Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-26, 22:31
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hagamannen är väl ett ganska lysande exempel på ett fall som ältas beroende på att svenskt ursprung i Sverige för en GM brukar vara det mest uppmärksammande i media. Det blir sådant folk minns just därav. Vilket givetvis beror på att media vill sälja och att läsa om svenska våldtäktsmän och mördare säljer mer utifrån det kunde ju varit någon jag kände! Att svenskar begår brott i Sverige är sedan ganska givet och vore ganska märkligt om så inte var fallet.

Men utifrån då TS frågeställning så kan jag inte komma på något fall. Sedan har vi förvisso inte alltid vetskap om BOs religion eller etnicitet men i de fall där vi nu har där det speciellt när det eskalerat till mord så inte heller där kan jag komma på ett fall. Närmaste där i minnet ligger ett par fall med svenska män som GM och BO med asiatiskt ursprung.

Fixeringen handlar om just detta om nu det ligger ett hatbrottsmotiv bakom. Där är ju då en fråga om etnicitet både gällande GM och BO viktig och något som också kartläggs i andra länder.

Hagamannen fick extremt mycket uppmärksamhet inte pga etnicitet utan pga att det var en serie överfall, våldtäkter och mordförsök under en längre tid.
Han satte skräck i en hel stad under 7år.

Annars så brukar de offer som får mest uppmärksamhet i media(och på FB) vara snygga/söta unga vita flickor som t.ex. Lisa Holm.


Den här tråden handlar dock inte om etnicitet utan om BOs religion och det är något som enbart uppmärksammas på om det är relevant för brottet. När det gäller våldtäkt så kan jag inte påminna mig om ett enda fall där man nämnt något alls om religion och bara sällan etnicitet nämns.
Citera
2016-05-26, 23:52
  #50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hagamannen fick extremt mycket uppmärksamhet inte pga etnicitet utan pga att det var en serie överfall, våldtäkter och mordförsök under en längre tid.
Han satte skräck i en hel stad under 7år.

Annars så brukar de offer som får mest uppmärksamhet i media(och på FB) vara snygga/söta unga vita flickor som t.ex. Lisa Holm.

Det är nog snarast så att ju mer svenska de inblandade är, desto mer medial uppmärksamhet. Det gäller både gärningsman och offer.

Fast det beror inte på någon konspiration, utan på att den världen är mer tillgänglig för journalisterna (som nästan alltid själva är vita). Jag tror också att vi hellre läser om brott där GM eller BO delar några egenskaper med läsaren.

Så, jag tror nog att Hagamannen hade fått lite mindre uppmärksamhet om han hade varit av utländskt börd.
Citera
2016-05-27, 07:13
  #51
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är nog snarast så att ju mer svenska de inblandade är, desto mer medial uppmärksamhet. Det gäller både gärningsman och offer.

Fast det beror inte på någon konspiration, utan på att den världen är mer tillgänglig för journalisterna (som nästan alltid själva är vita). Jag tror också att vi hellre läser om brott där GM eller BO delar några egenskaper med läsaren.

Så, jag tror nog att Hagamannen hade fått lite mindre uppmärksamhet om han hade varit av utländskt börd.

Du har helt rätt!

Fanns en pedofil-ring i Storbritanien där just detta hände, polisen fick nys om det redan 1999 men gjorde inget förrän 2011.
Detta resulterade i att minst 1400 flickor blev våldtagna av dessa muslimer.

Polisen och media jobbade aktivt för att inte tro på de utsattas berättelser eftersom det var "obekvämt" pga förövarnas etnicitet och religion.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...140-YEARS.html
http://www.bbc.com/news/uk-england-s...shire-28939089
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback