Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-24, 21:58
  #1
Medlem
RobertusCaesars avatar
Hej flashbackare! Mitt första egna ämne här, känns ju lite sådär att det ska vara ett ämne som detta men jaja..

Hursomhelst! Saken är den att jag tog studenten förra året och har sedan dess jobbat. Under förra hösten och fram tills april nu i år har jag hunnit plöja tre jobb och fått sparken från alla tre!! Nu undrar ni säkert hur man lyckas med något sådant - och ärligt talat så vet jag inte själv säkert svaret på frågan.

Planen är den att jag ska flytta och studera ekonomi i Lund till hösten, (längar något oerhört), men det är ju trots allt drygt tre månader kvar innan detta och jag mår riktigt dåligt av att vara sysslolös under dagarna. Den dryga månad som gått har varit en pina. Jag har personligen gått in i nästan varenda butik i hela staden för att försöka få jobb, pratat med chefer och allt vad det är i hopp om att kunna få iaf lite extraarbete, men utan resultat. Var på intervju till bl.a. Mcdonalds, men fick idag svar att dem inte vill ha mig. (var inte värst förvånad med tanke på mina referenser).

Jag har pissigt självförtroende, alltid haft, men uppfattas på något sätt ändå som arrogant.. (överkompensation?). Jag har försökt bli lite mer "normal", inte sådär översittar-aktig som jag kan uppfattas, men inte heller det har jag klarat. Intervjun gick dåligt just av denna anledning, och jag kände det när jag satt där.

Känns som att jag hamnade litegrann på sidorspår, men nåväl. Det jag behöver hjälp med är väl främst hur jag ska gå vidare..? Jag har inte varit med i A-kassa eller något sådant men kan jag ändå få någon form av ersättning?

Sen ska jag som sagt studera om ca tre månader, men om jag går till arbetsförmedlingen så måste jag väl acceptera första jobberbjudande jag får(?) Vill ju väldigt gärna studera igen (det enda i livet jag verkar vara bra på), så isåfall behöver jag ju ett sommarjobb enbart då jag ej vill jobba mer än till mitten av augusti.

Känner att jag bara bajsar ord, men frågan: Kan jag få någon ekonomisk ersättning för att vara arbetslös trots att jag, mig veteligen, aldrig betalat till a-kassa? Och slutligen, om jag får jobb genom arbetsförmedling, måste jag då ta det även om det sträcker sig längre än vad jag "önskar"?




Är mycket tacksam för hjälp. Väntar på era svar (vad annars ska en arbetslös idiot som jag göra liksom)

Mvh RB
Citera
2016-05-24, 22:43
  #2
Medlem
Tror du kan få runt 3200-3800 kr i månaden så länge du är inskriven på arbetsförmedlingen, kvittar a kassa eller ej. Du kommer nog inte få ett riktigt jobb under dessa tre månader utan vad jag hört så får man pengar för att dyka upp på möten då och då. Annars får någon rätta mig om något eller inget av detta stämmer!
Citera
2016-05-24, 22:46
  #3
Medlem
Om du arbetade minst 6 månader på ditt senaste jobb så har du rätt till A-kassa. Arbetsförmedlingen kan begära att du deltar på meningslösa kurser och så, men vad jag förstår så arbetar dom ganska så långsamt. Och du kan tacka nej till ett fåtal jobb innan dom kräver att du tackar ja. Så med andra ord så kommer dom där 3 månaderna att hinna ticka förbi utan problem.
Citera
2016-05-24, 23:02
  #4
Medlem
RobertusCaesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Om du arbetade minst 6 månader på ditt senaste jobb så har du rätt till A-kassa. Arbetsförmedlingen kan begära att du deltar på meningslösa kurser och så, men vad jag förstår så arbetar dom ganska så långsamt. Och du kan tacka nej till ett fåtal jobb innan dom kräver att du tackar ja. Så med andra ord så kommer dom där 3 månaderna att hinna ticka förbi utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av mirazol
Tror du kan få runt 3200-3800 kr i månaden så länge du är inskriven på arbetsförmedlingen, kvittar a kassa eller ej. Du kommer nog inte få ett riktigt jobb under dessa tre månader utan vad jag hört så får man pengar för att dyka upp på möten då och då. Annars får någon rätta mig om något eller inget av detta stämmer!


Tack så mycket båda två för svaren! Mitt "rekord" är fem månader, alltså en månad för lite för a-kassa då.. Det går inte att lösa ändå?

Sen hur skriver man in sig på arbetsförmedlingen? Går man bara rakt in, frågar efter en som sysslar med sådant och så blir man inskriven? Jag är som ni kanske förstår ganska oerfaren vad gäller sånt här..
Citera
2016-05-24, 23:04
  #5
Medlem
RobertusCaesars avatar
Oj, juste. Måste jag nämna till dem på arbetsförmedlingen att jag ska studera till hösten, eller kommer detta bara sätta käppar i hjulet för mig?
Citera
2016-05-24, 23:48
  #6
Medlem
Man går till arbetsförmedlingen och berättar om sin situation, du får välja "aktivitet" (och det är den aktivitet du ska göra för att få pengarna, de där meningslösa mötena som sker då och då). Det brukar gå fort bara man går dit och gör som jag skrev ovan.
Citera
2016-05-25, 00:08
  #7
Medlem
RobertusCaesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirazol
Man går till arbetsförmedlingen och berättar om sin situation, du får välja "aktivitet" (och det är den aktivitet du ska göra för att få pengarna, de där meningslösa mötena som sker då och då). Det brukar gå fort bara man går dit och gör som jag skrev ovan.


Okej. Men vet du hur det är med studierna? Ska jag berätta att jag ska studera om tre månader, eller kommer de inte hjälpa mig då? Tack för hjälpen förresten!
Citera
2016-05-25, 00:45
  #8
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Har du blivit avskedad 3 gånger under en och samma ersättningsperiod kommer du att få din ersättning indragen från A-kassan.
Citera
2016-05-25, 00:49
  #9
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Har du blivit avskedad 3 gånger under en och samma ersättningsperiod kommer du att få din ersättning indragen från A-kassan.
Frågan är hur fan har du blivit avskedad? Man måste ställa till det ordentligt. Det handlar inte om att vara lite lat. Man måste göra saker regelbundet och TS har säkerligen fått varningar från sina chefer. En gång är väl okej, men tre är något som är vääääldigt konstigt här.
Citera
2016-05-25, 03:03
  #10
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Frågan är hur fan har du blivit avskedad? Man måste ställa till det ordentligt. Det handlar inte om att vara lite lat. Man måste göra saker regelbundet och TS har säkerligen fått varningar från sina chefer. En gång är väl okej, men tre är något som är vääääldigt konstigt här.

Njae, riktigt så är det inte. Försvarar inte TS, men många företag väljer att sparka folk under provanställningen som inte riktigt har vad som krävs, istället för att hjälpa individen att komma på rätt köl. Dåliga attityder och liknande kan man bli uppsagd för, vilket TS själv har medgett att han har. Så det behöver inte vara så att han gjort något helknäppt flera gånger i rad, utan att dom helt enkelt inte diggat honom och hans approach till jobben och därmed kickat honom. Det är troligast.

Jobbar själv på att ställe med sjuk rulians, har sett många personer komma och gå lika snabbt, inte för att dom gjorde något heltokigt, utan för att de helt enkelt inte gick in 110% på jobbet.

Till TS: Gå in på AF och sortera på sommarjobb. Personlig assistent behövs typ alltid, det kanske man kan jobba som kort tid? I värsta fall får du ju dra en saga om att du är redo att jobba sålänge det krävs
__________________
Senast redigerad av thejam 2016-05-25 kl. 03:09.
Citera
2016-05-25, 03:23
  #11
Medlem
Intressant med uppsägning 3 ggr på kort tid. Som sagt brukar krävas en del. Visst, provanställning och sen få gå men samma sak på tre olika ställen? Lite märkligt...

Det är inte så att du haft "timanställning"?

För a-kassa gäller väl medlemskap i x antal månader och sen arbetsvillkor som måste uppfyllas. Vad gäller AF vet jag inte...

Vad ska du plugga?
Citera
2016-05-25, 05:08
  #12
Medlem
Den genomsnittlige ekonomen är både dryg och dum i huvudet, så om du inte klarar av vanliga arbeten så spår jag dig en lysande framtid inom denna avskrädesbransch. Lycka till i hipster- och tillika skitstaden Lund. Tre månader utan arbete klarar du säkert av - du tycks inte vilja arbeta...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback