra ville köpa i senare skede?

Jag kan tänka mig att SVT tog stor hänsyn till de som var inblandade i affären eftersom flera av de inblandade fortfarande lever. Vilka dom är får andra svara på, men det är dock ingen av de nu "Kändiskockarna" som lever runt i olika TV-program...
Citera
2016-05-25, 21:20
  #5
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Vilka var de tidigare kollegor,kockar och köksmästare e.t.c. som"lurade"Wretman när han avvecklade sitt engagemang i Operakällaren,man angav Inga namn i dokumentären på tv nyss.
Varför skedde det?Varför ville man inte ens sälja åter när han och andra ville köpa i senare skede?
De som kallas Trion i dokumentären var "adminstrativ chef", "ekonomichef" och "kökschef". Den senare är Werner Vögeli.

Lite märkligt att Wretman ville sälja men ändå ha kvar inflytandet över restaurangerna. Han riskerade att bli jobbig, han kanske redan var besvärlig för de andra cheferna. De hade säkert sina skäl att manövrera ut Wretman. Det gick lika bra med selleri.
Citera
2016-05-27, 19:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjinuski
Att han skulle ha haft dyslexi var ju inget som han själv försökte att dölja i tex mat och minnen.
Tvärt om det var skälet till att han hamnade i yrket.

I dokumentären som precis sändes i 2 delar och som finns på svtplay sitter Tore själv o säger det i en intervju har för mig att det var med hagge geigert men kan missminna mig ☺
Men det märkliga är ju de brev som han skickade hem till sin mor från paris och i usa finns det inte några speciella spår av just dyslexi tror inte det var någon annan som skrev åt honom 😕
__________________
Senast redigerad av abbe.l 2016-05-27 kl. 19:32.
Citera
2016-05-27, 20:27
  #7
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Vilka var de tidigare kollegor,kockar och köksmästare e.t.c. som"lurade"Wretman när han avvecklade sitt engagemang i Operakällaren,man angav Inga namn i dokumentären på tv nyss.
Varför skedde det?Varför ville man inte ens sälja åter när han och andra ville köpa i senare skede?

"De tre"
som tog över var väl Nina von Krusenstierna, Anders Gunnarsson och Pelle Unger.
Citera
2016-05-27, 21:31
  #8
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
"De tre"[/b] som tog över var väl Nina von Krusenstierna, Anders Gunnarsson och Pelle Unger.
Nina var 18 år när Operakällaren bytte ägare, låter inte helt troligt?
Citat:
Tore Wretman drog sig tillbaka 1976 då tre av de anställda tog över ledningen, bl a Werner Vögeli.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operak%C3%A4llaren

Edit: Och fruktkakan Gunnarsson minns jag från Café Opera men var han verkligen på Operakällaren innan dess?

Edit igen: 1976 bestämde han sig för att sälja sitt livsverk till de nära medarbetarna Jan Ling, Werner Vögeli och Sven Åkerstrand i tron att koncernbolaget skulle finnas kvar och att han skulle kunna fortsätta att påverka verksamheten. Men de nya ägarna tömde snabbt koncernen till sitt eget bolag.
http://www.svd.se/tore-wretman-ateru...under-strecket
__________________
Senast redigerad av DreamTwister 2016-05-27 kl. 21:44.
Citera
2016-05-28, 09:17
  #9
Medlem
Tack för svar!Blev han lurad ekonomiskt eller bara utmanövrerad inflytandemässigt?Om blåst riktigt svinaktigt och oförlåtligt!Om man ville kunna bestämma själv kan man fatta att de nya ägarna agerade då de kanske var rädda att bakbindas av Wretman i alla frågor.
Citera
2016-05-28, 11:14
  #10
Medlem
Undrar om Wretman var så jäkla sympatisk som programmet om honom gav sken utav.

Jag tror nog en och annan har en annan bild av honom.
Citera
2016-05-28, 16:04
  #11
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Undrar om Wretman var så jäkla sympatisk som programmet om honom gav sken utav.

Jag tror nog en och annan har en annan bild av honom.
Ingen företagsledare är helt igenom symptisk, det krävs hårda nypor, stor envishet och vilja för att lyckas.
Citera
2016-05-28, 16:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Undrar om Wretman var så jäkla sympatisk som programmet om honom gav sken utav.

Jag tror nog en och annan har en annan bild av honom.


Det är ju dessa "en och annan" man vill ska skriva i denna tråd ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback