Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-24, 19:45
  #1
Medlem
Provocative2.0s avatar
Just nu har mina hundar en vanlig magsjuka.
Men när den första drog igång så ringde jag veterinär. Hon frågade om maten jag gav som är ett skitmärke med snarlik sammansättning som de dyra märkena de tar på finaffärerna.
Vi pratade runt lite o sedan kom tipset på ris. Detta vet alla som haft hund att det är bra för dåliga magar.
Men sedan kom det som fick mig att fundera.
Hon sa "men du kanske inte vill ge spannmål då du kör med spannmålsfritt".
Denna veterinär föder även upp min ras.

Detta fick mig att fundera. Är det en mani vi håller på med när vi ska ha spannmålsfri mat till hundarna.
Motiveringen jag hört är att hundar är köttätare. Säg det till mina hundar som äter allt. Gärna ur soppåsen.
Samma sak med gräs. Har inte haft en hund som inte ätit iaf vårens spädgräs.

Anledningen till denna tråd är att jag funderar på att testa ett foder när hundarna mår bättre som har en viss del spannmål. Känns på något sätt att de behöver även detta.
Citera
2016-05-24, 20:29
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Hundar är lite allätare, i huvudsak animalisk föda men med en del vegetabiler (tex maginnehåll från bytesdjur) slinker med det ochså.

Problemet med mycke av maten är att det inte är lite spannmål, utan mestadels spannmål och dessutom av usel kvalite.


Kokt ris och fisk några dagar för att få bukt med en dålig mage är ju helt annat än att mata i dom mest bara billigt spannmål hela tiden.
Citera
2016-05-24, 20:56
  #3
Medlem
Photoshoppeds avatar
Vi människor äter också all möjlig skit. Men är det bra för våra hjärtan, kärl och leder? Nej knappast. Det är ju det perspektivet du måste ha.
Citera
2016-05-25, 12:32
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Bra svar så långt.
Det jag nu insåg är att mitt spannmålsfria är Lamm o Ris. Så helt animaliskt är det inte.
Citera
2016-05-25, 12:38
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bra svar så långt.
Det jag nu insåg är att mitt spannmålsfria är Lamm o Ris. Så helt animaliskt är det inte.

Många är av åsikten att ris är bättre än andra spannmål. Men med tanke på vilken skit man kan hitta i billigt ris (arsenik tex) så vettefasen.
Citera
2016-05-25, 12:39
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många är av åsikten att ris är bättre än andra spannmål. Men med tanke på vilken skit man kan hitta i billigt ris (arsenik tex) så vettefasen.
Citera
2017-03-12, 09:02
  #7
Medlem
JoeDevolas avatar
Lånar tråden för ett spörsmål...

Söker ett foder som är lämpligt att ha i fickan som belöning. Det ska vara nyttigt och får gärna innehålla små mängder spannmål. Det får heller inte vara för hårt, då min glupska hund kan svälja mycket hård torrfoder helt som han sedan hostar upp.

Alltså: nyttigt, gärna kyckling, sockerfritt såklart och inte för blött/klibbigt. Kvalitet prioriteras före pris. Och det ska handlas på nätet, eftersom det inte verkar finnas vad jag söker i vanliga butiker, men motbevisa mig gärna på sista punkten.
Citera
2017-03-12, 10:28
  #8
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Lånar tråden för ett spörsmål...

Söker ett foder som är lämpligt att ha i fickan som belöning. Det ska vara nyttigt och får gärna innehålla små mängder spannmål. Det får heller inte vara för hårt, då min glupska hund kan svälja mycket hård torrfoder helt som han sedan hostar upp.

Alltså: nyttigt, gärna kyckling, sockerfritt såklart och inte för blött/klibbigt. Kvalitet prioriteras före pris. Och det ska handlas på nätet, eftersom det inte verkar finnas vad jag söker i vanliga butiker, men motbevisa mig gärna på sista punkten.

Har alltid Acana Lamm och äpple i fickan på promenader. Det funkar utmärkt att belöna med och sväljs utan problem fast jag har en liten hund. Finns på nätet. Det är i och för sig spannmålsfritt, men det kanske inte gör ngt?
Citera
2017-03-12, 11:59
  #9
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Lånar tråden för ett spörsmål...

Söker ett foder som är lämpligt att ha i fickan som belöning. Det ska vara nyttigt och får gärna innehålla små mängder spannmål. Det får heller inte vara för hårt, då min glupska hund kan svälja mycket hård torrfoder helt som han sedan hostar upp.

Alltså: nyttigt, gärna kyckling, sockerfritt såklart och inte för blött/klibbigt. Kvalitet prioriteras före pris. Och det ska handlas på nätet, eftersom det inte verkar finnas vad jag söker i vanliga butiker, men motbevisa mig gärna på sista punkten.

Lidl har små, mjuka tuggpinnar i styckförpackningar som man kan bryta av en bit av, sålänge man viker förpackningen över så håller dom sig mjuka länge (jag brukar köpa kattvarianten då dom är mindre, men fler per förpackning).

Annars så kan du tillverka eget av lever, koka levern , tärna i lagom stora bitar och torka i ugn till lagom hårdhet.
Citera
2017-03-12, 12:55
  #10
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Har alltid Acana Lamm och äpple i fickan på promenader. Det funkar utmärkt att belöna med och sväljs utan problem fast jag har en liten hund. Finns på nätet. Det är i och för sig spannmålsfritt, men det kanske inte gör ngt?

Spannmålsfritt är absolut ingen nackdel. Bra tips, tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lidl har små, mjuka tuggpinnar i styckförpackningar som man kan bryta av en bit av, sålänge man viker förpackningen över så håller dom sig mjuka länge (jag brukar köpa kattvarianten då dom är mindre, men fler per förpackning).

Annars så kan du tillverka eget av lever, koka levern , tärna i lagom stora bitar och torka i ugn till lagom hårdhet.

Han får lite lever, men det är så rikt på A-vitamin att det kan leda till förgiftning om man inte är väldigt försiktig med mängderna. Sockerfri blodpudding brukar jag torka också.

Ska kolla upp Lidl. Tack för tipset.
Citera
2017-03-12, 16:38
  #11
Medlem
TerraIncognitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Detta fick mig att fundera. Är det en mani vi håller på med när vi ska ha spannmålsfri mat till hundarna.
Motiveringen jag hört är att hundar är köttätare. Säg det till mina hundar som äter allt. Gärna ur soppåsen.
Samma sak med gräs. Har inte haft en hund som inte ätit iaf vårens spädgräs.

Om en hund mår dåligt av spannmål ska man givetvis inte ge det - men faktum är, vilket jag fick lära mig först för ett litet tag sedan, att spannmål (stärkelse) hos hundar faktiskt har en hög smältbarhet, >98%. Slänger in några länkar för den intresserade.

http://stud.epsilon.slu.se/7903/11/lund_j_150507.pdf
http://www.nature.com/news/dog-s-din...cation-1.12280
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=412
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback