Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag förmodar att det har mycket med att göra att i ett småhus så tar man själv inte ut någon lön/vinst för sitt drivande/byggande. Det går, kan man säga, till dig själv för att du får bo där.
I flerfamiljshus så ska byggherren göra pengar på produktionen och fastighetsägaren ska ha lön för att de driver den.
Ändå tycks det att hyran ligger låg och åtminstone Anders Borg tycker att hyran bör höjas för att stimulera byggandet av fler hyresrätter.
Det är den naturliga första tanken. Men jag är högst tveksam till att det är förklaringen. Jag tror snarare att myndighetskrav, inklusive kommunkrav, har varit extremt kostnadsdrivande i produktionen av flerfamiljshus. Liksom svenska byggmetoder på området. På driftssidan så präglas drift och förvaltning av flerfamiljshus av en stor portion ineffektivitet. Det finns ingen stark vicesheriff som tillvaratar ägarnas intresse fullt ut och verkar kostnadssänkande. D.v.s. den person som vore jämförbar med småhusägaren. Brf:er är goda exempel. Förvaltningen sköts ofta av ett företag, t.ex. ISS. Och det företaget är mer kompis med utförarna av de tjänster de köper å brf:ens vägnar, än vad de är med brf:en - deras uppdragsgivare. Incitamenten att vara en duktig inköpare är noll. Brf:en är en svag ägare.
Flerfamiljshusen är också fast i tekniska lösningar på ett annat sätt än småhusägaren. Det är svårt och trögt att driva förbättringsfrågor likaväl som implementering av nya lösningar.