Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-26, 09:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
På Facebook dök det upp ett inlägg som var intressant dels för att det tar upp den höga frånvaron i riksdagen men även voteringarna och något slags kvitteringssystem. Den citerade politikern är gillad av en av mina FB-bekanta och därför dök den upp i mitt flöde.
Själv vet jag inte vem denna Johanna Jönsson är eller vilket parti hon företräder och det är också ointressant för frågan.
Det som är intressant är hur hon beskriver riksdagens voteringssystem. Hon säger bla att voteringarna är avgjorda i förväg och därför kan riksdagen via ett kvitteringssystem godkänna den höga frånvaron av ledamöter vid riksdagsvoteringarna.
Är detta fallet blir det ju i grunden missvisande röster och risken för fel beslut i voteringsfrågorna i riksdagen måste ju öka något enormt eller har jag missförstått det hela?


Delar av inlägget som är indelat i fyra olika delar, jag har bara tagit fram två delar av det för att inte bryta mot något regelverk.

Hur menar du? Hur skulle det annars fungera? Omröstningen i kammaren är bara en formell sak. Besluten är redan tagna i utskotten och i utskotten får det i princip inte föreligga några oklarheter om vad som kommer att hända i kammaromröstningen. Annars skulle det bli helt ohållbart och mer eller mindre kaos.

Besluten i utskotten föregås dessförinnan av en hel del informella kontakter mellan partierna. Det är här finliret och inte minst personkemin kommer till sin rätt. Vad många dessutom glömmer bort är att det finns många opolitiska tjänstemän anställda inom utskotten och de ser ibland till att besluten blir så att säga "rätt". Tro det om ni vill men så är det.

Kvittning kan också ske om det finns ledamöter som inte delar partiets syn på vilket beslut som kommer att tas. I det fallet slipper ledamoten vara med på omröstningen och behöver således kanske inte blamera sig inför sina väljare på hemmaplan.
Citera
2016-05-26, 10:56
  #14
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om folk började rösta hej vilt så kommer inget parti kunna presentera en politik för väljarna som de sen kan genomdriva.
Du talar förmodligen som du har förstånd till. Vad tror du är poängen med personval om den personens politik ändå inte ska genomföras?

Jag vill inte tro att du är helt bakom flötet så jag väljer att tolka ditt svar som att du inte till fullo inser hur indoktrinerad du är av den svenska partipolitiken, där det är verkställande utskott som bakom stängda dörrar styr politiken och alla andra ska hålla käften. Den här traditionen står förstås på rak kurs mot en ny tradition där den enskilde politikern hålls ansvarig för vad hon gjort och genomfört.

Jag förstår förstås också hur svårt det kan vara att ens vilja inse detta om man är en del av den tidigare makten eller helt enkelt inte har insett att samhället har utvecklats från tiden då patron och borgmästare bestämt satte ner foten.
Citera
2016-05-26, 14:27
  #15
Medlem
Ja självklart. Parlamentet är bara ett teater-hus utan makt.
De verkliga politiska diskussionerna är knappast öppna för offentlig insyn.
Citera
2016-05-26, 20:01
  #16
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Så de 100 som blir kvar stannar i Stockholm. De som är ute i fält gör ingen nytta, rikspolitiker behöver inte åka ut i landet och träffa väljare, företag, kommunala eller statliga verksamheter?

Nja jag tänkte väl att de utöver de 100 riksdagsledamöterna som ändå är ute i fält, fortfarande ska vara det men då enbart göra detta eftersom de tydligen är duktiga på det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback