Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-24, 18:55
  #1
Medlem
OU812vanhalens avatar
Jag har en stationär dator, 1 år gammal.
Jag märkte att internethastigheten gick långsammare och långsammare (mätte på bredbandskollen) till slut var den nere på 0 och internet funkade inte.
Så jag återställde datorn med hjälp av återställningspunkten, och det fungerade igen och funkade några dagar.
Sen samma sak igen, men denna gången hjälpte inte att återställa datorn.
Så jag testade med kabel, det funkade inte heller.
Då satte jag in ett gammal externt nätverkskort via usb så jag kan ansluta till internet igen.

Min fråga är nu, vad ska jag göra.
Är det lönt att reklamera eller finns det något man kan göra ?

Jag har uteslutit att det är fel på nätverket.
Tacksam för svar.
Citera
2016-05-24, 19:01
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
Jag har en stationär dator, 1 år gammal.
Jag märkte att internethastigheten gick långsammare och långsammare (mätte på bredbandskollen) till slut var den nere på 0 och internet funkade inte.
Så jag återställde datorn med hjälp av återställningspunkten, och det fungerade igen och funkade några dagar.
Sen samma sak igen, men denna gången hjälpte inte att återställa datorn.
Så jag testade med kabel, det funkade inte heller.
Då satte jag in ett gammal externt nätverkskort via usb så jag kan ansluta till internet igen.

Min fråga är nu, vad ska jag göra.
Är det lönt att reklamera eller finns det något man kan göra ?

Jag har uteslutit att det är fel på nätverket.
Tacksam för svar.

Återställningspunkter och liknande hjälper inte i ditt fall. Du ska installera om windows rent. Dvs. att allt raderas från datorns systemdisk, och installerar om windows totalt.
Har du windows 10, ska du ladda ner en bootbar USB-version, och däreter köra "clean install".
Då borde det fungera! (Om du har en win10-licens innan!, annars går det inte.)
Citera
2016-05-24, 20:23
  #3
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Återställningspunkter och liknande hjälper inte i ditt fall. Du ska installera om windows rent. Dvs. att allt raderas från datorns systemdisk, och installerar om windows totalt.
Har du windows 10, ska du ladda ner en bootbar USB-version, och däreter köra "clean install".
Då borde det fungera! (Om du har en win10-licens innan!, annars går det inte.)

Usch vad drygt. Ja jag har windows 10. Kan jag få lite mer info om vad som tros har hänt. Finns det verkligen ingen annan lösning än detta ?
Citera
2016-05-24, 21:15
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
Usch vad drygt. Ja jag har windows 10. Kan jag få lite mer info om vad som tros har hänt. Finns det verkligen ingen annan lösning än detta ?

Enklaste lösningen har du redan fått. Tyvärr är den inte enklare än så. Att sitta och felsöka en dator med felaktig mjukvara tar mer tid och kraft än att blåsa ren burken....
Citera
2016-05-25, 02:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
Usch vad drygt. Ja jag har windows 10. Kan jag få lite mer info om vad som tros har hänt. Finns det verkligen ingen annan lösning än detta ?

Det var för lite detaljer i din "tidslinje"/problembeskrivning, men OM du inte använt Win10 hela tiden och prestandan sjönk EFTER Win10 i din maskin:
  1. Du har inget hårdvarufel alls.
  2. Drivrutinen till ditt MB och/eller nätverkshårdvara är inte Win10-kompatibel/-optimerad

(En ev. annan lösning skulle alltså kunna vara att hitta bättre drivrutiner eller bara ominstallera dem fullständigt igen.)
Citera
2016-05-25, 18:41
  #6
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enklaste lösningen har du redan fått. Tyvärr är den inte enklare än så. Att sitta och felsöka en dator med felaktig mjukvara tar mer tid och kraft än att blåsa ren burken....
Jo, jag förstår, men det känns lite som en "bred" lösning, lite som att amputera huvudet p.ga huvudvärk.
Missförstå mig inte, jag är tacksam att du svarar, men jag testar nog lite andra möjligheter först.
Citera
2016-05-25, 18:42
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det var för lite detaljer i din "tidslinje"/problembeskrivning, men OM du inte använt Win10 hela tiden och prestandan sjönk EFTER Win10 i din maskin:
  1. Du har inget hårdvarufel alls.
  2. Drivrutinen till ditt MB och/eller nätverkshårdvara är inte Win10-kompatibel/-optimerad

(En ev. annan lösning skulle alltså kunna vara att hitta bättre drivrutiner eller bara ominstallera dem fullständigt igen.)

Datorn kan vara "uppgraderad" från win 8.1. Sämsta lösningen någonsin. Till och med microsoft "erkänner" detta. Efter uppgradering till win 10, och man har fått nyckeln uppgraderad till win10-nyckel, så ska man göra en "clean install" med win 10. Alltså blåsa burken totalt. Så att det inte finns ett endaste spår kvar av gamla OS! Därefter bör burken fungera bra igen.
Citera
2016-05-25, 18:43
  #8
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det var för lite detaljer i din "tidslinje"/problembeskrivning, men OM du inte använt Win10 hela tiden och prestandan sjönk EFTER Win10 i din maskin:
  1. Du har inget hårdvarufel alls.
  2. Drivrutinen till ditt MB och/eller nätverkshårdvara är inte Win10-kompatibel/-optimerad

(En ev. annan lösning skulle alltså kunna vara att hitta bättre drivrutiner eller bara ominstallera dem fullständigt igen.)

Jag har kanske varit otydlig, jag ber om ursäkt isåfall, jag har använt windows 10 hela tiden.
Men jag hittade lite andra grejor som jag tänkte testa ikväll.
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...nection-issues
Så jag får återkomma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback