Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-24, 21:27
  #1
Medlem
DeMo_Ds avatar
På ett ungefär? 15ml

Jag siktar på 8g men appen säger 15... Låter lite mycket.
Citera
2016-05-24, 21:34
  #2
Medlem
DeMo_Ds avatar
Får ta o skaffa mig en våg.
Citera
2016-05-24, 21:37
  #3
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
På ett ungefär? 15ml

Jag siktar på 8g men appen säger 15... Låter lite mycket.

Jag gissar på ca 9-10g. Ska försöka gå in och mäta när jag rökt klart.
Är det rostade eller torkade kärnor?
Citera
2016-05-24, 21:38
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
På ett ungefär? 15ml

Jag siktar på 8g men appen säger 15... Låter lite mycket.

Är det så svårt att kolla själv?
Så här gör du:
Ta en matsked. Tarera vågen så skeden inte väger något.
Fyll den med solroskärnor. (Kanske rågad?)
Väg på bra brevvåg.
Klart!

Kjell och company sålde digitala "brevvågar" för 50:- styck. Detta var några år sedan. Ordinarie pris var över 300:-. Upplösning 0,1 gram.

Off topic: Om du känner dig tvingad att väga gram hit och dit, när det gäller "fågelfrön", har du nog betydligt värre problem gällande din hälsa. Varför ska du väga "fågelfrön", och varför är det viktigt "8 gram" eller "15 gram"?
Citera
2016-05-24, 21:41
  #5
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det så svårt att kolla själv?
Så här gör du:
Ta en matsked. Tarera vågen så skeden inte väger något.
Fyll den med solroskärnor. (Kanske rågad?)
Väg på bra brevvåg.
Klart!

Kjell och company sålde digitala "brevvågar" för 50:- styck. Detta var några år sedan. Ordinarie pris var över 300:-. Upplösning 0,1 gram.

Off topic: Om du känner dig tvingad att väga gram hit och dit, när det gäller "fågelfrön", har du nog betydligt värre problem gällande din hälsa. Varför ska du väga "fågelfrön", och varför är det viktigt "8 gram" eller "15 gram"?

Fan vad negativ du var. Jag har inga hälsoproblem anledningen till jag vill veta är för att jag tar 4 matskedar om gången i min gröt och det är mycket extra kalorier och eftersom jag räknar i en app vill jag det ska vara rätt. Är nog något fel på dig, så jävla sur och börjar anta saker.
Citera
2016-05-24, 21:42
  #6
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Jag gissar på ca 9-10g. Ska försöka gå in och mäta när jag rökt klart.
Är det rostade eller torkade kärnor?

Gör så det är naturella risenta... Har det i gröten för att öka proteinmängden och göra det fullvärdigt. Samt få i mig lite fett.
__________________
Senast redigerad av DeMo_D 2016-05-24 kl. 21:46.
Citera
2016-05-24, 21:52
  #7
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Gör så det är naturella risenta... Har det i gröten för att öka proteinmängden och göra det fullvärdigt. Samt få i mig lite fett.

Wow. Låter awesome.
Hade inga solroskärnor kvar, men måttade upp 3*5ml (tre teskedsmått) torkade vita bönor. Tänkte ration volym/densitet kunde jämföras lite...
Här är resultatet:
http://m.imgur.com/yulnTFJ
Citera
2016-05-24, 21:56
  #8
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Wow. Låter awesome.
Hade inga solroskärnor kvar, men måttade upp 3*5ml (tre teskedsmått) torkade vita bönor. Tänkte ration volym/densitet kunde jämföras lite...
Här är resultatet:
http://m.imgur.com/yulnTFJ

Tack chefen, då säger vi 10g tycker jag
Skaffar våg vid löning
Citera
2016-05-24, 22:01
  #9
Medlem
En matsked med frön brukar ligga runt 10 gram.
Citera
2016-05-24, 22:22
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMo_D
Fan vad negativ du var. Jag har inga hälsoproblem anledningen till jag vill veta är för att jag tar 4 matskedar om gången i min gröt och det är mycket extra kalorier och eftersom jag räknar i en app vill jag det ska vara rätt. Är nog något fel på dig, så jävla sur och börjar anta saker.

Sorry, jag menade inte att vara sur. Absolut inte. Ber om ursäkt!
Mitt tips: Ta en matsked eller fyra, det diffar nog inte så mycket. Väg istället gröten! Den borde vara lättare att väga rätt än några skedar "fågelfrön".. (Gröten väger nog mer, och därför enklare att portionera rätt, är min tanke.)

Själv äter jag havregrynsgröt varje morgon, sovjetiskt recept, och lägger i ett smöröga. Till detta dricker jag ett stort glas mjölk och därefter kaffe. Håller mig igång hela arbetsdagen!
Citera
2016-05-24, 22:35
  #11
Medlem
ozznujens avatar
10 gram blir fint ja.

http://imgur.com/zjn9djh
Citera
2016-05-25, 20:57
  #12
Medlem
DeMo_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sorry, jag menade inte att vara sur. Absolut inte. Ber om ursäkt!
Mitt tips: Ta en matsked eller fyra, det diffar nog inte så mycket. Väg istället gröten! Den borde vara lättare att väga rätt än några skedar "fågelfrön".. (Gröten väger nog mer, och därför enklare att portionera rätt, är min tanke.)

Själv äter jag havregrynsgröt varje morgon, sovjetiskt recept, och lägger i ett smöröga. Till detta dricker jag ett stort glas mjölk och därefter kaffe. Håller mig igång hela arbetsdagen!

2dl havregryn är 80gram har räknat ut kcal på det redan.
4 matskedar "fågelfrön" har nästan lika mycket energi i sig som 2dl av havren så varje matsked spelar visst roll om man ser över ett års period Anledningen är också att man vill veta hur mycket protein och fett man får i sig, varje gram räknas .. sen behöver man inte vara lika nitisk som mig

Bra med havregrynsgröt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback