2016-05-25, 12:02
Medlem
Visst är det tokigt! Ungefär som hur det är billigare att äta ute än att laga mat hemma. En sushitallrik går på en hundring - du får inte ens EN fisk för det priset!
Citera
2016-05-25, 12:17
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du glömmer ju alla andra kostnader för huset.

Faktum är faktiskt att utan ev. kostnad för ränta och amortering så är det billigare att bo i en normalstor svensk villa än i en hyrestvåa i en förort.

Ja, det är märkligt. I Sverige är både produktions- och driftskostnad högre för flerfamiljshus än småhus (per m2).
Citera
2016-05-25, 13:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ja, det är märkligt. I Sverige är både produktions- och driftskostnad högre för flerfamiljshus än småhus (per m2).

Jag förmodar att det har mycket med att göra att i ett småhus så tar man själv inte ut någon lön/vinst för sitt drivande/byggande. Det går, kan man säga, till dig själv för att du får bo där.

I flerfamiljshus så ska byggherren göra pengar på produktionen och fastighetsägaren ska ha lön för att de driver den.

Ändå tycks det att hyran ligger låg och åtminstone Anders Borg tycker att hyran bör höjas för att stimulera byggandet av fler hyresrätter.
Citera
2016-05-25, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vintersommar
Förutsatt att man har 10 mille att pytsa in (och har 3 mille placerade hos Avanza) kan man låna 10 miljoner till av dem till 0,79% ränta.
10 000 000 * 0,0079 * 0,7 / 12 = 4608/månad.

Vad säger ni? Lite kul är det allt. Vet att det är svårt att skramla ihop 13 miljoner men OM man har det sitter man VÄLDIGT bra till. Man kan ju också suttit i huset länge och lyckats värdera upp det.

https://www.avanza.se/vart-utbud/pb/superbolanet.html
Du verkar leva i en drömvärd.... Hur många har 13 mille över.
Sedan glömmer du att en av det minsta kostnaderna när man bor i villa är räntan. Uppvärmning är nog tyngsta pucken i vår villa skulle tro att det är det för andra också. Sedna tillkommer en massa annat. En buffert för renovering är rätt hög den med.
Citera
2016-05-25, 14:52
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag förmodar att det har mycket med att göra att i ett småhus så tar man själv inte ut någon lön/vinst för sitt drivande/byggande. Det går, kan man säga, till dig själv för att du får bo där.

I flerfamiljshus så ska byggherren göra pengar på produktionen och fastighetsägaren ska ha lön för att de driver den.

Ändå tycks det att hyran ligger låg och åtminstone Anders Borg tycker att hyran bör höjas för att stimulera byggandet av fler hyresrätter.

Det är den naturliga första tanken. Men jag är högst tveksam till att det är förklaringen. Jag tror snarare att myndighetskrav, inklusive kommunkrav, har varit extremt kostnadsdrivande i produktionen av flerfamiljshus. Liksom svenska byggmetoder på området. På driftssidan så präglas drift och förvaltning av flerfamiljshus av en stor portion ineffektivitet. Det finns ingen stark vicesheriff som tillvaratar ägarnas intresse fullt ut och verkar kostnadssänkande. D.v.s. den person som vore jämförbar med småhusägaren. Brf:er är goda exempel. Förvaltningen sköts ofta av ett företag, t.ex. ISS. Och det företaget är mer kompis med utförarna av de tjänster de köper å brf:ens vägnar, än vad de är med brf:en - deras uppdragsgivare. Incitamenten att vara en duktig inköpare är noll. Brf:en är en svag ägare.
Flerfamiljshusen är också fast i tekniska lösningar på ett annat sätt än småhusägaren. Det är svårt och trögt att driva förbättringsfrågor likaväl som implementering av nya lösningar.
Citera
2016-05-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Om man istället hade investerat de där tio miljonerna och fått 4,8 % i avkastning så hade man fått en avkastning på 40 000 i månaden. Du bör ju rimligtvis lägga med den alternativkostnaden i din beräkning.

men en 10 miljonersvilla kan ju gå upp mer än så i värde på ett år.
så villan är ju också en investering som kan ge avkastning.
Citera
2016-05-25, 15:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är den naturliga första tanken. Men jag är högst tveksam till att det är förklaringen. Jag tror snarare att myndighetskrav, inklusive kommunkrav, har varit extremt kostnadsdrivande i produktionen av flerfamiljshus. Liksom svenska byggmetoder på området. På driftssidan så präglas drift och förvaltning av flerfamiljshus av en stor portion ineffektivitet. Det finns ingen stark vicesheriff som tillvaratar ägarnas intresse fullt ut och verkar kostnadssänkande. D.v.s. den person som vore jämförbar med småhusägaren. Brf:er är goda exempel. Förvaltningen sköts ofta av ett företag, t.ex. ISS. Och det företaget är mer kompis med utförarna av de tjänster de köper å brf:ens vägnar, än vad de är med brf:en - deras uppdragsgivare. Incitamenten att vara en duktig inköpare är noll. Brf:en är en svag ägare.
Flerfamiljshusen är också fast i tekniska lösningar på ett annat sätt än småhusägaren. Det är svårt och trögt att driva förbättringsfrågor likaväl som implementering av nya lösningar.
Det är sant, det har också betydelse. Byggarna borde bli lika effektiva i att slå upp ett hyreshus som villabyggarna är på att bygga en villa. Men kommunen har också mer synpunkter på utseende på ett flerfamiljshus än vad de har på en villa, därav också mer kostsamt.

Sedan ska man inte glömma att ett flerfamiljshus har fler kök och toaletter än en vanlig villa så att det blir mer produktionskostnad per m² är nog inte så konstigt.

Men det är nog mycket som påverkar.
Citera
2016-05-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
men en 10 miljonersvilla kan ju gå upp mer än så i värde på ett år.
så villan är ju också en investering som kan ge avkastning.
Hur får du ut din avkastning, sälja takpannorna eller?
Citera
2016-05-25, 15:25
Medlem
medlem9001s avatar
Fan vad bra idé , nu behöver jag bara 10 miljoner kronor för att sätta den i verket!
Citera
2016-05-25, 16:25
Medlem
Alternativkostnaden på 10 000 000?

Jag har en bättre idé, spara ihop 20 000 000. Låna sen tio för 0.79% (tror inte du får låna mer än du har placerat men kan ha fel) och satsa de på högavkastande aktier kanske ligger runt 4% direktavkastning, lågt räknat; 1% försvinner i skatt och räntekostnad (efterränteavdrag), Ie 300 000 om året skattat och klart.

Alternativ kostnaden på dessa 10 000 000 är lågt räknat 350 000 om året, knappa 30 000 i månaden netto.
Citera
2016-05-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Så, du tar enbart räntekostnaden för villan och jämför med en hyra som inkluderar räntekostnader, uppvärmning, sophämtning, underhåll, m.m?

Idiot.
Amen.
Citera
2016-05-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur får du ut din avkastning, sälja takpannorna eller?

Jag säljer förstås huset och köper något billigare. Eller om jag har varit planerande nog -hämtar en lägenhet ur hyresbostadskön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in